Hej
Jeg har tænkt på at installere Ubuntu på min pc. Jeg ved bare ikke om min pc kan køre det og hvordan jeg gør. Den har windows vista home preminum. Kan jeg køre både det og ubuntu på samme tid på den? Den har 1,8 ghz dual core processor og 2gb ram. 250 gb hd. Kan jeg bruge word 2007 til ubuntu? Har nemlig købt licens til det. Kan spille spil som league og legends og pro cycling med ubuntu? Håber nogen kan hjælpe.
Ubuntu på ældre PC (1.8ghz & 2gb ram)
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
Re: Ubuntu på ældre PC (1.8ghz & 2gb ram)
Hej lass5999 og velkommen til forum
Vi vil meget gerne hjælpe med dit spørgsmål, og måske senere hjælpe dig med at installere og konfigurere Ubuntu, men vi fortrækker én tråd pr. spørgsmål. Også selvom det er dig der har startet den oprindelige tråd.
Så for at svare på dit overordnede spørgsmål, så er svaret ja, og selvom jeg ikke kender dit chipsæt på bundkortet og skærmkortet burde Ubuntu kører fint på din maskine. Under installationen får du muligheden for at installere Ubuntu side om side med Windows.
Hilsen Nicky
Vi vil meget gerne hjælpe med dit spørgsmål, og måske senere hjælpe dig med at installere og konfigurere Ubuntu, men vi fortrækker én tråd pr. spørgsmål. Også selvom det er dig der har startet den oprindelige tråd.
Så for at svare på dit overordnede spørgsmål, så er svaret ja, og selvom jeg ikke kender dit chipsæt på bundkortet og skærmkortet burde Ubuntu kører fint på din maskine. Under installationen får du muligheden for at installere Ubuntu side om side med Windows.
Hilsen Nicky
-
Her er en simpel guide til at installere Microsoft Office i Ubuntu: http://www.unixmen.com/linux-tutorials/421-install-ms-office2007-on-ubuntu-using-playonlinux (artiklen er fra 2009 dog, lille risiko for at den er forældet).
At installere Ubuntu side om side med Windows foregår helt smertefrit (såfremt du har installeret Windows først). Under installation af Ubuntu kommer denne menu frem (bare på dansk og med Vista istedet for 7):
Når du valgt øverste mulighed kommer du til en ny dialog hvor du med musen angiver størrelsen på dine partitioner (5GB er vist omkring minimumkravet til Ubuntu), resten går af sig selv. Når du har installeret Ubuntu skal du vænne dig til en ny opstartsskærm der kommer til at se omtrent sådan her ud:
Start en tråd herinde hvis du hellere vil køre Vista som default (Ubuntu bliver automatisk sat som default på øverste plads) eller hvis du vil have timeren (10 sekunders timeout inden default styresystem bliver valgt) til at vælge lidt hurtigere.
Spillene ved jeg ikke om du kan køre men der er god chance for at du kan få dem til at virke under enten Wine eller PlayOnLinux. Ellers, siden du har dual boot, kan du bare boote ind i Vista når du vil spille. Jeg booter ind i Windows når jeg vil streame sport eller spille Left4Dead.
At installere Ubuntu side om side med Windows foregår helt smertefrit (såfremt du har installeret Windows først). Under installation af Ubuntu kommer denne menu frem (bare på dansk og med Vista istedet for 7):
Når du valgt øverste mulighed kommer du til en ny dialog hvor du med musen angiver størrelsen på dine partitioner (5GB er vist omkring minimumkravet til Ubuntu), resten går af sig selv. Når du har installeret Ubuntu skal du vænne dig til en ny opstartsskærm der kommer til at se omtrent sådan her ud:
Start en tråd herinde hvis du hellere vil køre Vista som default (Ubuntu bliver automatisk sat som default på øverste plads) eller hvis du vil have timeren (10 sekunders timeout inden default styresystem bliver valgt) til at vælge lidt hurtigere.
Spillene ved jeg ikke om du kan køre men der er god chance for at du kan få dem til at virke under enten Wine eller PlayOnLinux. Ellers, siden du har dual boot, kan du bare boote ind i Vista når du vil spille. Jeg booter ind i Windows når jeg vil streame sport eller spille Left4Dead.
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Jeg vil også anbefale dig en dualboot. På den måde kan du stille og roligt finde ud af, om du kan kører de nævnte programmer i Ubuntu.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- Geografisk sted: Nord Falster
Jeg kørter selv med dualboot i nogen år. Men en nem måde at gøre det på, der er med wubti som du kan finde i iso filen til ubuntu. Og så installere det som en alm. program i windows. Men du får boot menu i opstarten, hvor du vælger mellem System.
Packard bell EasyNote
Ubuntu 13.04 kde
Ram 8 GB ddr3
Intel Core i5 2. gen 2,3 GHz
640 GB HDD.
Nvidia GeForce GT 520M 1 GB
acer W700 tablet win8 64 bit
Ubuntu 13.04 kde
Ram 8 GB ddr3
Intel Core i5 2. gen 2,3 GHz
640 GB HDD.
Nvidia GeForce GT 520M 1 GB
acer W700 tablet win8 64 bit
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
wubti
Jeg formoder at du mener Wubi
Jeg vil så ikke anbefale Wubi til andet en "at se om Ubuntu er noget for folk". Wubi er simpelthen ikke optimal, Feks. hverken vedr. filsystem, drivere og/eller stabilitet.
Med venlig hilsen Christian