11 nye bruger tester Unity
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: 11 nye bruger tester Unity
Interessant UX tråd du har fundet der AJenbo.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Geografisk sted: København
Deprimerende, synes jeg - er Unity lige så svært som det lyder til og som jeg frygter ?
-
hvm skrev:Deprimerende, synes jeg - er Unity lige så svært som det lyder til og som jeg frygter ?
Deprimerende?
UX (bruger tests) bruges til at evaluere om noget kan gøres bedre..
Unity er da heller ikke færdigudviklet endnu, den er først færdig udviklet med Ubuntu 12.04, altså med den Ubuntu der udgives om 1 år.
Embrace change.
Hvis du ikke kan lide Unity har du masser af andre muligheder. I selve Ubuntu kan du bruge Ubuntu Classic der er den Ubuntu desktop du kan få her i Ubuntu 10.10.
Der er også Kubuntu som har KDE 4.6.2 desktoppen i Natty (Kubuntu 11.04), ellers har vi Xubuntu med XFCE desktoppen, og endelig Lubuntu med LXDE desktoppen.
Oven i er der så mindst en 10 andre desktops uden for kategori du kan installere oven i enhver Ubuntu installation, og så vælge den desktop ved login skærmen.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
hvm skrev:Deprimerende, synes jeg - er Unity lige så svært som det lyder til og som jeg frygter ?
Apropos dit spørgsmål - den er meget anderledes - og jeg har tænkt at mig at give den mindst 4 uger, hvor jeg vill bruge den.
Den omfatter også at jeg sætter mig ned og læser i hjælpen og prøver at gøre de ting man kan i Unity - altså at jeg aktivt forsøger at lære den at kende.
Jeg kan iøvrigt godt lide den - meget endda.
/Lars
-
- Admin
Set i lyset af at de fleste i denne UX test aldrig har brug linux syndes jeg det var meget godt gået.
Testen blev lavet ca. 1 måned før udgivelsen af 11.04 og der er faktisk allerede en del fra denne test der er blevet taget højde for.
Personligt er jeg også ved at være glad for at bruge Unity, især nu hvor udviklingen er sålang at det køre stabilt på min bærbar (skyldes et problem med den nye driver og et efterhånden gammelt grafikkort)
Testen blev lavet ca. 1 måned før udgivelsen af 11.04 og der er faktisk allerede en del fra denne test der er blevet taget højde for.
Personligt er jeg også ved at være glad for at bruge Unity, især nu hvor udviklingen er sålang at det køre stabilt på min bærbar (skyldes et problem med den nye driver og et efterhånden gammelt grafikkort)
-
- Admin
Her er i øvrigt en helt tilbage fra Ubuntu's start med en bruger der har svært ved at skifte bagrundsbilled.
http://betterdesktop.org/wiki/video/changedesktopbackground/Subject10.ogg
http://betterdesktop.org/wiki/video/changedesktopbackground/Subject10.ogg
Jeg er begyndt at kigge på Kubuntu, netop på grund af Unity. Jeg har pt. svært ved at se det smarte ved den. Måske er jeg lidt konservativ
Jeg prøvede Kubuntu for nogle år siden, og brød mig på det tidspunkt ikke om KDE, men nu synes jeg den er meget bedre.
Det virker fornuftigt nu, så jeg vil opfordre folk til at kigge på den, hvis de er træt af Unity og Gnome.
KDE i sin nuværende form virker smidig, og er i sin standard utrolig flot.
Jeg prøvede Kubuntu for nogle år siden, og brød mig på det tidspunkt ikke om KDE, men nu synes jeg den er meget bedre.
Det virker fornuftigt nu, så jeg vil opfordre folk til at kigge på den, hvis de er træt af Unity og Gnome.
KDE i sin nuværende form virker smidig, og er i sin standard utrolig flot.
