Forskellige små spørgsmål

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
SilasM

Forskellige små spørgsmål

Indlæg af SilasM »

Hej, jeg er en helt ny ubuntubruger, der har nogle forskellige mindre spørgsmål til ubuntu.

1) Windows har den funktion, at man, når man har en masse vinduer åbne, kan komme ud på skrivebordet ved at højreklikke på taskbaren og trykke "vis skrivebord." Har Ubuntu en tilsvarende funktion?

2) I windows kan man redigere oplysninger om kunstner, album mv. på en lydfil. Jeg har prøvet at gøre dette på mine mp3-lydfiler ved at højreklikke på dem osv., som man plejer i windows, men det virker ikke som om, at det kan lade sig gøre at tilføje/redigere oplysninger om lydfilen?

3) Man kan jo søge efter filer ved at trykke Ctrl.+F. Når man trykker på dette åbner den et vindue, hvor man kan søge. Men er der - eller kan man evt. installere - en funktion, der er lettere og enklere end det program, der åbner, når man trykker Ctrl.+F? I windows kan man få et søgefelt ned på taskbaren. Kan man det i ubuntu?

På forhånd tak for hjælpen :)
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Forskellige små spørgsmål

Indlæg af Stra »

Hej og velkommen i forum
SilasM skrev:Hej, jeg er en helt ny ubuntubruger, der har nogle forskellige mindre spørgsmål til ubuntu.

1) Windows har den funktion, at man, når man har en masse vinduer åbne, kan komme ud på skrivebordet ved at højreklikke på taskbaren og trykke "vis skrivebord." Har Ubuntu en tilsvarende funktion?
Ja den samme genvej som i windows: tast Windowstasten+D
3) Man kan jo søge efter filer ved at trykke Ctrl.+F. Når man trykker på dette åbner den et vindue, hvor man kan søge. Men er der - eller kan man evt. installere - en funktion, der er lettere og enklere end det program, der åbner, når man trykker Ctrl.+F? I windows kan man få et søgefelt ned på taskbaren. Kan man det i ubuntu?
Nu hved jeg ikke, om det er denne her funktion du søger, men står du fx i din hjemme mappe og vil finde en fil, begynder du at skrive navnet. Det åbner et skrivefelt forneden og markerer filen.

Ellers kan man søge i terminalen ved at skrive

Kode: Vælg alt

locate "filnavn"
og den viser så stien til filen.

Terminalen åbnes ved at trykke Crtl+Alt+T

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

SilasM skrev:2) I windows kan man redigere oplysninger om kunstner, album mv. på en lydfil. Jeg har prøvet at gøre dette på mine mp3-lydfiler ved at højreklikke på dem osv., som man plejer i windows, men det virker ikke som om, at det kan lade sig gøre at tilføje/redigere oplysninger om lydfilen?
Det hedder "omdøb...." når du har højreklikket på lydfilen, for at ændre på navn m.m.

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Hvis du bruger standard-musik-afspilningsprogrammet Banshee, så kan du markere og højreklikke på et album eller et nummer og vælge 'redigér nummerinformation' - og så kan du redigere alt det du vil i oplysningerne.

Og med hensyn til søgning efter filer: tast <super>+f, så kommer der en 'tavle' frem hvor der øverst er et søgefelt, og nedenunder afsnit med 'seneste' et afsnit med 'downloads' og et afsnit med 'favoritmapper' (<super> er som regel 'windowstasten')

Med hensyn til skrivebordet, så kan du jo have et stort antal skriveborde, så du ikke behøver overfylde et enkelt med en masse programmer. Så kan du springe mellem skrivebordene ved hjælp af <ctrl>+piletasterne eller med <super>+w og klik på det valgte skrivebord.
Mere om menuerne i unity
Få flere end 4 skriveborde
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Det er ctrl+alt+piletast for at skifte mellem skriveborde, og det er windows+s for at vise skriveborde.

