Hej.
Jeg har fået mig en lenovo x220, hvor jeg først og fremmest forsøgte mig med det nye ubuntu 11.04 hvilket halverede batteritiden. Derfor prøvede jeg istedet med version 10.10, men her har jeg så problemet, at der umiddelbart mangler en trådløs driver. Jeg kan finde problemet omtalt flere steder på nettet, og har prøvet med lidt af hvert, men er nu ved at være godt træt af at famle i blinde og bruge lang tid på at forsøge mig med ting, som jeg har absolut ingen idé om vil lykkedes. Derfor skriver jeg i håb om, at her er nogen der evt. har haft samme problem, eller har mere forstand på det end mig...!?
Trådløs net - Lenovo (ubuntu 10.10)
-
- IRC nickname: kajak87
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Trådløs net - Lenovo (ubuntu 10.10)
Hej og velkommen til forummet
For at kunne hjælpe med dit netkort får vi som minimum brug for at vide hvilket et du har.
Det kan du finde ud af ved at køre følgende kommando i terminalen:
Problemet du oplevede med batterilevetiden i 11.04 er sandsynligvis din bios der konflikter med Linux egen strømstyring af PCIe porten. Det kan løses ved at tilføje et flag til boot parameteret for Linux, kør følgende kommando:
Find linjen:
og ret den til:
Gem filen og kør der efter denne kommando i terminalen:
Genstart computeren og se om ikke det har løst problemet med batteri levetiden.
For at kunne hjælpe med dit netkort får vi som minimum brug for at vide hvilket et du har.
Det kan du finde ud af ved at køre følgende kommando i terminalen:
Kode: Vælg alt
lspci -nn | grep -i net
Problemet du oplevede med batterilevetiden i 11.04 er sandsynligvis din bios der konflikter med Linux egen strømstyring af PCIe porten. Det kan løses ved at tilføje et flag til boot parameteret for Linux, kør følgende kommando:
gksu gedit /etc/default/grub
Find linjen:
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
og ret den til:
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash pcie_aspm=force"
Gem filen og kør der efter denne kommando i terminalen:
sudo update-grub
Genstart computeren og se om ikke det har løst problemet med batteri levetiden.
-
- IRC nickname: kajak87
Perfekt! Tak for hjælpen. Er hoppet på 11.04 igen, og dit forslag har fordoblet batteritiden. Den startede lavt, men skulle umiddelbart bare have lidt mere regnetid. Det svinger også en hel del, men det er vel heller ikke en nem værdi at regne på.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Nej batteri leve tid er altid lidt noget hekseri at udregne.