-
- IRC nickname: sound
nu syntes jeg a skal tage at klappe hesten.
ovenstående 11 personer er valgt ud fra at de ALDRIG har set unity før, og derfor er det en test af om man kan finde ud af systemet. Desuden har de fået en time til at løse en række opgaver. der er med vilje valgt at give flere opgaver end man ragner med at folk kan nå.
Unity er ANDERLEDES men det er på ingen måde en dårligere brugerflade bare fordi tingene ikke ligger der hvor de plejer i gnome.
og i sidste ende ende er det jo ikke værre end at logge ud og så logge ind i ubuntu clasic desktop som jo netop er det normale og kendte gnome desktop.
ovenstående 11 personer er valgt ud fra at de ALDRIG har set unity før, og derfor er det en test af om man kan finde ud af systemet. Desuden har de fået en time til at løse en række opgaver. der er med vilje valgt at give flere opgaver end man ragner med at folk kan nå.
Unity er ANDERLEDES men det er på ingen måde en dårligere brugerflade bare fordi tingene ikke ligger der hvor de plejer i gnome.
og i sidste ende ende er det jo ikke værre end at logge ud og så logge ind i ubuntu clasic desktop som jo netop er det normale og kendte gnome desktop.
-
- Geografisk sted: Køge
Ingen grund til panik, alt nyt får folk til at reagere som overstående billede.
Derudover så er Gnome2 snart død og _Gnome3 overtager. Så er det op til en om man vil bruge gnome shell eller unity (eller noget helt tredje, som eOS er igang med at udvikle).
Jeg kan huske KDE3 til KDE4 hysteriet, nu sker det nogenlunde det samme omkring Gnome3/unity/Gnome Shell...
-
- Redaktør
Unity er altså rimelig snazzy. Ingen grund til panik. Og hvis man gerne vil køre den gamle gnome2 desktop, så gør man da bare det. Den ER installeret og klar til brug i 11.04.
-
zob skrev:Unity er altså rimelig snazzy. Ingen grund til panik. Og hvis man gerne vil køre den gamle gnome2 desktop, så gør man da bare det. Den ER installeret og klar til brug i 11.04.
Jeg kan nu godt lide Unity, men dem der ikke kan må i Oneiric Ocelot (Ubuntu 11.10) selv installere GNOME 2, da Oneiric "kun" kommer med GNOME 3 og Unity.
/Lars
Hot tip til dem der synes det er svært at huske hvordan man skriver Oneiric:
Tænkt på de her 2 ord ONE og IRC, dem skriver du bare efter hinanden, og tilføjer til sidst et i før c. Oneiric betyder iøvrigt drømmende.
-
- Redaktør
Jeg vil gerne understrege at snazzy, i min bog, er et yderst positivt begreb (selv om man måske godt kan klantre mig for at være stilistisk vulgær).
Kilde: http://en.wiktionary.org/wiki/snazzy
Etymology
Unknown but perhaps a blend of snappy + jazzy, or from Irish snas (meaning polish, good appearance).
Pronunciation
IPA: /ˈsnæzi/
Adjective
snazzy (comparative snazzier, superlative snazziest)
(informal) Elegant in manner of dress; stylish, modern or appealing in appearance; flashy.
(informal) Excellent; clever, ingenious, or adept in behavior, operation, or execution.
Synonyms
(elegantly dressed, stylish, flashy): dapper, elegant, pizazzy, smart, cool
(excellent, clever, ingenious, adept): cool (informal), nifty (informal), smart
Kilde: http://en.wiktionary.org/wiki/snazzy
-
- Redaktør
Og hvis nogen skulle have fået smag på mere unity/natty kan man læse en stor del om det i denne ligeledes snazzy guide:
http://omgubuntu.co.uk/natty/
-
zob skrev:Og hvis nogen skulle have fået smag på mere unity/natty kan man læse en stor del om det i denne ligeledes snazzy guide:
OMG! Ubuntu har nu mange gode artikler. God guide de har stykket sammen der. Nemmere at gå til end Hjælpen i Ubuntu Natty - og jeg blev da også lidt klogere på Unity.
/Lars