Fakta-siden

Alt omkring ubuntudanmark.dk
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Fakta-siden

Indlægaf AJenbo » 17. maj 2011, 09:48

Det må du da gerne, har du adgang til at redigere siden?

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Fakta-siden

Indlægaf NickyThomassen » 17. maj 2011, 10:03

Jeg tror det ikke, men det kan godt være jeg gør det forkert.
Under Artikler trykker jeg Log ind, og derfra er det eneste jeg kan se/redigere den artikel om separat /home jeg skrev tidligere.

Hilsen Nicky

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Fakta-siden

Indlægaf AJenbo » 17. maj 2011, 12:18

Du skulle gerne have rettigheder til det nu.

Leony
Indlæg: 17
Tilmeldt: 2. maj 2011, 11:06

Re: Fakta-siden

Indlægaf Leony » 17. maj 2011, 14:18

Jeg har rettet de ting som christian.arvai pointerer.

Jeg har ændret Chrome til PokerTH. Det kan dog ændres til Chromium uden problemer.

thj01's pointe med taleord/fyldord ved jeg ikke om jeg kan opfylde. Synes det bliver meget tamt hvis det udelades.
Ligeledes er det svært at undgå Windows/Microsoft. Det er det som de brugere der skal flyttes til Ubuntu bruger og derfor er det vel relevant at sammenligne. Dokumentet er ligeledes oprindeligt skrevet til skeptiske Windowsbrugere som måske ville tage springet.




Påstand: Ubuntu er kun for nørder og er meget sværere end Windows.

Fakta: Ubuntu er i dag utrolig brugervenligt og Ubuntu er en distribution som lægger utrolig meget vægt på brugervenlighed. Der stadigvæk nogle områder, som kræver noget finpolering af brugervenligheden, men man kan altid gøre det bedre. Derfor arbejdes der hele tiden på at gøre Ubuntu-oplevelsen bedre.
Når man starter med Ubuntu er det vigtigt at tænke på at Ubuntu ikke er Windows. Det vil altså sige, at tingene foregår på en helt anden måde end man er vant til. Derfor vil Ubuntu i starten være sværere end Windows.
Hvis du primært skal bruge Ubuntu til mail, internet og tekstbehandling, er der ikke den store forskel at mærke. Bruger du din computer til mere avancerede ting end dette, skal du nok gøre dig klar, at du kommer til at bruge noget tid på at finde ud af, hvordan tingene foregår på Ubuntu i forhold til Windows.


Påstand: Windows er kun et mere usikkert system, fordi det er mere udbredt.

Fakta: Nok den mest udbredte myte, da den blev startet af Microsoft selv for at ændre folks billede af systemet. Hovedårsagen til at Windows XP er usikker, skyldes at brugeren er logget på som administrator som standard. Det betyder at der er adgang til alle dele af systemet, samtidigt med at der benyttes usikre komponenter som fx ActiveX. Microsoft udsender desuden også kun sikkerhedsopdateringer ud én gang om måneden, uanset om der findes et velkendt sikkerhedshul i systemet. Er der en særlig slem virus i omløb, så udsendes der en opdatering, så snart denne er lavet og klar til brug.
Windows 7 løser problemet med administratorbrugeren og Windows 7 er da også langt hen af vejen mere sikker end sine forgængere, men Windows 7 har stadigvæk nogle af de fundamentale sikkerhedsproblemer, som der ligger i Windowsarkitekturen.


Påstand: Alt foregår med skriftlige kommandoer i Ubuntu.

Fakta: Ubuntu har grafisk brugerflade akkurat som Windows og Mac har. Når du læser rundt omkring på nettet eller spørger om hjælp et sted, så kan det godt være, at du bliver bedt om at skrive et eller andet i et kommandovindue. Det er simpelthen bare lettere at bede dig om at skrive denne sætning, end at forklare dig hvor du skal gå hen, og hvad du skal gøre der. Fx kan du med med 5 ord installere din yndlings browser. Det kan spare dig for en hel masse museklik.
Den tilsvarende del i Windows hedder kommandoprompt (Kør eller CMD) og den kan også bruges til at komme hurtigt rundt i Windows med.
Det skal dog understreges, at du bikke har brug for at kende kommandoer for at lave dine dagligdags rutiner.


