Fakta-siden

Alt omkring ubuntudanmark.dk
Leony
Indlæg: 17
Tilmeldt: 2. maj 2011, 11:06

Fakta-siden

Indlægaf Leony » 9. maj 2011, 14:12

Hej

Jeg har fundet et link til denne side:
https://ubuntudanmark.dk/fakta-siden/
i forum, men kan umiddelbart ikke finde ud af hvordan man kommer frem til siden via topmenuen?

Nogen der kan hjælpe?
Eller er siden skrottet, men ikke slettet fra serveren?

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Fakta-siden

Indlægaf Kurt Christensen » 9. maj 2011, 14:27

den ligger i forum/ Ubuntu danmark/faktasiden
Når lejligheden byder sig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Fakta-siden

Indlægaf AJenbo » 9. maj 2011, 15:42

How to be me skrev:den ligger i forum/ Ubuntu danmark/faktasiden

Er det ikke dette emne du henviser til der?

Jeg tror aldrig der er blevet lavet et menu punk til fakta siden, nogen forslag?

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Fakta-siden

Indlægaf Kurt Christensen » 9. maj 2011, 15:47

jeg ved ikke lige hvad der skete, jeg syntes lige jeg fandt den
Når lejligheden byder sig.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Fakta-siden

Indlægaf Christian.Arvai » 9. maj 2011, 18:04

AJenbo skrev:
How to be me skrev:den ligger i forum/ Ubuntu danmark/faktasiden

Er det ikke dette emne du henviser til der?

Jeg tror aldrig der er blevet lavet et menu punk til fakta siden, nogen forslag?

Under "Artikler".
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Leony
Indlæg: 17
Tilmeldt: 2. maj 2011, 11:06

Re: Fakta-siden

Indlægaf Leony » 9. maj 2011, 21:55

Hvis den skal bruges, så synes jeg personligt at den trænger til en gevaldig overhaling.

Der er en del ting på den faktaside, som undrer mig gevaldigt som ny Linux/Ubuntu bruger og især som bruger af Windows i 15 år.

Har ikke tid til at komme med eksempler nu, men skriver dem gerne i nærmeste fremtid - hvis det ønskes.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Fakta-siden

Indlægaf AJenbo » 9. maj 2011, 22:12

Jeg tror siden er hentet over fra den game side, så den er muligvis helt fra 2006. Du skal være velkommen til at rette på den.

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Fakta-siden

Indlægaf Pihl » 12. maj 2011, 10:43

Ja, den blev lavet i 2006/2007, men jeg tror aldrig, vi fik den rigtig arbejdet igennem. Derfor har den levet et meget skjult liv.. :-)

Når jeg kigger på den nu, er mange af myterne stadigvæk relevante at tage fat på, men teksten og indholdet trænger rigtigt nok til at blive arbejdet igennem.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Fakta-siden

Indlægaf thj01 » 14. maj 2011, 13:21

Den bør skrives om hvis den skal bruges.

Den er skrevet under den store "krig" mellem Linux go windows, hvor der var meget fokus på beskyldninger og påstande.

Den tid er overstået.

Hvis den skal skrives om skal den være en positiv FAQ, hvor man er fuldstændig ligeglad med at sammligne med windows eller forsvare sig overfor FUD. En præsentation af alt det som Linux kan - og de fordele der er fremfor windows. Frihed og sikkerhed
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Leony
Indlæg: 17
Tilmeldt: 2. maj 2011, 11:06

Re: Fakta-siden

Indlægaf Leony » 16. maj 2011, 11:08

Jeg har kigget lidt på den og taget den punkt for punkt. Det var nemmest, da jeg så havde noget at gå ud fra.
Hvis der er noget der kan bruges så er det fint, hvis ikke så er det også fint.

Jeg har fjernet ironi, sarkasme, smilyer, beskyldninger og andet useriøst.

Jeg mangler de 2 sidste punkter. Derfor er de ikke med. Jeg skal lige finde tiden til det.

Vil nok hellere kalde den Linux-fordomme end Fakta-siden.

Jeg er ny Ubuntubruger og jeg ved ikke hvad man normalt kalder systemet.
I dette dokument har jeg kaldt det Linux eller Ubuntu. Egentlig hælder jeg mest til at bruge Linux/Ubuntu eller Ubuntu.

