Finn Bjerke skrev:mange tak ofr at forklare dette så forstad deres hensigt. det virker ikke desværre.
1. jeg henter deb filen til mappen hentede filer
2. jeg starter terminal og kopierer ind ordren
sudo dpkg --force-downgrade -i ia32-libs_20090808ubuntu9.1_amd64.deb
jeg får fejlmed. om at den ikke finder deb filen, prøver jeg at dobblet klikke på deb filen starter Ubuntu softwarecenter med en fejlmeddelelse, hmmm det er lidt svært dette her
dpkg: fejl under behandling af ia32-libs_20090808ubuntu9.1_amd64.deb (--install):
pakkearkitekturen (amd64) passer ikke til systemet (i386)
Der opstod fejl under behandlingen:
ia32-libs_20090808ubuntu9.1_amd64.deb
Jeg er enig med dig i at det her bestemt ikke er særlig nemt.
Det soundpartner skriver er sådan set rigtig nok, men det vil ikke virke, fordi du ikke er i en 64-bit (amd64) Ubuntu, men en 32-bit (i386) Ubuntu.
Hint findes her fra dpkg, hvor jeg har markeret det interessante med fed:
dpkg: fejl under behandling af ia32-libs_20090808ubuntu9.1_amd64.deb (--install):
pakkearkitekturen (amd64) passer ikke til systemet (i386)
Der opstod fejl under behandlingen:
ia32-libs_20090808ubuntu9.1_amd64.deb
Nu er det bare sådan at man ikke har brug for et 32-bit til 64-bit bibliotek, hvis man kører på 32-bit.
Gad vide om det er et 64-bit program der mikser 32-bit software biblioteker ind? Lyder mystisk.
Hvad siger file kommandoen om dit program?, også ldd's output vil jeg gerne have.
Output fra file kan sige noget om hvad filen er - incl om det er et program til 32-bit eller 64-bit ubuntu.
Output fra ldd kan bruges til at findes ud af hvad programmet skal have installeret af afhængigheder.
Det jeg vil have af dig skal du gøre således:
placer dig i den mappe, hvor den binære program er:
så kører du den her kommando:
efterfulgt af:
hvor du
skal erstatte teksten
programmets_filnavn i begge kommandoer med filnavnet der svarer til den binære program-fil.
Iøvrigt sjovt med den Bin by, du fandt i en anden tråd
- god humor.
/Lars