Påstand: Windowsprogrammer virker ikke på Ubuntu

Fakta: Det er rigtigt nok. Windowsprogrammer er programmer til Windows. I mange tilfælde findes der også en version af programmet. Det gælder især, hvis programmet er Open Source. Firefox og OpenOffice er to gode eksempler på Open Source programmer, som fås både til Windows, Mac og .
I mange tilfælde findes der et program til som kan det tilsvarende som det Windowsprogram du har brugt. Der er en lang liste her: http://www.rsp.ru/win-lin-soft/table-eng.html
Der findes alternativer til stort set alle Windows programmer, men indimellem skal man netop bruge liiige dét program; fx hvis man er ingeniør, og skal bruge et bestemt tegneprogram.
Ved ikke om der findes en på dansk.

Wine kan bruges til at emulere Windows på og det kan køre rigtig mange Windowsprogrammer – eksempelvis Officepakken. Det kan bruges hvis man ikke kan finde et program man er tilfreds med – det er dog ikke alle programmer der kører lige godt i Wine.


Påstand: Det er svært at installere programmer i Ubuntu

Fakta: Du åbner Ubuntu-softwarecenter og søger på fx poker. Du vælger POkerTH og trykker ‘Installér’. 1 minut senere er pokerTH installeret, lagt i menuen og så er du klar til at spille poker. Det er ikke meget sværere end at klikke på en .exe-fil. Ubuntu holder øje med, om der er kommet nye versioner af dine programmer og opdaterer dem hvis du ønsker det. Det er ikke sværere end det.


Påstand: Ubuntu er ikke så flot som Windows

Fakta: Det er en smagssag. Windows har WindowsBlinds som kan ”lægge sminke” på systemet. Ubuntu har nøjagatig de samme muligheder. Faktisk findes der masser af skins til Ubuntu som får det til at ligne Windows til forveksling. Se eksempelvis denne:
http://gnome-look.org/content/show.php/Who+Needs+Windows+7+%3F?content=105399
Man skal dog være opmærksom på, at det tager system ressourcer i både Windows og Ubuntu at bruge disse sminkeprogrammer.


Påstand: Man kan ikke få antivirusprogrammer til Ubuntu

Fakta: Det kan man godt. AVG fås i en udgave og der er også KlamAV.
Sagen er nemlig den, at der ikke er brug for antivirus på din Ubuntu maskine. Der kommer muligvis en dag en virus/malware/rootkit til Ubuntu, men lige i øjeblikket er det ikke aktuelt pga Ubuntus høje sikkerhed.
Den største grund til at benytte antivirusprogrammer på din Ubuntumaskine, skulle være for at checke mails for Windowsvirus, så det ikke sendes videre til folk med Windows på deres computer.


Påstand: Hvis man installerer Ubuntu, så mister man Windows

Fakta: Hvis du installerer Ubuntu oveni i Windows, så mister du naturligvis Windows. Det er muligt at installere Ubuntu ved siden af Windows, så du får muligheden for at vælge mellem de to styresystemer, når du tænder for computeren. Det kaldes for dual-boot og benyttes bl.a. af dem, der har computerspil eller specielle programmer, som de fortsat skal køre på Windows.


Påstand: Fordi Ubuntu er Open Source, er der ingen til at tage ansvar

Fakta: Ganske vist er Ubuntu Open Source under GPL licensen, hvilket betyder, at der reelt ikke er nogen ejer af systemet. Det betyder ikke, at der ikke er nogen, som kan tager ansvar.
For det første er alle bidragsydere ansvarlige for den kode, som de tilfører Ubuntu. For det andet er der en meget stor kontrol af alt kode, netop fordi den er åben, og alle kan se i den. Sidst, og måske mest vigtigt, står Canonical bag Ubuntu og yder forpligtende støtte og support til Ubuntu, og man kan købe sig til denne support.
Så hvis du ønsker et gratis system, kan du få det, og vide at der er et firma bagved, som står for at samle trådene. Hvis du ønsker et firma, som du direkte kan henvende dig til med ønsker og eventuelle problemer, så kan du købe et support abonnement hos Canonical.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Fakta-siden

Indlægaf NickyThomassen » 17. maj 2011, 16:42

AJenbo skrev:Du skulle gerne have rettigheder til det nu.

