Ubuntu 10.10 på Samsung Netbook N150P

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
Claus Henriksen
Forfatter
Geografisk sted: Christianshavn

Ubuntu 10.10 på Samsung Netbook N150P

Indlæg af Claus Henriksen »

Synes lige jeg vil bidrage med en success historie.

Jeg satte mig for at slå min hardware op på nettet inden jeg gik ud og købte en netbook.
Min kone var meget tilfreds med Ubuntu på NC10 fra Samsung og den er jo også certificeret på wikisiden https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport/Machines/Netbooks sammen med et par andre samsung netbooks.
Jeg fandt så N150P i Fona til 2200 DKr, væsentlig mindre end hvad NC10 i sin tid kostede.

Samsung N150P er også ret godt anmeldt som Ubuntu maskine. Blandt andet på
http://www.zdnet.co.uk/blogs/jamies-mostly-linux-stuff-10006480/samsung-n150-plus-netbook-ubuntu-netbook-edition-1004-10018472/. Jeg morede mig specielt over sætningen
It is very quickly becomes clear that Ubuntu Netbook Edition is an operating system that is well-suited to this netbook, while Windows 7 is an overbearing, resource-eating pig that has been shoehorned onto it.

Nå men jeg kopierede lige det oprindelige Windows 7 til en USB harddisk med Clonezilla inden jeg gik igang med at installere Ubuntu 10.10 Netbook edition. Fantastisk værktøj, Clonezilla-live. Hvis jeg mod forventning får brug for den oprindelige windowsdisk har jeg en kopi et sted.

Så fik jeg installeret og lavet nogle 'målinger', der giver lidt info om brugbarheden af Ubuntu.

Måling / Ubuntu 10.10 Netbook / Windows 7 starter / Kommentar
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Opstart fra bootloader til login prompt (i sekunder) / 23,3 / 23,7 / Først efter 4 genstarter blev Win7 hurtig
Opstart fra login prompt til internet klar / 42,5 / 56,1 / Gennemsnitstiden for Win 7 var en del højere
Opstart af tekstbehandling / 8,8 / 20,4 / OpenOffice 3.2 versus Office starter 2010

Taler dansk med det samme / ok / ok
Flash support ud af boxen / ok / ok
NemId ud af boxen / ok / ikke ok / Der skal installeres java i Windows 7
MP3 afspilning fra samba share klar / ok / ok
Filmafspilning (mpeg4) klar / ok / ok
Stavekontrol klar / ok / ok
Pdflæser klar / ok / ok
Office program uden reklamer / ok / ikke ok / Man skal sige ja til prøveversionen af Office før man slipper for reklamer
Ingen irriterende Norton antivirus reklamer / ok / ikke ok / Prøve versionen af Norton skal afinstalleres før den holder kæft
Indbygget softwarecenter / ok / ikke ok / Windows mangler en slags software center med gratis/frie programmer

Generelt virker Windows 7 sløvere mht. programstart end Ubuntu Netbook edition 10.10.
Win 7 var dog ikke så slem som jeg forventede. Reklamer og diverse pop-ups er en turnoff, når man er vant til åben software, men der var jo faktisk en anvendelig - godtnok langsom - Officeversion med reklamer 'inkluderet'.

Min konklusion er lidt ligesom den engelske ovenfor: Ubuntu Netbook 10.10 edition er, som navnet siger, ideel til N150P og Win 7 er ikke på harddisken længere.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 10.10 på Samsung Netbook N150P

Indlæg af AJenbo »

Der er vel ikke stavekontrold i IE og office er kun 60 dags prøve.
Claus Henriksen
Forfatter
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Ubuntu 10.10 på Samsung Netbook N150P

Indlæg af Claus Henriksen »

Det er nok rigtigt at IE ikke kan stave. Jeg kiggede kun på office delens stavning og det var faktisk ok i office2010-starter (med reklamer, uff),- mon ikke den viser en masse MS reklamer, når den har detekteret ord som Linux, Ubuntu og OpenSource i teksten :D
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12