Hvordan håndterer vi den nye cookie lovgivning?

Alt omkring ubuntudanmark.dk
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Hvordan håndterer vi den nye cookie lovgivning?

Indlægaf lath » 19. maj 2011, 21:10

Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan håndterer vi den nye cookie lovgivning?

Indlægaf AJenbo » 19. maj 2011, 21:20

Det må være op til browseren at implementere og såvidt jeg ved findes valget allerede der.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Hvordan håndterer vi den nye cookie lovgivning?

Indlægaf lath » 19. maj 2011, 21:27

AJenbo skrev:Det må være op til browseren at implementere og såvidt jeg ved findes valget allerede der.


Næ næ, så billigt slipper vi ikke - det skal foregå via at brugeren accepterer det, og at det huskes så af serveren.
Læs linksene, specielt de sidste, der dog gør det klart at der ikke er skrevet bekendtgørelser og ligende endnu.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan håndterer vi den nye cookie lovgivning?

Indlægaf AJenbo » 19. maj 2011, 21:39

Du kan sætte browseren til at spørge om cookies fra nye sider. Hvis EU vil noget med det her så laver de det et krav at alle browser er sat sådan fra start, lige som i de "gode" gamle dage med lynx og IE4, så kommer det også til at virke på sider der ikke er inden for eu.
Er der nogen der kommer efter os med det så skal jeg personligt sørge for at oprettet ubuntu-dk-usa som så må stå for drift af siden.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Hvordan håndterer vi den nye cookie lovgivning?

Indlægaf lath » 19. maj 2011, 21:58

AJenbo skrev:Du kan sætte browseren til at spørge om cookies fra nye sider. Hvis EU vil noget med det her så laver de det et krav at alle browser er sat sådan fra start, lige som i de "gode" gamle dage med lynx og IE4, så kommer det også til at virke på sider der ikke er inden for eu.
Er der nogen der kommer efter os med det så skal jeg personligt sørge for at oprettet ubuntu-dk-usa som så må stå for drift af siden.


Vi kan nok blive enige om at det er symbolpolitik. af den værste slags.
Det med ubuntu-dk-usa virker kun hvis domæneejeren bor uden for EU.

Men ok vi slapper af, og ser hvad ITST disker op med af regler.
Jeg holder et øje med de regler - der sker nok noget indenfor 1 uge eller 2 uger.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Hvordan håndterer vi den nye cookie lovgivning?

Indlægaf lath » 19. maj 2011, 22:17

AJenbo skrev:Du kan sætte browseren til at spørge om cookies fra nye sider. Hvis EU vil noget med det her så laver de det et krav at alle browser er sat sådan fra start, lige som i de "gode" gamle dage med lynx og IE4, så kommer det også til at virke på sider der ikke er inden for eu.
...


AJenbo, jeg er ikke en averange Joe IT bruger. Jeg er uddannet Datamatiker og IKT diplomingeniør.

Jeg ved udmærket at det kan løses i klienten (browseren), men det lægger vores tåbelige politikere ikke op til i loven.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan håndterer vi den nye cookie lovgivning?

Indlægaf AJenbo » 19. maj 2011, 22:28

Det med at have en person uden for EU kan også nemt løses.

lath skrev:Jeg ved udmærket at det kan løses i klienten (browseren), men det lægger vores tåbelige politikere ikke op til i loven.

Det er min holdning, det var desuden rettet mod EU mere end dig. Hvis vi skal være rigtig flinke over for politikerne kan vi skrive en side om hvordan brugeren slår det til i firefox, jeg ville også så gå med til at tilføje [Vi bruger cookies lige som alle andre sider med logind] i bunden af siden.

Det er det dummest lydende IT-politiske siden Ted Stevens udtalte "the Internet is not a big truck" som begrundelse for at hans sekretærs e-mail hade været flere dage under vejs.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Hvordan håndterer vi den nye cookie lovgivning?

Indlægaf lath » 19. maj 2011, 22:40

AJenbo skrev:Det med at have en person uden for EU kan også nemt løses.

lath skrev:Jeg ved udmærket at det kan løses i klienten (browseren), men det lægger vores tåbelige politikere ikke op til i loven.

Det er min holdning, hvis vi skal være rigtig flinke over for politikerne kan vi skrive en side om hvordan brugeren slår det til i firefox, jeg ville også så med til at tilføje [Vi bruger cookies lige som alle andre sider med logind] i footer på siden.


Ja nu får vi at se hvad ITST (IT & Telestyrelsen) skriver om det - det er dem der udfærdiger reglerne.

Som ejer af et dk og eu domæne krydser jeg fingre for at det er den mindst mulige hårde fortolkning af loven de vælger.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan håndterer vi den nye cookie lovgivning?

Indlægaf AJenbo » 19. maj 2011, 22:47

Så vidt jeg forstår er det for at undgå tracking cookies at de vil lave denne lov, så de må definere hvad det er og så lave nogle regler om det. Men man kan jo kun håbe.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hvordan håndterer vi den nye cookie lovgivning?

Indlægaf Christian.Arvai » 21. maj 2011, 22:09

Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan håndterer vi den nye cookie lovgivning?

Indlægaf AJenbo » 21. maj 2011, 22:50

Det ser ud til mest af alt at omhandle forretninger og så skriver de:
Cookies, der er vigtig for at gennemføre en session, eksempelvis en købsproces, er undtaget kravene.

Vælger folk at forblive logget ind så for de også vedvarende cookie, men det må lidt være givet, og bliver ikke brugt til sporing.
Vi bruger godt nok Google analytics som laver mere end en session cookie, men der må være googles ansvar at følge reglerne.

Ud fra det mener jeg ikke vi behøves fortage os noget.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hvordan håndterer vi den nye cookie lovgivning?

Indlægaf Christian.Arvai » 22. maj 2011, 11:24

Jeg syntes ikke at vi skal ændre på noget, før der evt kommer en afgørelse som giver et påbud om det.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan håndterer vi den nye cookie lovgivning?

Indlægaf AJenbo » 22. maj 2011, 17:11

Det kunne jeg heller ikke drøme om. Så vidt jeg forstår så bliver det nok ikke til mere end at butikker der spore folk via cookies skal skrive det på den info side. Hvis i også bliver omfattet syndes jeg bare vi skal skrive det under Fællesskab-Forening

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Hvordan håndterer vi den nye cookie lovgivning?

Indlægaf lath » 22. maj 2011, 18:21



I artiklen står der at IT og Telestyrelsen skal i snak med EU-kommusionen, og så går der garanteret ret så meget jura i den, når de nævner at de har udskudt håndhævelse af reglerne på grund af at det kan give konkurrenceforvridning internt i EU.

Forstået sådan at jeg gætter på at henvendelsen sætter gang i en proces der skal gøre reglerne ens for alle medlemslande i EU, og så kommer det pludselig til at tage et godt stykke tid.

Skal vi gætte på et godt stykke på den anden side af sommerferien? I Oktober måned, måske senere, hvis jeg skal gætte.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan håndterer vi den nye cookie lovgivning?

Indlægaf AJenbo » 22. maj 2011, 18:44

Mit gæt: April 2012

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster