Version2 artikel

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
T-Duck
Geografisk sted: Nord Falster

Version2 artikel

Indlæg af T-Duck »

Jeg ved ikke hvor jeg skulle poste denne her. men i denne artikel http://www.version2.dk/artikel/18977-ubuntu-1104-faar-version2-taesk-vista-udgaven-af-ubuntu

Jeg er til dels ret i den artikel med problemer med at for det op og kører. Men jeg synes da, at efter det er oppe og kører, så har jeg ikke oplevet nogen problemer med 11.04

Hvad med jer?
Packard bell EasyNote
Ubuntu 13.04 kde
Ram 8 GB ddr3
Intel Core i5 2. gen 2,3 GHz
640 GB HDD.
Nvidia GeForce GT 520M 1 GB
acer W700 tablet win8 64 bit
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Version2 artikel

Indlæg af laoshi »

Jeg har flyttet tråden til Linux - det er jo en mere generel artikel det drejer sig om.
Jeg havde også godt læst den og undret mig over den lidt sensationsprægede facon - men den efterfølgende debat gør da meget for at modificere artiklens påstande.
Selv foretog jeg en opgradering fra 10.10 til 11.04 - og det gik lidt i fisk, men kunne sikkert have været rettet op, men jeg valgte så at slippe for alle krumspringene og lave en frisk installation som forløb fuldstændig uden problemer (jeg kører med separat /home-partition og har backup både på ekstern hdd og UbuntuOne så det kunne jeg jo roligt gøre).
Jeg valgte at hente codecs mm. samt opdateringer under selve installationen og har efterfølgende haft meget lidt at skulle rette til. Mest nogle detaljer i unity. Og det kører stabilt og hurtigt, og jeg er allerede efter et par dage ved at vænne mig til de nye rutiner som unity medfører, men det går egentlig ganske godt.
Jeg tror man skal lægge mærke til at der ved omtrent hver ny udgave af Ubuntu har været den samme umiddelbare reaktion fra nogle brugere: det er det værste der endnu er sket - i gamle dage var det meget bedre! Så på den måde er der intet nyt under solen.
Det største problem ved overgangen til 11.04 ser ud til at være understøttelsen af nogle grafikkort. Og så det at unity ser så anderledes ud end gnome (men hvad, så kan man jo bare logge ind i Ubuntu classic, hvis man hellere vil det).
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
T-Duck

Indlæg af T-Duck »

Mange tak for flytningen :)

Jeg synes nu også at dem fra version2 er lidt for hurtige. Nu har jeg leget med 11.04 og unity, og jeg har aldrig fundet mig så hurtig til rette i et system med unity. hurtigere end da jeg startet med ubuntu 8.10 i sin tid for alvor
Packard bell EasyNote
Ubuntu 13.04 kde
Ram 8 GB ddr3
640 GB HDD.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Jeg synes da 11.04 er ret smooth.
Ja, sikke en omgang tabloid-dækning. Gad vide om version2 prøver at negle læsere fra Ekstra-bladet og BT...
Måske man kunne prøve med "En hel børnehaveklasse er omkommet under installation af Natty Narwhal - Canonical mistænkes nu for at stå bag en struktureret udbredelse af misopædi i open source communitiet."
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

De er jo nu engang ingeniører, forandring fryder ikke...

Har i ikke hørt den gamle joke med op finderen der siger "Var der kun ingeniører i denne verden ville olielampen være perfekt, men elektrisk lys var aldrig blevet opfundet" ;)

Hilsen Nicky
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Ja de har været lidt for kække med deres overskrifter til tider.
Jeg er helt enig med laoshi i at man ser denne bruger reaktion hvergang.
Personligt at jeg haft 2 maskiner der ikke ville opgradere, dem hade jeg dog allerede forventet at skulle reinstallere da jeg hade rodet en del med dem.
1 der døde under opgradering men kom igen efter lidt besvær, og en der problem frit opgraderede vida den ny install opgradering (fungere mest lige som at have en /home partition og geninstallere ens software, men uden du skal røre en finger).
Det er ikke så godt som da jeg opgraderede fra 10.04 til 10.10, men det er heller ikke nogen deal breaker og unity har jeg hurtigt venet mig til.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

TitanusEramius skrev:De er jo nu engang ingeniører, forandring fryder ikke...

Har i ikke hørt den gamle joke med op finderen der siger "Var der kun ingeniører i denne verden ville olielampen være perfekt, men elektrisk lys var aldrig blevet opfundet" ;)

Hilsen Nicky

Hov Hov - opfør dig pænt!
Jeg kan som IT ingeniør også sige en masse om håndværkere, og DJØFfer, men bare fordi man kan sige noget er det ikke ensbetydende med at man skal - så det vil jeg ikke gøre.

Jeg har installeret 11.04, og jeg bruger hellere Unity end den gamle GNOME, som iøvrigt ikke findes i Ubuntu "Oneiric Ocelot" 11.10. I Oneiric finder du kun Unity og GNOME 3 med Gnome shell, der ligner Unity. Pest eller kolera for dem der ikke kan lide Unity?