Påstand: Ubuntu (Linux) er kun for nørder og er meget sværere end Windows

Fakta: Linux er i dag utrolig brugervenligt og Ubuntu er en distribution, som lægger utrolig meget vægt på brugervenlighed. Der stadigvæk nogle områder, som kræver noget finpolering af brugervenligheden, man kan altid gøre det bedre. Derfor arbejdes der hele tiden på at gøre Linux oplevelsen bedre.
Når man starter med Ubuntu er det vigtigt at tænke på at Ubuntu ikke er Windows. Det vil altså sige, at tingene foregår på en helt anden måde end man er vant til. Derfor vil Ubuntu i starten være sværere end Windows.
Hvis du primært skal bruge Ubuntu til mail, internet og tekstbehandling, er der ikke den store forskel at mærke. Bruger du din computer til mere avancerede ting end dette, skal du nok gøre dig klar, at du kommer til at bruge noget tid på at finde ud af, hvordan tingene foregår på Ubuntu i forhold til Windows.


Påstand: Windows er kun et mere usikkert system, fordi det er mere udbredt.

Fakta: Nok den mest udbredte myte, da den blev startet af Microsoft selv for at ændre folks billede af systemet. Hovedårsagen til at Windows XP er usikker, skyldes at brugeren er logget på som administrator som standard. Det betyder at der er adgang til alle dele af systemet, samtidigt med at der benyttes usikre komponenter som fx ActiveX. Microsoft udsender desuden også kun sikkerhedsopdateringer ud én gang om måneden, uanset om der findes et velkendt sikkerhedshul i systemet. Er der en særlig slem virus i omløb, så udsendes der en opdatering, så snart denne er lavet og klar til brug.
Vista løser problemet med administratorbrugeren og Vista er da også langt hen af vejen mere sikker end sine forgængere, men Vista har stadigvæk nogle af de fundamentale sikkerhedsproblemer, som der ligger i Windowsarkitekturen.


Påstand: Alt foregår med skriftlige kommandoer i Linux

Fakta: Ubuntu har grafisk brugerflade akkurat som Windows og Mac har. Når du læser rundt omkring på nettet eller spørger om hjælp et sted, så kan det godt være, at du bliver bedt om at skrive et eller andet i et kommandovindue. Det er simpelthen bare lettere at bede dig om at skrive denne sætning, end at forklare dig hvor du skal gå hen, og hvad du skal gøre der. Fx kan du med med 5 ord installere din yndlings browser. Det kan spare dig for en hel masse museklik.
Den tilsvarende del i Windows hedder kommandoprompt (Kør eller CMD) og den kan også bruges til at komme hurtigt rundt i Windows med.
Det skal dog understreges, at du bikke har brug for at kende kommandoer for at lave dine dagligdags rutiner.


Påstand: Windowsprogrammer virker ikke på Ubuntu

Fakta: Det er rigtigt nok. Windowsprogrammer er programmer til Windows. I mange tilfælde findes der også en Linuxversion af programmet. Det gælder især, hvis programmet er Open Source. Firefox og OpenOffice er to gode eksempler på Open Source programmer, som fås både til Windows, Mac og Linux.
I mange tilfælde findes der et program til Linux som kan det tilsvarende som det Windowsprogram du har brugt. Der er en lang liste her: http://www.linuxrsp.ru/win-lin-soft/table-eng.html
Der findes alternativer til stort set alle Windows programmer, men indimellem skal man netop bruge liiige dét program; fx hvis man er ingeniør, og skal bruge et bestemt tegneprogram.
Ved ikke om der findes en på dansk.

Wine kan bruges til at emulere Windows på Linux og det kan køre rigtig mange Windowsprogrammer – eksempelvis Officepakken. Det kan bruges hvis man ikke kan finde et Linuxprogram man er tilfreds med – det er dog ikke alle programmer der kører lige godt i Wine.


Påstand: Det er svært at installere programmer i Ubuntu

Fakta: Du åbner Ubuntu-softwarecenter og søger på fx Chrome. Du vælger Chrome og trykker ‘Installér’. 1 minut senere er Chrome installeret, lagt i menuen og er klar til brug. Det er ikke meget sværere end at klikke på en .exe-fil. Ubuntu holder øje med, om der er kommet nye versioner af dine programmer og opdaterer dem hvis du ønsker det. Det er ikke sværere end det.


Påstand: Ubuntu er ikke så flot som Windows

Fakta: Det er en smagssag. Windows har WindowsBlinds som kan ”lægge sminke” på systemet. Linux/Ubuntu har nøjagatig de samme muligheder. Faktisk findes der masser af skins til Linux/Ubuntu som får det til at ligne Windows til forveksling. Se eksempelvis denne:
http://gnome-look.org/content/show.php/Who+Needs+Windows+7+%3F?content=105399
Man skal dog være opmærksom på, at det tager system ressourcer i både Windows og Ubuntu at bruge disse sminkeprogrammer.

