Data recovery - ny inst af Ubuntu

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Saftkongen
Geografisk sted: Østjylland

Data recovery - ny inst af Ubuntu

Indlæg af Saftkongen »

Hejsa

Min maskien var kørt helt ned så jeg har idag re installeret min Ubuntu 10.10.

Jeg havde nogle filer i mit Home dir som nu er lidt savnet :D

Nogle gode tips og guides til recovery ?
Ubuntu 10.10
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Data recovery - ny inst af Ubuntu

Indlæg af AJenbo »

Mit først forslag ville være et backup...
Har du bare installeret oven på den disk hvor din data lå risikere du at overskrive den med den nye installation.
Du kan forsøge at rede filer med photorec, det skal gøres fra en live cd og du skal have en anden disk at gemme dataen til, hver gang du benytter disken mister du mere af din data.
Saftkongen

Indlæg af Saftkongen »

Hejsa

Efter mange forsøg på at redde min inst endte jeg med at re inst Ubuntu - så ja det er data redning fra formateret disk...

Jeg er på igang med at forsøge med testdisk men syntes ikke det vil lykkes. Jeg har en gammel ntfs disk som jeg forsøger at redde det til...
Ubuntu 10.10
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Saftkongen skrev:Hejsa

Min maskien var kørt helt ned så jeg har idag re installeret min Ubuntu 10.10.

Jeg havde nogle filer i mit Home dir som nu er lidt savnet :D

Nogle gode tips og guides til recovery ?

Desværre for dig synes jeg at det ser ud til at du på den hårde måde nu har lært at man tager backup - altså at dine data er tabt for altid, fordi du valgte at formattere hele disken.
Det er især vigtigt med backup før man opgraderer sin Ubuntu til en ny version, eller af forskellige årsager føler sig nødsaget til at reinstallere sin Ubuntu.

Det du burde have lavet var at du bemærkede hvilken partition der er /home, og så under manuel partitionering under reinstallation, så udnævne den partition til at være /home igen, og sikre sig at den partition ikke formattes.

Jeg har en installationsguide vedrørende Ubuntu 10.04 der fortæller lidt om hvordan man laver manuel partitonering, men der andre der har lavet bedre guides der vedrører det at genbruge en /home partition i en ny Ubuntu.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

testdisk er til at rede partitionen, det er ikke relevant for dig længere da du har overskrevet den med både filer og en ny parititon, du skal i stedet bruge photorec som kommer med samme pakke. Kan jeg spørge hvorfor du ikke kopierede filerne før du formaterede?
Saftkongen

Indlæg af Saftkongen »

Lang historie kort, den kunne slet ikke boot, men fik til sidst liv i den via en live cd hvorfra jeg via gparted mm forsøgte at redde min disk...
Gav til sidst op og er her nu !

Backups tages ofte men der var enkelte nye regneark som er tabte...

Via testdisk/photorec har jeg også recovered en masse men det er jo bare en milliard txt filer :(

Dog forstår jeg slet ikke hvordan mit drev kan sige 80gb filer, 27gb fri plads - når det er en 38gb harddisk ??? Den siger dog (some content unreadable) ?
Ubuntu 10.10
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hmm det lyder da lidt skævt. "(some content unreadable)" tror jeg hentyder til at du ikke har rettighed til at læst indholdet.

Under opsætningen af photorec kan du vælge hvile filtyper den skal genskabe, man fil fragmenter ligner tekst filer så er det ikke en rå tekst fil du leder efter så slå den fra.

Du kunne eventuelt sætte Ubuntu One op så den synkronicere dine dokument filer, så får du løbende en backup af dine filer.
Saftkongen

Indlæg af Saftkongen »

Hmm ja den siger også at volume er ukendt ?

What to do ?
Ubuntu 10.10
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det er også helt normalt.

Tjek smart status for disken med system-administration-disk utility

Start op fra live cd og scan disken med e2fsck