OpenOffice,indsætte og skrive i kolonner ??

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Kartoffelwomen
IRC nickname: Kartoffelwomen

OpenOffice,indsætte og skrive i kolonner ??

Indlæg af Kartoffelwomen »

Jeg skal lave et opslag jeg senere kan printe ud, men har brug for hjælp til hvordan man bedst indsætter en række kolonner. Jeg skal skrive telefonnummer/navn og et lille billede i hver kolonne.

Jeg har fundet ud af at vende dokumentet så det "ligger" ned, og gik så ind i "indsæt"/tabel og skrev 10 kolonner i en række. Rækken skal være nederst på dokumentet, som kun skal fylde en side.

Er det lettest jeg skriver i mit dokument først og indsætter rækken til sidst ? Jeg prøvede at indsætte række først, men når jeg så skrev gik siden over i 2.
Det var meningen rækken skulle være ca 5 cm "høj", men hvordan får jeg den til at gå helt ned til bunden af dokumentet, uden siden går over i 2 ?? Altså så jeg kan skrive/indsætte billede helt ned til bunden uden der er en "kant/bundlinje" nederst ?

Næste spørgsmål er, hvordan kan jeg skrive lodret, altså på den lange led i kolonnerne ? Og hvordan kopierer jeg fra den første kolonne (incl lille billede) over i resten eller skal jeg skrive dem enkeltvis ?
Senest rettet af Kartoffelwomen 14. okt 2011, 08:36, rettet i alt 1 gang.
Claus Henriksen
Forfatter
Geografisk sted: Christianshavn

Re: OpenOffice, hjælp til at indsætte og skrive i kolonner ?

Indlæg af Claus Henriksen »

Mon ikke dine svar kan findes på http://www.oooforum.dk - det burde de ihvertfald
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Da emnet ikke omhandler installation flytter jeg det lige til programmer.

Jeg er ikke sikker på det med den lodrette tekst, men mon ikke det meste andet kunne løses med tabuleringer.
Finn Bjerke
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Indlæg af Finn Bjerke »

1. Brug open office tekst behandler
2. Vend papir retningen
3. lav tabel med 11 rækker og 3 kolonner
4. marker øverste 3 kolonner brug flet celler. Fyld tekst i den store "øverste kasse!"
5. Indsæt billede i kolonne 2 tilpas billede størrelse ved at holde shift nede og hiv i billedet så det passer.

Hvis det er for sværrt så sender jeg dig gerne en fil til openoffcie tekst som du kan fylde dit data i. men så må du smide en emial adresse her
Kardemommeloven er en god ting.
Finn Bjerke
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Indlæg af Finn Bjerke »

Hent en wordfil her

http://gupl.dk/63398/ så kan du fylde data i den.

billeder (grafik) i skemaer kan drille lidt, det er fint om du højreklikker på billedet og vælger "billede" herefter forankring som tegn (i højre sidee af vinduet..)
Kardemommeloven er en god ting.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Sjovt valg af filformat :)
Kartoffelwomen

ubuntuuser42:
Tusind tak for linket, det ser ud til at være en rigtig god ide at bruge den side når jeg skal lære at bruge min openoffice noget mere end jeg gør. Fandt dog umiddelbart ikke lige svaret der, men har ikke haft så meget tid at se det hele efter, kan evt oprette en tråd der hvis jeg ikke får løst problemet her.

AJenbo:
Tak for du flyttede tråden, jeg var faktisk i tvivl om hvilken kategori jeg skulle sætte den ind under.
Nu håber jeg ikke det er et dumt spørgsmål, men hvad er tabuleringer ?

Finn Bjerke:
4: Hvad er flet-celler ? Jeg lægger lige mim mail hvis jeg ikke finder ud af det, men vil bare så gerne lære at gøre det selv.

Jeg er vist for træt til at koncentrere mig nu, men vender tilbage her i morgen.
Men mange tak for hjælpen forløbig.. :)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Tabulering er at bruge tasten over Caps Lock (Tabulatortasten, eller bare Tab, ofte har den 2 modstriden pile tegnet på), til at indrykke tekst så den starter på et specifikt sted, ofte over flere linjer.

Flet celler er at smelt flere celler sammen til 1 stor celle der kan strække over flere koloner eller rækker.
Kartoffelwomen

Finn Bjerke:
Mener du at jeg skal indsætte billede i række 2 ? Du skriver kolonne ?
Jeg forstår ikke rigtig din beskrivelse, for jeg skal bruge en række med 10 kolonner, men du skriver 11 rækker og 3 kolonner ?

Jeg har lige lavet en test, det er ikke helt den tekst der skal stå, men ville bare afprøve, og det ser lidt mystisk ud: http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/xXJ83866.png

Jeg skal lave et opslag, hvor papiret "ligger" og forneden skal der være sådan nogle "slip" med telefonnummer, tekst og billede. Billedet behøver ikke være der, men jeg vil gerne prøve.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Er det sådan en her du gerne vil lave?
Billede
Kartoffelwomen

AJenbo:
Ja det er sådan en, jeg vil bare vende siden om så den "ligger" ned.
der skal være en kort tekst + telefonnummer og evt et billede, billedet behøves ikke, men hvis jeg kan sætter jeg det på også.
Mvh Janni
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Hold da op! Er det ikke lidt fedtet for en fyr der flytter til kbh for at indtage en lederstilling i en større IT-virksomhed at sætte en max pris på 3500,- for en lejlighed i KBH?
Kartoffelwomen

Lægger lige min mail her, hvis en har tid og lyst til at lave en "skabelon" og sende til mig.
Det er nemlig ikke lykkes mig endu at finde ud af hvordan jeg vender tekst osv.
Mvh Janni
skovblomst(snabela)yahoo.dk

EDIT: jeg har lige rettet gengivelsen af din mailadresse - det er ikke en god ide at give den i korrekt gengivelse på nettet, hvis man ikke gerne vil tiltrække spam.
mvh laoshi
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

zob skrev:Hold da op! Er det ikke lidt fedtet for en fyr der flytter til kbh for at indtage en lederstilling i en større IT-virksomhed at sætte en max pris på 3500,- for en lejlighed i KBH?

Tjo jeg er ikke lede og betaler ca. Det doblte for min.
Kartoffelwomen

Jeg skriver "løst" på denne gamle tråd, godt nok blev det ikke løst men jeg prøver en anden gang.. :)