Kan ikke få Unity i Ubuntu 11.04

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Akker
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Kan ikke få Unity i Ubuntu 11.04

Indlæg af Akker »

Jeg har hentet Ubuntu 11.04 fordi jeg godt kunne tænke mig at afprøve Unity.

Men det kan jeg så åbenbart ikke få lov til, for når jeg vil starte LiveCD'en, så kan jeg kun gøre de ved at sætte "nomodeset" (uden det, så kører LiveCD'en simpelthent ikke), og jeg ryger direkte i fallback mode, dvs. i classic Gnome og altså ingen Unity.

Men jeg mener jo nok, at ATi Mobility Radeon HD 3470 grafik burde kunne køre Unity?
Eller tager jeg helt fejl?

Har forøvrigt fuldstændigt samme problem, såfremt jeg prøver at køre en distro (Fedora 15) med Gnome-Shell, her kan jeg også kun komme ind på classic Gnome.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kan ikke få Unity i Ubuntu 11.04

Indlæg af AJenbo »

Du skal nok installere den proprietære driver og det kræver genstart af systemet så det kan du ikke gøre fra live miljø.
Akker

Indlæg af Akker »

AJenbo skrev:Du skal nok installere den proprietære driver og det kræver genstart af systemet så det kan du ikke gøre fra live miljø.

Har selvfølgelig ikke prøvet at installere Ubuntu 11.04 på en partition, det kunne være jeg skulle prøve det.
For i modsætning til Fedora 15 Beta, der kun giver mig VESA: M82 grafisk driver og en opløsning på 1024x768, så gav Ubuntu 11.04 LiveCD'en mig i det mindste min laptops standardopløsning på 1280x800 (så vidt jeg husker), så det er nok værd at prøve
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Du kan tjekke om der er en driver tilgængelig ved at åbne "Yderligere drivere", den burde være under menuen system-administration.
Anders Bak
Geografisk sted: Veksø

Indlæg af Anders Bak »

AJenbo skrev:Du skal nok installere den proprietære driver og det kræver genstart af systemet så det kan du ikke gøre fra live miljø.

Det er korrekt. Umiddelbart efter installation ville min heller ikke starte op i Unity.
Jeg fik en fejlmeddelse i retning af "Dit hardware er ikke i stand til at køre Unity. Ubuntu classic vil blive benyttet".

Men efter jeg fik installeret driverne til mit nvidia kort startede den op i Unity.
Akker

Indlæg af Akker »

Jamen jeg siger mange tak for hjælpen herinde, installerede Ubuntu 11.04, hvorefter jeg kunne installerede den propriotære driver til min grafikchip ... efter genstart loggede Ubuntu 11.04 så ind i Unity.

Men efter det må jeg konstatere, at Ubuntu 11.04 så absolut ikke er specielt brugervenligt at få installeret og sat op ... Det jeg mener er, at min laptop jo ikke er udstyret med noget særligt mærkeligt hardware, det er en Toshiba Satellite Pro A-300 med 4 Gb RAM og som sagt ATi Mobility Radeon HD 3470 grafik ... Det er da vel ikke noget særligt "underligt" hardware skulle jeg mene.
Men alligevel skal jeg for at starte LiveCD'en køre med "nomodeset" og efter installation på harddisk og genstart af laptop, så måtte jeg ind og tilføje "nomodeset" i kernelinien for Ubuntu 11.04 i GRUB for at få min Ubuntu 11.04 installation til at starte op i det hele taget ... Det er da absolut på ingen som helst måde brugevenligt, og især ikke nybegyndervenligt.

Men ellers virker Unity ganske spændende ... Er der egentlig den helt store forskel på Unity og så Gnome-shell?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det er ikke mere mærkeligt end at ATI ikke udvikler en åben driver til dit grafikkort. Det er ikke et problem der er noget nyt over. VI har en guide til dette nettop af denne grund.

Unity og Gnome-shell bygger begge på nogle af de samme principper, men Unity er udviklet spcefik fordi Canonical ikke syndes Gnome-shell gik I den rigtige retning.
Akker

Indlæg af Akker »

AJenbo skrev:Det er ikke mere mærkeligt end at ATI ikke udvikler en åben driver til dit grafikkort. Det er ikke et problem der er noget nyt over. VI har en guide til dette nettop af denne grund.

Unity og Gnome-shell bygger begge på nogle af de samme principper, men Unity er udviklet spcefik fordi Canonical ikke syndes Gnome-shell gik I den rigtige retning.

Jeg har bare aldrig før oplevet, at en distro overhovedet ikke ville starte op på min laptop, uden at man lige skulle ind og tweake noget først ... Det er det jeg undrer mig over.
Og så undrer det mig også såre, at man ikke i forbindelse med installationen til harddisk får tilbudt at få installeret de propriotære drivere, således at man ikke ville komme ud for, at installationen heller ikke vil starte op fra GRUB, før end man har været inde og tweake på kernelinien.

Som sagt, det har jeg ikke oplevet før med denne laptop.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Understøttelse af de nye Radeon HD kort, særligt til laptop, kan svinge en smugle i takt med at der udkommer nyere Xorg udgaver. Iden med at tilbyde at installere den proprietærer driver under selve installationen syndes jeg er god, det kan være man kunne forslå det til dem der står for udviklingen af installere.

Siden, dit problem er blevet løst kunne jeg så ikke få dig til at trykke på [V ] ud for et passende indlæg.
Akker

Indlæg af Akker »

AJenbo skrev:Understøttelse af de nye Radeon HD kort, særligt til laptop, kan svinge en smugle i takt med at der udkommer nyere Xorg udgaver. Iden med at tilbyde at installere den proprietærer driver under selve installationen syndes jeg er god, det kan være man kunne forslå det til dem der står for udviklingen af installere.

Siden, dit problem er blevet løst kunne jeg så ikke få dig til at trykke på [V ] ud for et passende indlæg.

Selvfølgelig, det er hermed gjort :)
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

AJenbo skrev:Understøttelse af de nye Radeon HD kort, særligt til laptop, kan svinge en smugle i takt med at der udkommer nyere Xorg udgaver. Iden med at tilbyde at installere den proprietærer driver under selve installationen syndes jeg er god, det kan være man kunne forslå det til dem der står for udviklingen af installere.

problemet er dog licensmæssigt at man ikke bare kan installere disse lukkede drivers. Der er distroer der skidder højt og flot på dette, men da ubuntu efterhånden har en hvis størelse så kan de ikke tillade sig bare at installere proporitære ting uden at brugeren har givet sit samtykke samt evt set en eller anden form for licens (den som vindowsbrugere er godt trænet i bare at sige ok til uden at læse hvad der står)
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
T-Duck
Geografisk sted: Nord Falster

Indlæg af T-Duck »

Jeg oprette en tråd nede i grafik og lyd. men vil også lige spørge her.

Det er fordi da jeg startet 11.04 efter installation kom den direkte med unity, men så skulle jeg aktivere den alm. grafik driver til mit radeon hd 2400 pro. Men så hakker vinduerne når jeg flytter dem osv.. Men når jeg deaktivere den, så er der intet. men så kan jeg ikke bruge blender3D og google earth
Packard bell EasyNote
Ubuntu 13.04 kde
Ram 8 GB ddr3
Intel Core i5 2. gen 2,3 GHz
640 GB HDD.
Nvidia GeForce GT 520M 1 GB
acer W700 tablet win8 64 bit
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

T-Duck skrev:Jeg oprette en tråd nede i grafik og lyd. men vil også lige spørge her.

Det er der nu ikke nogen grund til.