Hejsa, min sekundær HDD bliver ikke auto mounted når Xubuntu 10.10 starter op. Den er dog fundet og jeg kan manuelt mounte den via mountmanager(er installeret via Ubuntu softwarecenter).
Men hvorfor vil den ikke blive fundet under opstart?
fstab ser således ud
/dev/fd0 /media/floppy0 vfat noauto 0 0
UUID=4f2796cd-c348-4a06-b6bd-ad7c8c08ab1f / ext4 defaults 0 1
UUID=7106ff77-b8fb-4070-9db1-d6ad99a70ae5 swap swap sw 0 0
UUID=42e4a52b-4116-4b25-98ea-bbaa2f058f57 /media/sdb1 ext4 defaults 0 0
Mvh
Jan
Xubuntu 10.10 - sekundær HDD mountes ikke?
-
- IRC nickname: Insomniacno1
- Geografisk sted: Søllested, Lolland
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
Re: Xubuntu 10.10 - sekundær HDD mountes ikke?
I linien med harddisken er "defaults" det samme som "auto,async,dev,exec,nouser,rw,suid" og den burde derfor blive monteret automatisk. Nu kender jeg ikke Xubuntu, men så vidt jeg ved er brugen af fstab ret universel, så det burde være muligt at finde årsagen.
Efter en opstart, hvis du går ind i /media/sdb1 og kigger, er der så noget der, og matcher stien/mappenavnet med linien i fstab?
"defaults" er måske ikke den bedste løsning, prøv og angiv de tilvalg du vil have manuelt. Prøv fx med "rw,async,exec,owner" som tillader ejeren af filsystemet montere og afmontere. "auto" bliver stadig angivet da mount laver en "mount -a" under opstart. "noauto" skal derfor angives specifikt hvis man vil undgå det.
Efter du har ændret i din fstab køre du bare "sudo umount -a" som afmontere alt der ikke er låst, og så "sudo mount -a" som er den samme kommando der bliver kørt under opstarten. På den måde kan du se om det virker uden at genstarte.
Du kan se om du er ejeren ved at skrive "ls -lha /media" når harddisken er monteret, en linie fra outputet ser sådan her ud:
drwxr--r-- 5 titanus titanus 4,0K 2 aug 08:14 data
og viser at "titanus" både er ejeren og gruppen.
Efter en opstart, hvis du går ind i /media/sdb1 og kigger, er der så noget der, og matcher stien/mappenavnet med linien i fstab?
"defaults" er måske ikke den bedste løsning, prøv og angiv de tilvalg du vil have manuelt. Prøv fx med "rw,async,exec,owner" som tillader ejeren af filsystemet montere og afmontere. "auto" bliver stadig angivet da mount laver en "mount -a" under opstart. "noauto" skal derfor angives specifikt hvis man vil undgå det.
Efter du har ændret i din fstab køre du bare "sudo umount -a" som afmontere alt der ikke er låst, og så "sudo mount -a" som er den samme kommando der bliver kørt under opstarten. På den måde kan du se om det virker uden at genstarte.
Du kan se om du er ejeren ved at skrive "ls -lha /media" når harddisken er monteret, en linie fra outputet ser sådan her ud:
drwxr--r-- 5 titanus titanus 4,0K 2 aug 08:14 data
og viser at "titanus" både er ejeren og gruppen.
-
Hejsa og tak for svaret, men efter 4 år at have rodet med div. distro's for at finde et der var brugervenligt og hvor brugeren ikke skulle ud og kompilere, manuelt ændre system filer, lige pludselig ikke havde floppy drev efter kerne opdatering, sekundær hdd ikke bliver mounted, grafikkort bliver fundet men openGL ikke supporteret eller grafikkort bliver fundet men ikke supporteret selvom det er fuldt supporteret i windows, umuligt at lave genveje på skrivebord, wine fungerer ikke optimalt og hvis man vil det så skal man købe crossover, der er så mange restriktioner så en alm. bruger faktisk slet ikke har lov til noget som helst og vil man logge ind som root så kan man ikke det da root ikke har nogen adgangskode - den skal man først ind og ændre.
Jeg står af, jeg gider ikke mere! Formålet er ligesom forsvundet ud i cyberspace.
Mvh
Jan
Jeg står af, jeg gider ikke mere! Formålet er ligesom forsvundet ud i cyberspace.
Mvh
Jan
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
Jeg hører dig!
Som så mange andre brugte jeg Ubuntu som springbræt, og ved begge opdateringer af kernen var der problemer. Anden gang virkede X ikke mere, og da Firefox ikke er meget værd uden det grafiske miljø prøvede jeg en anden distro.
Sandt at sige er det i min mening både Linux' svaghed og styrke. Det giver ikke-programmører mulighed for at tilpasse på en måde du bare ikke kan i Windows og OSX, men det kan hurtigt blive meget bøvlet hvis man kun bruger computeren lidt hver dag. Hver af de 3 systemer har deres styrker og svagheder (jeg har ikke prøvet OSX), når man først har fundet dem kan man vælge det der passer en bedst.
Jeg markere tråden som løst
Hilsen Nicky
Som så mange andre brugte jeg Ubuntu som springbræt, og ved begge opdateringer af kernen var der problemer. Anden gang virkede X ikke mere, og da Firefox ikke er meget værd uden det grafiske miljø prøvede jeg en anden distro.
Sandt at sige er det i min mening både Linux' svaghed og styrke. Det giver ikke-programmører mulighed for at tilpasse på en måde du bare ikke kan i Windows og OSX, men det kan hurtigt blive meget bøvlet hvis man kun bruger computeren lidt hver dag. Hver af de 3 systemer har deres styrker og svagheder (jeg har ikke prøvet OSX), når man først har fundet dem kan man vælge det der passer en bedst.
Jeg markere tråden som løst
Hilsen Nicky
-
Hej Nicky, prøv Puppy linux Lucid 5.2.8 den vil du nok finde interessant:)
Mvh
Jan
Mvh
Jan