Jeg synes at v2 jounalisterne er lidt rigeligt sensationsprægede i den artikel. Det er Mediehuset Ingeniøren der også står bag version2.dk, samt bladet Ingeniøren og http://ing.dk/. På ing.dk har de iøvrigt en sensationspræget tilgang til tingene engang imellem. Det har de også har fået en del høvl for.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg er sikker på der også er nogen der vil brokke sig over at ubuntu ikke har Classic om et halvt år :)
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

AJenbo skrev:Jeg er sikker på der også er nogen der vil brokke sig over at ubuntu ikke har Classic om et halvt år :)

Jeg vil endda skrive at det er helt sikkert at der vil være nogen der brokker sig.

Når man snakker om forandringer findes der 2 typer af mennesker:
  1. Folk der ikke kan lide forandringer - dem er der flest af (min erfaring).
  2. Folk der godt kan lide forandringer.

Folk fra kategori 1 har jeg endda mødt i en videregående uddannelse. :shock:
De kan finde på at komme med udsagn som "det har vi ikke lært", hvilket er en folkeskole-mentalitet, der ikke passer med en videregående uddannelse, hvor en af de nye kundskaber man skal have med sig ud af sin uddannelse er evnen til at finde information og tage ny information og forskningsresultater i anvendelse.

Lige en ekstra kommentar til TitanusEramius :
På version2.dk kommer der også ikke-ingeniører - endda også folk uden en It professionel baggrund.
Der er nogle kommentarer på at de ikke kan lide Unity, det er som jeg har nævnt herover forventeligt. Flertallet af kommentarer til v2 artiklen er at Natty slet ikke virker, og det er noget helt andet end at "forandring ikke fryder".
Om det brok så skyldes windows kultur-mentaliteten, der stammer fra at man har købt noget software og så skal det også være af en vis kvalitet - skal være usagt.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

AJenbo skrev:Jeg er sikker på der også er nogen der vil brokke sig over at ubuntu ikke har Classic om et halvt år :)

Til den tid har jeg helt sikkert lavet en kommando der rydder unity og installere gnome, så det går nok :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det sjove er jo at det allerede burde have været skiftet i natty.
T-Duck

Indlæg af T-Duck »

Jeg ved ikke om i har lagt mærke til det, efter de opdateringer der kom i dag, så er 11.04 komme rimelig op i omdrejninger end 10.10 synes jeg. Version2 har været for hurtig ude. for slev mac os snowleopard og win 7 havde da også bugs i starten
Packard bell EasyNote
Ubuntu 13.04 kde
Ram 8 GB ddr3
640 GB HDD.
thomasjohansen
Geografisk sted: Køge

Indlæg af thomasjohansen »

Selv om folk er lidt hurtige med kommentarene på v2, så tror jeg det reflekterer en god del af de problemer som der måske er/har været. Tit hører man kun det dårlige.

Jeg opgraderede min EeeTop fra næsten "ren" 10.10 til 11.04 og det gik smertefrit, selv touch fungerer uden problemer.
Men må indrømme at Unity ikke er 100% egnet til touch endnu. Og nøj hvor der mangler programmer hvor touch kan bruges.

Unity virker også som et lidt halvfærdigt program, med et hav af begræsninger, især når man vil prøve at gøre det endnu mere touchvenligt.

Min stationære er jeg mere forbeholden med at opgradere, da de sidste 4 gange jeg opdaterede fra version til version, har medført problemer efterfølgende hvor jeg enten reinstallerede (har separat home) eller brugte mange timer på at fikse problemet.
Pointen er at min stationære er fin som den er, med mine mange tilpasninger og at der ikke er noget nyt i 11.04 som jeg lige savner, end måske ff4 og en ny kerne, men pt er det ikke besværlighederne værd.

Glæder mig til den dag de lancerer en rolling release så man let kan få nye ting uden at skulle opgradere. Ved godt at man af omveje kan installere de ønsket programmer hvis man vil.

har ikke mere tid skriver måske mere senere
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

ja ok jeg har kørt 11.04 med unity på min eeetop siden alfa1, og jeg syntes det er en del federe end at køre almindelig ubuntu desktop

dem der pisser mig mest af, det er alle dem der bitcher over at 11.04 har unity, og derefter har valgt at installere fedora eller andre distributioner.
HALOOOO kom ind i kampen tak, hvis man nu vælger clasik desktop ved boot så slipper man netop for unity og får det gamle kendte ubuntu desktop. Det ville måske tage 2 min med google eller at spørge andre til råds, men næææ nej man bruger alt sin energi på at btche over unity og så finde en anden distro som man skal til at lære.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
T-Duck

Indlæg af T-Duck »

soundpartner skrev:ja ok jeg har kørt 11.04 med unity på min eeetop siden alfa1, og jeg syntes det er en del federe end at køre almindelig ubuntu desktop

dem der pisser mig mest af, det er alle dem der bitcher over at 11.04 har unity, og derefter har valgt at installere fedora eller andre distributioner.
HALOOOO kom ind i kampen tak, hvis man nu vælger clasik desktop ved boot så slipper man netop for unity og får det gamle kendte ubuntu desktop. Det ville måske tage 2 min med google eller at spørge andre til råds, men næææ nej man bruger alt sin energi på at btche over unity og så finde en anden distro som man skal til at lære.

Det er jeg enig så enig.
Packard bell EasyNote
Ubuntu 13.04 kde
Ram 8 GB ddr3
640 GB HDD.