Ubuntu som alternativ til Windows

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
mkesdk

Ubuntu som alternativ til Windows

Indlæg af mkesdk »

Sorry kan ikke anbefale Ubuntu. Flash og især java kører aht på ubuntu i for hold til windows.
Canoical ved siden december 2007, at der er lydproblemer i java. Men de har valgt at "sminke liget". Nu ska den bare se "smart" ud. Så pyt med om java virker. Har indtil for 2 mdr siden kørt Ubuntu only, geninstallerede så Vista fordi, jeg var træt af, at java ikke virkede tiptop. Kører nu dualboot, men Ubuntu ryger snart, for selv efter 3 og et halvt år er fejlen ikke blevet rettet
OG den kan rettes. maintaineren af Pinguiy har lavet en workaronud
T-Duck
Indlæg: 214
Tilmeldt: 21. feb 2009, 10:49
Geografisk sted: Nord Falster

Re: Ubuntu som alternativ til Windows

Indlæg af T-Duck »

jeg har ingen problemer med java. men med flash'en er det adobe der bare skylden. Men jeg har ikke problemer med dem eller. og flash har ikke brokket sig på min 11.04
Packard bell EasyNote
Ubuntu 13.04 kde
Ram 8 GB ddr3
Intel Core i5 2. gen 2,3 GHz
640 GB HDD.
Nvidia GeForce GT 520M 1 GB
acer W700 tablet win8 64 bit
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu som alternativ til Windows

Indlæg af AJenbo »

Hvis du køre med Sun Java har det jo været Sun og nu Oracel der står for den del. Når du skriver at du ikke kan spille andre lyde samtidig lyder det som om du er kommet til at afinstallere PulseAudio kan det passe?
Du nævner også at Canonical er klar over problemet men ignorere det, kan du henvise til en fejl rapport eller ligende? Som nævnt er det ikke Canonical der står for udviklingen af Java.
Når jeg har prøvet f.eks Minecraft (et java spil) har jeg ingen problemer med lyden i OpenJDK.

Jeg oplever heller ikke flere problemer med flash under Ubuntu end jeg gør med det under Windows.
mkesdk

Re: Ubuntu som alternativ til Windows

Indlæg af mkesdk »

Har ikke afinstalleret noget "pulse" eller andet lyd fra ubuntu. Spiller på "jubii spil" Er jeg heldig fungerer NOGET af lyden, men vil jeg streame DR radio samtidig, så er der ged
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu som alternativ til Windows

Indlæg af AJenbo »

http://spil.jubii.dk/ er nede pt. (du må meget gerne komme med et link til et specifik spil hvis du kender der ofte er problemer med), pt. streamer jeg P1 samtidig med at spille Minecraft uden problemer og brugte kun ca 30% af CPU og 25KiB/s af internet forbindelsen. Det kan muligvis være du kan få streamen til at køre bedre hvis du køre den direkte i stedet for at gøre den igennem browseren og flash afspilleren, jeg ved der har været et par emner har på forummet om at lave lister med direkte link til forskellige radiokanalers streams.

Kunne du uddybe hvad du mener når du skriver at Canonical er bevist om problemet?
poulb
Indlæg: 329
Tilmeldt: 12. jun 2010, 01:26

Re: Ubuntu som alternativ til Windows

Indlæg af poulb »

mkesdk skrev:Har ikke afinstalleret noget "pulse" eller andet lyd fra ubuntu. Spiller på "jubii spil" Er jeg heldig fungerer NOGET af lyden, men vil jeg streame DR radio samtidig, så er der ged


"Pulse" kan checkes på <System-Preferences-Startup applications> nederst er der 2 pulseaudio flueben som skal være markeret.

Hvis du pt bruger OpenJDK kan du jo prøve "Sun JAVA(TM)" i stedet. Begge er på Ubuntu's standard repositorie.