Jeg takker, det virker perfekt.

Jeg venter lige nogle dage, og så opdatere jeg fakta-siden efter det vi bliver enige om her i tråden.

Dog vil jeg gerne kommentere på den anden sidste påstand "Hvis man installerer Ubuntu, så mister man Windows". Ordlyden "Det er muligt at installere Ubuntu ved siden af ... " er desværre ikke helt korrekt på nogle af de computere og bærbare der kommer med Windows forudinstalleret. Det er sådan så at en harddisk formatteret med MBR og NTFS understøtter 4 primære partitioner som alle er brugt. 1 til gendannelse, 1 til boot-filer, 1 til Windows og ofte 1 til data. Det kan selvfølgelig lade sig gøre at installere Linux på den partition til data, men dette indebære at den skal tømmes til c: og at brugeren kan "guide" Ubuntu-installationen korrekt og formatere partitionen data. Derfor vil jeg anbefale at ændre ordlyden til "Det er ofte muligt ... "

Hilsen Nicky

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Fakta-siden

Indlægaf soundpartner » 17. maj 2011, 17:17

Leony skrev:Jeg har rettet de ting som christian.arvai pointerer.

Jeg har ændret Chrome til PokerTH. Det kan dog ændres til Chromium uden problemer.

skulle man overveje at tage en pakke som mange rent faktisk har brug for/ville have brug for hvis de vidste den var der.
jeg syntes billedredigeringsprogrammet gimp (erstatning for photoshop) f.eks var en god ide at bruge i stedet
Leony skrev:thj01's pointe med taleord/fyldord ved jeg ikke om jeg kan opfylde. Synes det bliver meget tamt hvis det udelades.
Ligeledes er det svært at undgå Windows/Microsoft. Det er det som de brugere der skal flyttes til Ubuntu bruger og derfor er det vel relevant at sammenligne. Dokumentet er ligeledes oprindeligt skrevet til skeptiske Windowsbrugere som måske ville tage springet.




Påstand: Ubuntu er kun for nørder og er meget sværere end Windows.

man kunne overveje "ubuntu er kun for nørder, og svært for nye brugere" eller "og svært for almindelige brugere" hvis det skal sammenlignes med noget kunne man sige "ubuntu er kun for nørder, og meget sværere end andre operativsystemer" eller "og meget sværere end mit nuværende operativsystem"
Leony skrev:Fakta: Ubuntu er i dag utrolig brugervenligt og Ubuntu er en distribution som lægger utrolig meget vægt på brugervenlighed. Der stadigvæk nogle områder, som kræver noget finpolering af brugervenligheden, men man kan altid gøre det bedre. Derfor arbejdes der hele tiden på at gøre Ubuntu-oplevelsen bedre.

finpolering er jeg ikke så glad for. er det ikke finpudsning du mener?
Leony skrev:Når man starter med Ubuntu er det vigtigt at tænke på at Ubuntu ikke er Windows.

hvad med "er det vigtigt at tænke på at ubuntu er noget nyt, og derfor er anderledes end andre operativsystemer du har arbejdet med"
Leony skrev:Det vil altså sige, at tingene foregår på en helt anden måde end man er vant til. Derfor vil Ubuntu i starten være sværere end Windows.

og "Derfor vil ubuntu i starten være sværere end det operativ system du tidligere har brugt, og har brugt mange år på at lære"
Leony skrev:Hvis du primært skal bruge Ubuntu til mail, internet og tekstbehandling, er der ikke den store forskel at mærke. Bruger du din computer til mere avancerede ting end dette, skal du nok gøre dig klar, at du kommer til at bruge noget tid på at finde ud af, hvordan tingene foregår på Ubuntu i forhold til Windows.

i forhold til andre operativsystemer
Leony skrev:Påstand: Windows er kun et mere usikkert system, fordi det er mere udbredt.