Til redigering af mp3 tags brugere jeg selv mp3diags, som også er god til at finde filer der mangler tags eller har andre fejl, og så kan den hente tag info fra nettet. Skal det være mere simpelt kan jeg forslå tagtool eller [apt=easytag]EasyTAG[/apt].
SilasM

Indlæg af SilasM »

Jeg har downloadet en mp3-fil fra en youtube-video med hjemmesiden http://flvto.com. Herefter ville jeg gerne ændre dens filoplysninger (kunster, album etc.) Derfor højreklikkede jeg på den og trykkede på egenskaber, men kunne ikke redigere filoplysningerne.
Jeg prøvede at afspille den med Banshee for at redigere oplysningerne der, men Banshee kunne slet ikke afspille den. Jeg prøvede at ændre oplysningerne via de forskellige programmer, I nævner her, men de kan slet ikke åbne dem. Dette har jeg prøvet med flere filer, og det virker, som om programmerne (inkl. banshee) har et generelt problem med mp3-filer. Dog kan VLC godt afspille dem.

Hvad skal jeg gøre ved det?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Se i meide oplysninge om det overhovedet er en mp3 fil. mp3diag burde også kunne se dette.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Jeg bruger selv Winff til at konventere FLV til MP3 , det kan findes i Softwarecenter, og er meget nemt at bruge.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
SilasM

Indlæg af SilasM »

Ang. vis skrivebordet: Tak, det var faktisk meget let.

Ang. mp3 filoplysninger: Det var vist mine filer, der var noget galt med, så jeg fandt en anden converter. Jeg må dog sige, at det var lettere i Windows, der behøvede man ikke åbne filerne i en mediaplayer, der kunne man bare højreklikke på dem. Men det er fint nok, det tager jo ikke hundrede år at åbne dem i banshee.

Ang. søge-funktionen: Jeg har fundet en Search Bar, som man kan lægge i toppanelet. Dette har jeg dog kun fået til at virke i Ubuntu klassisk-brugerfladen. Man højreklikker på toppanelet og trykker på "Tilføj til panel..."
laoshi
Redaktør

Indlæg af laoshi »

I det klassiske gnome-interface kan man i høj grad selv konfigurere toppanelet, så der kan du uden videre tilføje appletter som du har gjort det.
Men toppanelet i unity har en anden funktion: det er beregnet til information snarere end interaktion. Selv om man kan interagere med f.eks. trådløs- og lyd-ikonerne. Men egentlige programstartere hører i unity ikke til i højre side af skærmen.
For at fremme arbejdshastigheden er de ting som man skal interagere med anbragt til venstre på skærmen, f.eks. programlauncher-søjlen langs venstre kant, og program-menuerne og minimer/maximer/luk knapperne til venstre i toppanelet.
Nu skriver du ikke hvad det er for en searchbar du har, og om det kun er til søgning på din pc, eller netsøgning?
Med unity kan du efter tryk på <super>+f få tavlen med filer frem med 'seneste', 'downloads' og 'favoritmapper' og en searchbar øverst.
Og ellers kan du fra softwarecenter hente forskellige søgeprogrammer (bruger selv catfish) som du så kan åbne fra programsøjlen i venstre side.
Netsøgning er let med chromium-browseren - der skriver du bare søgeordene i adressefeltet og trykker <enter>, hvor du i Firefox kan bruge google-search feltet på samme måde.

AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Unity er stadig meget ny og der vil sikkert lige så stille komme ligende udviderlser til den.
laoshi
Redaktør

Indlæg af laoshi »

Jeg kan godt lide at man prøver at holde unitys brugerflade 'ren' - enkel og let at arbejde i.
Men hvis man vil, så kan man godt konfigurere paneler med applets, også i unity.
Det er jo i det hele taget en af fordelen med Ubuntu - at man kan sætte tingene sammen som man har lyst til at de skal være - selv om noget er lettere at sætte op end andet.
Med paneler i unity er det let:

[*] start gnome-panel, f.eks. gennem terminalen med kommandoen:

gnome-panel
- så åbner panelerne, og man kan tilføje alle de appletter som man har lyst til.
[*] hvis man ikke vil beholde toppanelet, så kan det fjernes med højreklik > fjern panel
[*] for at afslutte panelet, så brug kommandoen

killall gnome-panel

[*] har man lyst til at beholde panelerne, så kan de tilføjes til 'opstartsprogrammer'