Nu bruger vi alle forskellige system-opsætninger, så fejlfinding/sammenligning er ofte svært, men din fremhævelse af lydproblemer fik mig til at teste en opsætning jeg næppe ville prøve normalt.

Jeg startede streeming af DR-P1 + P3 + P4 samtidig med at jeg lyttede til Sonny Boy Williams på Qmmp (mp3) og med vlc lyttede til en CD-skive samt snakkede på Skype. Surfede på Nordea.dk (som bruger java) og arbejde i OpenProject (rent java program).

Alt virkede - samtidig - og det enda på en gammel ADLON 686 med 1GByte RAM og en 4Mbit internet - med Ubuntu 11.04 i stort set standardopsætningen i Classic Gnome.

Det er måske en lidt tåbelig test, da den aldrig ville forekomme i praksis - men blot at påstå, at Linux ikke kan finde ud af at styre lyd er ikke en nyanceret klage. Der må være et eller andet som er gået skævt i opsætningen.

Jeg har aldrig prøvet tilsvarende test på Windows, men efter 25 år med Windows - på godt og ondt - kan jeg kun sige, at heller ikke alt her virker 100% - altid.

Håber en løsning findes.

Venligst
Poulb
Ubuntu Mate patron. Be a full Ubuntu MATE community member by helping to grow and sustain it.
Check... http://ubuntu-mate.org/blog/
and - please - note, that Ubuntu MATE 17.04 (in Beta). It is by now running both 32 and 64 bit arkitecture and on the Raspberry Pi 2 (ARMv7 proc.)
Check... https://ubuntu-mate.community/latest
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu som alternativ til Windows

Indlæg af AJenbo »

Nu er jubii spil's server oppe at køre igen og efter at oprette en konto og køre en længere række test har jeg fundet problemet og en konklusion.

Sun Java skriver direkte til lydkortet og overtager det. Det betyder så at ingen andre programmer kan afspille lyd på samtid med Sun Java. Problemet skyldes Sun Java bruger et forældet lydsystem på en uhensigtsmæssig måde, der er intet Cannonical kan gøre for at løse det da Sun Java er lukket kode der udvikles af Oracel (tidligere var det Sun). Det er der for Oracel du skal klage til.

Tilgengæld har jeg så tested med OpenJDK og her er der ikke problemer da den benytter lyd-serveren korrekt, jeg oplevede heller ikke at nogen af mine computere hade problemer med at køre spillene eller hakkede i lyden.

Så for at løse problemet kan du sikre dig at sun-java6-bin er afinstalleret og at icedtea-netx er installeret.

Jeg har kørt alle test under Ubuntu 11.04
Svante

Re: Ubuntu som alternativ til Windows

Indlæg af Svante »

AJenbo skrev:Nu er jubii spil's server oppe at køre igen og efter at oprette en konto og køre en længere række test har jeg fundet problemet og en konklusion.

Sun Java skriver direkte til lydkortet og overtager det. Det betyder så at ingen andre programmer kan afspille lyd på samtid med Sun Java. Problemet skyldes Sun Java bruger et forældet lydsystem på en uhensigtsmæssig måde, der er intet Cannonical kan gøre for at løse det da Sun Java er lukket kode der udvikles af Oracel (tidligere var det Sun). Det er der for Oracel du skal klage til.

Tilgengæld har jeg så tested med OpenJDK og her er der ikke problemer da den benytter lyd-serveren korrekt, jeg oplevede heller ikke at nogen af mine computere hade problemer med at køre spillene eller hakkede i lyden.

Så for at løse problemet kan du sikre dig at sun-java6-bin er afinstalleret og at icedtea-netx er installeret.

Jeg har kørt alle test under Ubuntu 11.04

Betyder det så ikke, at netbank ikke virker?
Er der ikke noget med, at icedtea skal fjernes før det virker?
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu som alternativ til Windows

Indlæg af AJenbo »

Jeg har ikke problemer med den danske bank, men jeg ved at f.eks. handels banken forlanger sun-java.