Fakta: Nok den mest udbredte myte, da den blev startet af Microsoft selv for at ændre folks billede af systemet. Hovedårsagen til at Windows XP er usikker, skyldes at brugeren er logget på som administrator som standard. Det betyder at der er adgang til alle dele af systemet, samtidigt med at der benyttes usikre komponenter som fx ActiveX. Microsoft udsender desuden også kun sikkerhedsopdateringer ud én gang om måneden, uanset om der findes et velkendt sikkerhedshul i systemet. Er der en særlig slem virus i omløb, så udsendes der en opdatering, så snart denne er lavet og klar til brug.
Windows 7 løser problemet med administratorbrugeren og Windows 7 er da også langt hen af vejen mere sikker end sine forgængere, men Windows 7 har stadigvæk nogle af de fundamentale sikkerhedsproblemer, som der ligger i Windowsarkitekturen.

den ville jeg gerne vende helt om til noget i stil med:
"spørgsmål: hvorfor er ubuntu mere sikker end mit nuværende styresystem?

fakta: ubuntu er mere sikkert på grund af den måde brugerne på maskinen administreres
... osv osv...
F.eks er windows xp ret usikker da selve brugeren er logget ind som administrator som standart. Det betyder at der er adgang til hele systemet, samtidig med at der benyttes usikre elementer..... dette problem er dog løst i f.eks windows 7 bla bla bla"
Leony skrev:Påstand: Alt foregår med skriftlige kommandoer i Ubuntu.

Fakta: Ubuntu har grafisk brugerflade akkurat som Windows og Mac har. Når du læser rundt omkring på nettet eller spørger om hjælp et sted, så kan det godt være, at du bliver bedt om at skrive et eller andet i et kommandovindue. Det er simpelthen bare lettere at bede dig om at skrive denne sætning, end at forklare dig hvor du skal gå hen, og hvad du skal gøre der. Fx kan du med med 5 ord installere din yndlings browser. Det kan spare dig for en hel masse museklik.
Den tilsvarende del i Windows hedder kommandoprompt (Kør eller CMD) og den kan også bruges til at komme hurtigt rundt i Windows med.
Det skal dog understreges, at du bikke har brug for at kende kommandoer for at lave dine dagligdags rutiner.


Påstand: Windowsprogrammer virker ikke på Ubuntu

"påstand: mine normale programmer virker ikke på ubuntu."

Leony skrev:Fakta: Det er rigtigt nok. Windowsprogrammer er programmer til Windows. I mange tilfælde findes der også en version af programmet. Det gælder især, hvis programmet er Open Source. Firefox og OpenOffice er to gode eksempler på Open Source programmer, som fås både til Windows, Mac og .
I mange tilfælde findes der et program til som kan det tilsvarende som det Windowsprogram du har brugt. Der er en lang liste her: http://www.rsp.ru/win-lin-soft/table-eng.html
Der findes alternativer til stort set alle Windows programmer, men indimellem skal man netop bruge liiige dét program; fx hvis man er ingeniør, og skal bruge et bestemt tegneprogram.
Ved ikke om der findes en på dansk.


ovenstående skal så nok rettes til så det passer til den nye overskrift
Leony skrev:osv osv

man kan sagtens anonymisere det mere end det er nu hvor det stadig bærer præg af at være windows mod ubuntu.
jeg har skrevet nogle eksempler ovenfor, dem kan du jo lade dig inspirere af.

faktisk var det måske også nemmere at lave det som en spørgsmål og svar istedet for påstand og facts
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Leony
Indlæg: 17
Tilmeldt: 2. maj 2011, 11:06

Re: Fakta-siden

Indlægaf Leony » 17. maj 2011, 20:12

Sådan som jeg forstår det, så er der en anden der samler trådene i denne brainstorming.
Er det korrekt forstået?

