Valg af laptop

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
xylifyx
IRC nickname: xylifyx

Valg af laptop

Indlæg af xylifyx »

Jeg overvejer at købe en ny laptop og vil gerne have muligheden for at køre Ubuntu på den. Er der nogle laptopmærker som man skal gå uden om og andre som har en notorisk god linux understøttelse eller er det individuelt for de enkelte modeller?

Det betyder jo at hardware skal være godt understøttet specielt acceleration af grafik. Samt understøttelse af hibernation og reduktion af strømforbrug når man kører uden lader sat i.

Hvordan griber jeg valget an?
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Valg af laptop

Indlæg af AJenbo »

Thinkpad og dell er generelt gode.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Jeg vil anbefale Asus, jeg skal også snart til at have en ny bærbar, og jeg har forelsket mig i en.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

christian.arvai skrev:Jeg vil anbefale Asus, jeg skal også snart til at have en ny bærbar, og jeg har forelsket mig i en.

Hvis det er en netbook du er ude efter så har Asus igen i gang i at lave maskiner med Linux.
Denne gang med Ubuntu Linux.

Kig på http://www.business.dk/tech-mobil/asus-igen-klar-med-linux-pc
Min Notebook en Asus Eee 1002HA virker ud-af-boksen* med Ubuntu "Natty Narwhal" 11.04. Indtil flere Ubuntu versioner bagud virker ud-af-boksen*, 4 versioner bagud er testet til at virke perfekt.

*: ud-af-boksen: al hardware virker uden at man skal gøre noget som helst :D

Er du ikke til en netbook, men en større maskine så vælg Asus laptop.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

Jeg sværger til Lenovo/thinkpad.

Hardwaren er i orden og tasteturet er efter min mening noget af det bedste der kan opdrives.

Bruger lige nu en T61'er, der er over 5 år gammel, hvor alle knapperne sidder fast, tasteturet er som nyt og batteriet holder i 2,5-3 timer.

Min Eks kører med en 8 år gammel R51'er, som endda har overlevet et voldomt drop ned i et stengulv ( Jeg måtte skrue maskinen fra hinanden og vride tingene på plads i den.

Og begge maskiner har virket out og the box siden 8.04

Jeg foragter DELL. Ikke fordi det er en dårlig computer, men fordi jeg ikke har set mange ældre (og nye) DELL computere uden manglende taster. Og dem jeg har oplevet til skolebrug (relativt dyre modeller) var konstant til reparation og taster sprang af tasteturene bare eleverne kiggede på dem. Og så er deres skærme for fleksible efter min mening.

Asus har jeg heller ikke den store fidus til - og det skyldes kun deres tasteturer. Jeg kender ingen gamle Asus'er hvor alle taster er intakte. Og så er mange af dem fyldt med suspekt hardware til HDMI/webcam

Hmmm - er bare subjektivt og fuldstændig personligt disponeret for Lenovo

Og så er tanken om et NVIDIA/ATI grafikkort og lang batterilevetid urealistisk

Hold dig fra ATI grafikkort
Sats på et Intel chipset

PS - http://www.laptops.dk er et godt sted at starte og de har lidt af hvert!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
jushoa
IRC nickname: jushoa
Geografisk sted: århus

Indlæg af jushoa »

Hejsa...

Jeg er også mest til lenovo.... havde een dejligt thinkpad, dog gammel, så skiftet den ud med en lenovo g560... rigtig dejlig maskine, vil ikke bruge andet end lenovo... det er holdbar, flotte i design, og dem jeg har haft virker out of the box med ubuntu....
T-Duck
Geografisk sted: Nord Falster

Indlæg af T-Duck »

Min kone Pakard bell. kører også ubuntu fint, hvad jeg har kørt fra en live usb
Packard bell EasyNote
Ubuntu 13.04 kde
Ram 8 GB ddr3
Intel Core i5 2. gen 2,3 GHz
640 GB HDD.
Nvidia GeForce GT 520M 1 GB
acer W700 tablet win8 64 bit
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

thj01 skrev:Hold dig fra ATI grafikkort
Sats på et Intel chipset

Jeg vil så sige hold dig endnu længere fra Nvidia :), Nvidia's driver til Linux er mærkeligt skruet sammen og har ikke fulgt med tiden. Ud over ATI egen driver støtter ATI også op om den åbne driver som efter hånden fungere ganske godt og der for fungere ud af boksen. Jeg har selv valgt en HP med et ATI kort da jeg også bruger den til spil i ny og næ, den hade så et lidt drilsk Broadcom netkort men det kom også på plads efter lidt brok. Skal du ikke spille 3D spil på den vil jeg dog give thj01 helt ret i at du skal finde en med et Intel kort.

En godt tip er at lægge Ubuntu på en USB og så spørge i en butik om du må teste om maskinen virker med det uden at installere.
Sandersson

Indlæg af Sandersson »

Siden 8.10 har Ubuntu virkedt fint på mine HP'er

Har en 7 år gammel og en 3 år gammel - begge købt i supermarkedet/varehuset til ca 5.000 kr.
(kører stadigvæk fint).
andsen
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af andsen »

Sidder på en Dell Studio XPS 16 fra december 2009 - specifikationer kan du se i min signatur. Jeg vil i modsætning til andre i tråden anbefale Dell, så længe du ikke køber de billige Inspiron. Jeg gav 16.000 i sin tid og har ikke fortrudt det, den er så også mit vigtigste studieredskab ;-)

Den er lækkert skruet sammen og tastaturet er det lækreste jeg har prøvet på en bærbar. Den kom med et Broadcom wifi-kort, som jeg dog hurtigt fik smidt ud og erstattet af et intel wifi kort.

ATI grafikken fungerer glimrende - bedre end mange Intel-grafikkort, selv med standard open source drivere. Jeg bruger dog AMD's egen driver, da jeg bruger den til at spille Heroes of Newerth - og det kører vanvittigt godt.

Har ikke erfaringer med Nvidia, men ved dog, at du bør holde dig fra bærbare med den såkaldte "Optimus" teknologi - det virker super godt i Windows, men kun delvist med den nyeste linux-kerne - Ubuntu 11.04 understøtter det ikke.
Dell Studio XPS 16 Ubuntu 11.10 64-bit - Windows 7 64-bit
Intel Core i7 720 1.6 ghz - 4 GB DDR3 1333 Mhz Ram - Mobility Radeon HD 4670 - 500 GB Seagate Momentus XT Hybrid HDD

"He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher... or, as his wife would have it, an idiot." - Douglas Adams
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

andsen skrev:Jeg vil i modsætning til andre i tråden anbefale Dell, så længe du ikke køber de billige Inspiron.

Jeg har haft rigtig god erfaring med Dell Latitude.
Claus Henriksen
Forfatter
Geografisk sted: Christianshavn

Indlæg af Claus Henriksen »

Andsen har ret i at Dell Studio XPS 16 er en drøm af en Ubuntu maskine. Min ældste søns computer er netop denne - hans CPU er dog lidt en mindre dual core, ellers samme specs - og den har virket ud-af-boxen på alle de Ubuntu'er vi har installeret inkl. den seneste.

Ellers kan jeg også melde at disse er særdeles udmærkede Ubuntu laptop PC'ere: Lenovo T400+T61p, Asus UL80VT (brug kun Intel grafikkortet), Samsung N150P og NC10 (netbooks). Og iøvrigt også henvise til Ubuntu's certification side.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12