Spørgsmål til harddisk og filsystem

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Nattynarwhale

Spørgsmål til harddisk og filsystem

Indlæg af Nattynarwhale »

Jeg kører dualboot med Ubuntu 11.04 og Vista på samme fysiske harddisk. Der dog er delt op i to partitioner. Den ene hvor Vista og Ubuntu ligger og den anden til lager.

Men... under "computer" vises der Lager partitionen og en partition der hedder filsystem og under den kan jeg se alle mapperne såsom bin, boot, dev, root osv ... men altså ikke f.eks. Windows eller Program Files der ligesom hører til min Vista installation. Hvordan ser jeg de mapper uden at gå ind i Vista?

Alt i alt syntes jeg det virker ret mystisk.

For kan heller ikke omdøbe de forskellige partitioner, for så fortæller den mig at "Desværre, kunne ikke omdøbe (500 GB harddisk: 233 GB filsystem)" til "lager" operationen understøttes ikke af backend.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Spørgsmål til harddisk og filsystem

Indlæg af AJenbo »

Hvis det er en wubi installation fungere det lidt sjovt da din ubuntu harddisk er virtuel og i virkelighed en fil på windows drevet. Her kan du så finde windows drevet som mappen /host/ på fil systemet.

Hvilket format er dit læger, det enten har du ikke rettigheder til at omdøbe det, det et i brug eller det er i et format som værktøjet du bruger (du nævnte ikke hvilket tror jeg) ikke kan omdøbe. Hvis du har oprettet disken i windows er det måske bedst også at omdøbe den der.