Win7 ovenpå Ubuntu

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
vedbue

Win7 ovenpå Ubuntu

Indlæg af vedbue »

Hej
Håber at der er nogen der kan hjælpe. Har lige sat en ny computer sammen, men havde glemt at købe win7, hvorfor jeg installerede Ununtu, sådan at jeg kunne se om alt virkede----det gjorde det uden problemer. Jeg har nu fået win7 og skal lægge det ind ovenpå/ved siden af ?? - Kan ikke få den til at tage win7 instalations CD´en.

MVH
Vedbue
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Win7 ovenpå Ubuntu

Indlæg af AJenbo »

Det at ubuntu er installeret skulle ikke kunne stoppe dig fra at kunne installere Windows på normal vis. Vil du installere Windows sideløbende efter ubuntu skal du dog starte op fra live cd'en og bruge gparted for mindske ubuntu partitonen så der er fri plads til Windows, bagefter du har installeret windows kan du bruge denne guide til at installere grub2 så du igen kan starte begge systemer: https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/03/17/geninstaller-grub2/
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Husk at formatere den nye partition som enten nfts eller fat32, da Windows skal kunne genkende filsystemet, du kan bruge Gparted til at formatere den nye partition, fra en livecd med Ubuntu.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg vil nu forslå at efterlade pladsen helt tom, windows installationen kan selv oprette partitioner og det er nok bedst at lade den om sit (VISTA og 7 kan ikke installeres på fat32, 7 vil helst have en partiion til boot og en til system etc.).

Du skal forresten sikre dig at den plads Windows skal installere på ikke er inde i en extended partiton og den skal helst fære forest på drevet, ellers er det ikke sikker windows kan finde ud af at starte op.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Metoden er fra hvad jeg ved vedr. XP, men jeg vil indrømme at jeg ikke har prøvet at installere Vista eller Win7, så om det virker med "ikke allokeret" stoler jeg da på :)

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Nu installerede jeg altid XP og 2000 i tekst tilstand, men der var der vertfald også mulighed for at anvende den største ledige plads.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Sidst jeg installere XP var en reinstall af en dualboot, og så med den nyeste Ubuntu, så den fik lige en formatering først, for at Windows fattede hvor det var i tilværelsen :D