Unity 3D vs. Unity 2D?

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Rattus Norvegicus
Geografisk sted: Albertslund

Unity 3D vs. Unity 2D?

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Nu har jeg kørt med Unity 3D siden udgivelsen af 11.04, og jeg må indrømme at jeg godt kan lide måden det fungerer på, omend der er plads til mange forbedringer og helbredelser af en del børnesygdomme, men DAMN hvor er det resourcekrævende :?

Jeg sidder med en bærbar med 2,1 ghz cpu og 2 gb ram, og jeg kan ikke åbne mere end 5 uredigerde billeder i Gimp, uden at den bliver ekstremt langsom :(
Og nu har jeg prøvet at boote op i "klassisk", og her kan jeg snildt åbne 10 uredigerede billeder i Gimp uden at det mærkes særligt meget computerens hastighed.

Jeg synes det er synd at Unity 3D er så resourcekrævende, især, nå man har valgt at det skal være default, og jeg overvejer nu enten at gå tilbage til "klassisk" eller prøve en helt ny distro (har kigget lidt nærmere på Bodhi), men føler mig ikke helt klar til at forlade Ubuntu (ved godt at Bodhi er baseret på Ubuntu), for jeg elsker sq Ubuntu, og Bodhi virker som et system der kræver lidt mere tålmodighed og Linux-erfaring at komme igang med.

Nu til de 4 spørgsmål:

Kan det lade sig gøre at udskifte Unity 3D med Unity 2D, uden at skabe en masse problemer for sig selv?

Bør jeg installere 2D i "klassisk" eller kan jeg blot afinstallere 3D og derefter installere 2D?

Hvad er forskellen på de to Unity versioner?

Kræver Unity 2D flere resourcer end "klassisk" (Gnome3)?
Hilsen Kenny
bimsebasse

Re: Unity 3D vs. Unity 2D?

Indlæg af bimsebasse »

Jeg ved ikke hvor mange ressourcer Unity 2D bruger men det er ret simpelt at installere og vælge i dine login-præferencer (på samme måde som du vælger "klassisk"). Ellers er der Linux Mint f.eks., som er en tweaket Ubuntu uden Unity.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Unity 3D køre på grafikkortet så den kan være du har for få RAM på grafikortet i forhold til hvad du har på selve systemet og du der for oplever denne forskeld. Faktisk er Unity3D på mange måder letter end 2D da det bruger grafikkortet til at tegne i stedet for at overlade det hele til cpu'en.

Unity 2D blev i 11.04 vurderet til ikke at være klar og er der for ikke installeret som standart, så du skal nok forvente lidt flere problemer end med Unity3D, men hvis din computer er stærkere til 2D end 3D kan det være det køre hurtiger.
Rattus Norvegicus

Nu ved jeg så ikke hvad Unity 3D kræver af grafikkortet, men jeg ville da mene at 512mb skulle være rigeligt.

Eller den skulle ifølge specifikationerne være på 512mb, men med denne kommandoer viser det sig at der kun er 256mb :?

Kode: Vælg alt

lspci -v -s 01:05.0

01:05.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc M880G [Mobility Radeon HD 4200] (prog-if 00 [VGA controller])
Subsystem: Lenovo Device 3949
Flags: bus master, fast devsel, latency 0, IRQ 18
Memory at 80000000 (32-bit, prefetchable) [size=256M]
I/O ports at 7000 [size=256]
Memory at 92300000 (32-bit, non-prefetchable) [size=64K]
Memory at 92200000 (32-bit, non-prefetchable) [size=1M]
Expansion ROM at <unassigned> [disabled]
Capabilities: <access denied>
Kernel driver in use: fglrx_pci
Kernel modules: fglrx, radeon

Enten er specifikationerne helt forkerte, eller også er det sq noget galt.
Hilsen Kenny
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Jeg tror ikke den kommando viser hvor mange ram et grafikkort har, jeg har set den nævnt andre steder men den viser vist noget helt andet, muligvis hvor meget system ram pci enheden har adgang til eller noget i den stil.
Det ser ud til at du har installeret ATI driveren så prøv at se om ikke du kan se hvor meget ram den har i catalyst centeret.
Rattus Norvegicus

Catalyst siger også kun 256mb :?

Jeg har været inde i biosen og kigge, men der er bare nada indstillingsmuligheder derinde.
Der er billeder af biosen i dette indlæg: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=76116#p76116
Hilsen Kenny
Svante

Indlæg af Svante »

Jeg synes det er synd at Unity 3D er så resourcekrævende, især, nå man har valgt at det skal være default, og jeg overvejer nu enten at gå tilbage til "klassisk" eller prøve en helt ny distro (har kigget lidt nærmere på Bodhi), men føler mig ikke helt klar til at forlade Ubuntu (ved godt at Bodhi er baseret på Ubuntu), for jeg elsker sq Ubuntu, og Bodhi virker som et system der kræver lidt mere tålmodighed og Linux-erfaring at komme igang med.

Prøv Lubuntu, Det er den mindst krævende mht. systemressourcerne i Ubuntu-familien.
Den har givet nyt liv til min Netbook.