Soundpartner skrev:
man kunne overveje "ubuntu er kun for nørder, og svært for nye brugere" eller "og svært for almindelige brugere" hvis det skal sammenlignes med noget kunne man sige "ubuntu er kun for nørder, og meget sværere end andre operativsystemer" eller "og meget sværere end mit nuværende operativsystem"


Synes absolut ikke der er nogen skam i at målrette det i forhold til Windowsbrugere (hvis man skal tro mange brugere i dette forum, så skal Windowsbrugere have serveret det hele med skeer). Hvis der har været folk i forum som ikke engang ved hvad de har installeret, så bliver man nødt til at tage dem i hånden. Jeg går ud fra at man ved at afkræfte folks fordomme ønsker at få dem til at tage skridtet mod en installation af Ubuntu. Det føler jeg kun man opnår hvis man målretter beskeden mod en gruppe modtagere. Dem der bruger Mint, beOS, ReactOS eller noget fjerde overlever nok at der står Windows.

Soundpartner skrev:
man kan sagtens anonymisere det mere end det er nu hvor det stadig bærer præg af at være windows mod ubuntu.
jeg har skrevet nogle eksempler ovenfor, dem kan du jo lade dig inspirere af.


Hvis man anonymiserer det, så føler jeg det mister relevansen.
Nogle brugere vil måske ligefrem sige: Operativsystem det bruger jeg ikke, jeg bruger Windows.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Fakta-siden

Indlægaf NickyThomassen » 15. jun 2011, 22:34

Jeg er lige blevet færdig med at opdatere fakta-siden med udgangspunkt i Leony's anbefalinger. En del af soundpartners forslag er også blevet arbejdet ind + lidt fra mig selv :)

https://ubuntudanmark.dk/fakta-siden/

Et skarpt øje til at kigge artiklen efter for stavefejl og andre kedelige ting, ville være dejligt.

Hilsen Nicky

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Fakta-siden

Indlægaf thj01 » 16. jun 2011, 12:31

Har desværre først set tråden nu - og her er et eksempel på, at man ikke behøver at nævne Windows

*** FØR ***

Påstand: Ubuntu er kun for nørder og er meget sværere end Windows.

Fakta: Ubuntu er i dag utrolig brugervenligt og Ubuntu er en distribution som lægger utrolig meget vægt på brugervenlighed. Der stadigvæk nogle områder, som kræver noget finpolering af brugervenligheden, men man kan altid gøre det bedre. Derfor arbejdes der hele tiden på at gøre Ubuntu-oplevelsen bedre.
Når man starter med Ubuntu er det vigtigt at tænke på at Ubuntu ikke er Windows. Det vil altså sige, at tingene foregår på en helt anden måde end man er vant til. Derfor vil Ubuntu i starten være sværere end Windows.
Hvis du primært skal bruge Ubuntu til mail, internet og tekstbehandling, er der ikke den store forskel at mærke. Bruger du din computer til mere avancerede ting end dette, skal du nok gøre dig klar, at du kommer til at bruge noget tid på at finde ud af, hvordan tingene foregår på Ubuntu i forhold til Windows.


*** Efter ****

Påstand: Ubuntu er kun for nørder og er svær at bruge

Fakta: Ubuntu er brugervenligt selvom der stadigvæk nogle områder, som kræver noget finpolering. Derfor arbejder bl.a. programmører og oversættere på at gøre det bedre. Dette faktum gør, at Ubuntu automatisk henter og installerer opdateringer til alle dine programmer med få klik, og tekniske problemer ofte er løst inden for få timer.

Når man starter med Ubuntu er det vigtigt at tænke på at det er et nyt system. Derfor vil du i starten skulle bruge lidt tid på at orientere dig i de nye programmer, men som du vil opdage er forskellen minimal. Ubuntu overholder de standarder du er vant til. Ubuntu er ikke svær at bruge, men det ser lidt anderledes ud.