Påstand: Man kan ikke få antivirusprogrammer til Ubuntu

Fakta: Det kan man godt. AVG (velkendt af mange Windowsbrugere) fås i en Linux udgave og der er også KlamAV.
Sagen er nemlig den, at der ikke er brug for antivirus på din Ubuntu maskine. Der kommer muligvis en dag en virus/malware/rootkit til Ubuntu, men lige i øjeblikket er det ikke aktuelt pga Linux/Ubuntus høje sikkerhed.
Den største grund til at benytte antivirusprogrammer på din Ubuntumaskine, skulle være for at checke mails for Windowsvirus, så det ikke sendes videre til folk med Windows på deres computer.


Påstand: Hvis man installerer Ubuntu, så mister man Windows

Fakta: Hvis du installere Ubuntu oveni i Windows, så mister du naturligvis Windows. Det er muligt at installere Ubuntu ved siden af Windows, så du får muligheden for at vælge mellem de to styresystemer, når du tænder for computeren. Det kaldes for dual-boot, og benyttes af dem, der har computerspil eller specielle programmer, som de fortsat skal køre på Windows.


Påstand: Fordi Ubuntu er Open Source, er der ingen til at tage ansvar

Fakta: Ganske vist er Ubuntu Open Source under GPL licensen, hvilket betyder, at der reelt ikke er nogen ejer af systemet. Det betyder ikke, at der ikke er nogen, som kan tager ansvar.
For det første er alle bidragsydere ansvarlige for den kode, som de tilfører Ubuntu. For det andet er der en meget stor kontrol af alt kode, netop fordi den er åben, og alle kan se i den. Sidst, og måske mest vigtigt, står Canonical bag Ubuntu og yder forpligtende støtte og support til Ubuntu, og man kan købe sig til denne support.
Så hvis du ønsker et gratis system, kan du få det, og vide at der er et firma bagved, som står for at samle trådene. Hvis du ønsker et firma, som du direkte kan henvende dig til med ønsker og eventuelle problemer, så kan du købe et support abonnement hos Canonical.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Fakta-siden

Indlægaf Christian.Arvai » 16. maj 2011, 13:35

Nu har jeg ikke tid til at hjælpe dig færdig, men jeg fandt et par småting som kan forbedres lidt :

1 :
Jeg syntes at det ser lidt forvirrende ud når der både bruges Linux og Ubuntu, helt ærligt har vi haft folk herinde der ikke engang vidste hvad de havde installeret, så lad os holde os til Ubuntu.

2 :
Fx kan du med med 5 ord installere din yndlings browser. Det kan spare dig for en hel masse museklik.

Jeg regner selv apt-get som et ord (sammensat), så det er 4 ord til programinstall.

3:
Vista er der ingen der regner med mere, så hvis man skal sammenligne Win og Ubuntu, må det enten være XP_SP3 eller Win7_SP1 der er reference.

4:
Det kaldes for dual-boot, og benyttes af dem, der har computerspil eller specielle programmer, som de fortsat skal køre på Windows.

Jeg ville smide et "Bla." ind :
Det kaldes for dual-boot, og benyttes Bla. af dem, der har computerspil eller specielle programmer, som de fortsat skal køre på Windows.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Fakta-siden

Indlægaf thj01 » 16. maj 2011, 22:39

Jeg synes alle taleagtige fyld ord skal væk. F,eks, utroligt, meget osv

Og så bør windows og microsoft kun nævnes hvor det er relevant. Og jeg mener det er modsat FUD at køre på windows som den store "satan" - det er fortid.

Ubuntu skal sælges på egne præmisser og ikke på noget som helst andet
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Fakta-siden

Indlægaf AJenbo » 16. maj 2011, 23:26

Chrom er nok heller ikke et godt eksempel da den ikke er i arkivet som standard.

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Fakta-siden

Indlægaf laoshi » 17. maj 2011, 09:01

AJenbo skrev:Chrom er nok heller ikke et godt eksempel da den ikke er i arkivet som standard.

Men chromium kan da hentes i softwarecentret? Eller skal man først tilføje en ppa?
Ellers vælg gimp som eksempel! Det er et effektivt billedbehandlingsprogram, der ikke er installeret som standard, men som umiddelbart kan installeres.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Fakta-siden

Indlægaf NickyThomassen » 17. maj 2011, 09:42

Jeg ville mene at den bedste definering imellem Ubuntu og Linux skal findes i at Ubuntu er en selvstændig distribution af Linux som har lavet en anden række af specielle tilpasninger til Linux end fx Debian, openSUSE osv. Men ellers er jeg også enig her, da målgruppen af teksten må formodes at læse den for at finde forskellene mellem Ubuntu og Windows, og ikke de forskellige Linux-distributioner.

Rigtig god idé at opdatere siden og hvis der er brug for det, kan jeg godt hjælpe med at renskrive, indskrive eller hvad der måtte være brug for.

Hilsen Nicky

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster