Lærebog

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Tommy Noerup
IRC nickname: Tommy
Geografisk sted: Valby

Lærebog

Indlæg af Tommy Noerup »

Ved ikke rigtig om jeg skriver det rigtige sted.
Jeg har lige fået installeret Ubuntu 10.10 på en laptop. Problemet er at der er flere ting der virker anderledes end jeg er van til. fx kan man ikke få en menu frem, ved at højreklikke. Så jeg kan ikke finde ud at at slette et billede eller en anden fil.

Så var det jeg tænkte, om der måske findes en bog, eller en manual, man kan bruge til at lære det. Den må ikke være på engelsk.

Jeg skal rejse til Philippinerne på lørdag, så jeg kunne rigtig godt tænke mig at finde ud af det inden afrejse.
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Lærebog

Indlæg af laoshi »

Det problem tror jeg ikke du kan få løst ved hjælp af en lærebog - for det er helt unormalt at du ikke kan få en højrekliksmenu frem. Og jeg må indrømme at jeg ikke lige kan se hvorfor.
Men du kan under alle omstændigheder slette en fil ved at markere den og trykke på <del>.
Alternativt kan du slette ved hjælp af terminalen med

Kode: Vælg alt

rm sti/til/fil

Dansksproget hjælp kan du f.eks. finde her i forum (vælg topmenuen Hjælp > din Ubuntu-udgave > emne)
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Jo det er faktisk helt normalt når man taler om panelerne i Unity version 2 (Ubuntu 10.10 Netbook edition). Det er kun meningen at du skal bruge det til at finde og åbne dine filer. I version 3 (Ubuntu 11.04) skulle der blive mulighed for at slette og muligvis omdøbe direkte fra panelerne.
Du kan heller ikke bruge [delete] på tastaturet som laoshi forslår. Og hjælp er kun til Desktop udgaven. Der skulle gerne være en dokumentation til Netbook på computeren, men så vidt jeg kan se findes den pt. kun på engelsk og fransk.

For at slette en fil skal du åbne filhåndteringen, her kan du højreklikke og slette som du er vand til det.

P.s. Hvad var grunden til at du valgte Netbook udgaven?
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

OK - så lærte jeg også det. Man skal vel til at vænne sig til unity - men ind til videre så bruger jeg gnome, hvor mine diverse gode råd virker.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Nu var du jo heller ikke rigtig klar over at han kørte Netbook udgaven.
Tommy Noerup

Indlæg af Tommy Noerup »

Jeg valgte ikke netbook-udgaven. Da du installerede den for mig, vedlagde jeg to installationscd'er. En netbook og en desktop. Så regnede jeg med du viste hvad der var bedst. Men måske havde det været bedre med den anden.

Jeg prøver om jeg kan finde ud af at gøre som du beskriver.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Nå det beklager jeg, det var ellers sådan jeg forstod denne del fra dit oprindelige indlæg:
Tommy Noerup skrev:Jeg har fået brændt en installations-cd med ubuntu 10.10, til netbook.

MEN DEN VIL IKKE STARTE INSTALLATIONEN.

Der er som sådan ikke en der er bedre end den anden det handler mere om personlig præference.

Det burde dog være rimelig let at skifte over til den normale dekstop ved at installere ubuntu-desktop og fjerne ubuntu-netbook:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install ubuntu-desktop
sudo apt-get remove ubuntu-netbook

Dog vil den udgave der kommer til slutningen af April smelte de 2 udgaver sammen i en der minder mest om netbook udgaven.
Tommy Noerup

Indlæg af Tommy Noerup »

Ja ja. Det er jo også lige meget. Det var ikke for at brokke mig. Men jeg regnede bare med at når det hed sådan, var det fordi den var bedst til laptop.

Men nu ser jeg hvordan jeg kan få det til at virke på turen. Så kan det jo godt være jeg installere den anden i stedet for, når jeg kommer hjem.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ok, nettops er meget små bærbare maskiner med små skærme og få ressourcer.
Tommy Noerup

Indlæg af Tommy Noerup »

Så lærte jeg igen noget nyt. Hvad skal det ikke ende med?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ja det er ikke godt at vide, navnet kommer hvis at at det ikke er beregnet til andet end lige at gå på nettet med.
Tommy Noerup

Indlæg af Tommy Noerup »

Ja ja, Men jeg må jo klare mig med det som det er, til jeg kommer hjem. Det går sgu nok.

Men jeg må sige, at jeg glæder mig til at blive lidt klogere på det her. Der er alt for mange ting, man kan med en computer, som jeg bare ikke kan finde ud af. Ret frustrerende en gang imellem. Men den følelse har jeg vist ikke patent på?

Så jeg glæder mig til vi mødes første mandag i maj, så jeg kan få den nye udgave installeret.