Hvis du primært skal bruge Ubuntu til musikafspilning, mail, internet og kontorarbejde, er alt stort set som det plejer.

Hvis du også vil bruge de andre programmer der følger med Ubuntu, skal du bruge tid på at sætte dig ind i disse programmers brugerflade (f.eks. tegneprogrammet Gimp), men når du først fanger ideen, så kan du de samme ting - nu bare kvit og frit. Og hvis du står og mangler et program der skal kunne noget helt specielt kan du oftest finde det i Ubuntu Softwarecenter, og installere det med få klik.


**** SLUT ****


Fordi

Ubuntu er ikke sværere end windows. Men det er anderledes - og personligt synes jeg det er lettere.

Når det kommer til programmerne er det ikke windows, men det enkelte programs styreflade. Og selvom de fleste f.eks, mener at Adobe er "windows fotobehandling" så er det et eksternt firma's brugerflade sat op imod Gimp'ens.


Jeg ved godt jeg kæmper en kamp mod vindmøller, men jeg er så inderligt imod dette fortsatte knæfald for, at Ubuntu ligger under for Windows. Man vinder ikke en kamp ved at sammenligne sig med en anden - især ikke hvis man begynder at argumentere med at " det er sværere i starten".

Jeg gider ihvertfald ikke give mig i kast med noget som bliver solgt som svært, anderledes og tidskrævende. For tid og bøvl er netop årsagen til at mange fastholder Windows platformen

Mit synspunkt - og jeg fastholder det uagtet at andre synes det er forkert.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Fakta-siden

Indlægaf NickyThomassen » 21. jun 2011, 12:32

thj01 skrev:Har desværre først set tråden nu - og her er et eksempel på, at man ikke behøver at nævne Windows

*** FØR ***

Påstand: Ubuntu er kun for nørder og er meget sværere end Windows.

Fakta: Ubuntu er i dag utrolig brugervenligt og Ubuntu er en distribution som lægger utrolig meget vægt på brugervenlighed. Der stadigvæk nogle områder, som kræver noget finpolering af brugervenligheden, men man kan altid gøre det bedre. Derfor arbejdes der hele tiden på at gøre Ubuntu-oplevelsen bedre.
Når man starter med Ubuntu er det vigtigt at tænke på at Ubuntu ikke er Windows. Det vil altså sige, at tingene foregår på en helt anden måde end man er vant til. Derfor vil Ubuntu i starten være sværere end Windows.
Hvis du primært skal bruge Ubuntu til mail, internet og tekstbehandling, er der ikke den store forskel at mærke. Bruger du din computer til mere avancerede ting end dette, skal du nok gøre dig klar, at du kommer til at bruge noget tid på at finde ud af, hvordan tingene foregår på Ubuntu i forhold til Windows.


*** Efter ****

Påstand: Ubuntu er kun for nørder og er svær at bruge

Fakta: Ubuntu er brugervenligt selvom der stadigvæk nogle områder, som kræver noget finpolering. Derfor arbejder bl.a. programmører og oversættere på at gøre det bedre. Dette faktum gør, at Ubuntu automatisk henter og installerer opdateringer til alle dine programmer med få klik, og tekniske problemer ofte er løst inden for få timer.

Når man starter med Ubuntu er det vigtigt at tænke på at det er et nyt system. Derfor vil du i starten skulle bruge lidt tid på at orientere dig i de nye programmer, men som du vil opdage er forskellen minimal. Ubuntu overholder de standarder du er vant til. Ubuntu er ikke svær at bruge, men det ser lidt anderledes ud.

Hvis du primært skal bruge Ubuntu til musikafspilning, mail, internet og kontorarbejde, er alt stort set som det plejer.

Hvis du også vil bruge de andre programmer der følger med Ubuntu, skal du bruge tid på at sætte dig ind i disse programmers brugerflade (f.eks. tegneprogrammet Gimp), men når du først fanger ideen, så kan du de samme ting - nu bare kvit og frit. Og hvis du står og mangler et program der skal kunne noget helt specielt kan du oftest finde det i Ubuntu Softwarecenter, og installere det med få klik.


**** SLUT ****


Fordi

Ubuntu er ikke sværere end windows. Men det er anderledes - og personligt synes jeg det er lettere.

Når det kommer til programmerne er det ikke windows, men det enkelte programs styreflade. Og selvom de fleste f.eks, mener at Adobe er "windows fotobehandling" så er det et eksternt firma's brugerflade sat op imod Gimp'ens.


Jeg ved godt jeg kæmper en kamp mod vindmøller, men jeg er så inderligt imod dette fortsatte knæfald for, at Ubuntu ligger under for Windows. Man vinder ikke en kamp ved at sammenligne sig med en anden - især ikke hvis man begynder at argumentere med at " det er sværere i starten".

Jeg gider ihvertfald ikke give mig i kast med noget som bliver solgt som svært, anderledes og tidskrævende. For tid og bøvl er netop årsagen til at mange fastholder Windows platformen

Mit synspunkt - og jeg fastholder det uagtet at andre synes det er forkert.


Hej thj01
Jeg har faktisk opdateret guiden med dine oprindelige kommentarer i baghovedet, jeg er nemlig enig i at det er på tide for Ubuntu og Linux som helhed at stå på egne ben. Taget fra den opdateret fakta-side:

Påstand: Ubuntu er kun for nørder, og meget sværere end andre operativsystemer

Fakta: I dag er Ubuntu utrolig nem at bruge og samtidig en distribution der lægger utrolig meget vægt på brugervenlighed. Der er stadig nogle områder, som kræver finpudsning af brugervenligheden, men man kan altid gøre det bedre. Derfor arbejdes der hele tiden på at gøre Ubuntu-oplevelsen bedre. Når man starter med at bruge Ubuntu er det vigtigt at tænke på at Ubuntu er noget nyt, og derfor anderledes end andre operativsystemer, og det betyder at tingene foregår på en anden måde end man er vant til. Derfor vil Ubuntu i starten være sværere at bruge. Hvis du primært skal bruge Ubuntu til email, internet og tekstbehandling, er der ikke den store forskel at mærke. Bruger du din computer til mere avancerede ting end dette, skal du nok gøre dig klar, at du kommer til at bruge noget tid på at finde ud af, hvordan tingene foregår på Ubuntu, i forhold til andre styresystemer.


Hilsen Nicky

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Fakta-siden

Indlægaf lath » 23. jun 2011, 18:18

TitanusEramius skrev:Jeg ville mene at den bedste definering imellem Ubuntu og Linux skal findes i at Ubuntu er en selvstændig distribution af Linux som har lavet en anden række af specielle tilpasninger til Linux end fx Debian, openSUSE osv. Men ellers er jeg også enig her, da målgruppen af teksten må formodes at læse den for at finde forskellene mellem Ubuntu og Windows, og ikke de forskellige Linux-distributioner.

Rigtig god idé at opdatere siden og hvis der er brug for det, kan jeg godt hjælpe med at renskrive, indskrive eller hvad der måtte være brug for.

Hilsen Nicky


Ahem, skal vi absolut være pedantiske så er Linux navnet på kernen uden alle programmerne.

Det er korrekt at skrive:
"Ubuntu er et styresystem baseret på Linux kernen."

Man skal nok undgå ordet "distribution" som folk ikke rigtig forstår - det er lidt et ord for de indvidede - ikke nybegyndere.

Man kan godt tilføje: "Det kaldes en Linux distribution" efter sætningen herover, hvis man vil - men det er måske unødvendig støj.

Derefter kan man godt skrive noget om at Ubuntu er et barn af Debian distributionen - eller nok skrevet noget bedre end min formulering.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Fakta-siden

Indlægaf thj01 » 27. jun 2011, 13:22

Eller blot simpelt

Ubuntu er en af de mest brugervenlige systemer, der er bygget på Linux.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster