Firewall og Antivirus - een gang til

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
birthe
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Firewall og Antivirus - een gang til

Indlæg af birthe »

Hej alle
Jeg er helt ny Ubuntu-bruger og har læst at det hverken er nødvendigt med firewall eller antivirus-programmer. Herligt :D Men, men - i vejledningen på http://www.freedomnotbeer.dk står der at man ikke behøver firewall, medmindre man har en direkte forbindelse!

Hvad forstås ved en direkte forbindelse?
Jeg har en kabelnetforbindelse via mit TV-antennestik, det opfatter jeg som en direkte forbindelse, men måske tager jeg fejl? Såvidt jeg ved er der ikke en indbygget firewall i min forbindelse, derfor er jeg i tvivl om jeg bør installere en firewall.

Mht. til antivirus-program, så står der ligeledes i en vejledning til Ubuntu, at man kun har brug for antivirus hvis man får mails fra en server, der sender til/fra windowsbrugere. De mailservere jeg er tilknyttet har ikke virusscannere på deres servere! Da de fleste jeg mailer med er windowsbrugere, kan jeg vel risikere at få virus tilsendt via mails?

Altså: Hvilket antivirusprogram kan jeg bruge i Ubuntu til postprogrammerne Thunderbird og Evolution?
På forhånd tak for svar.
mvh
birthe
mvh birthe
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Firewall og Antivirus - een gang til

Indlæg af NickyThomassen »

Hej Birthe
Husk at læse det hele :) Lidt længere nede står der "Glem alt om ovenstående ... "

Selv hvis ens computer sidder direkte på internettet uden en router, så er det ofte ikke at problem at bruge Ubuntu som den er nyinstalleret. Det gælder både for firewall'en og antivirus'en.

Som undtagelse gælder computere der er tændt døgnet rundt, og computere som deler hjemmenetværk med Windows-computere. Da du (højst sandsynligt) ikke har hverken det ene eller det andet, så er der ikke nogen grund til at gøre mere.

Hilsen Nicky

Apropos antivirus'en, så installerer man den for at beskytte Windows-computerene, ikke Ubuntu... ;)
tjampman
Geografisk sted: Svendborg

Indlæg af tjampman »

birthe skrev:Hvad forstås ved en direkte forbindelse?

En direkte forbindelse er når du ikke har nogen router eller modem, men blot et internetstik i væggen som er koplet direkte i din pc. Typisk har man en direkte forbindelse hvis man har en fiber opkobling.
Hvis du har internet via dit kabel tv, har du sikkert et modem eller en ruter, og så er det ikke en direkte forbindelse du har.

Mht. antivirus, så gør det ikke noget hvis der kommer windows vira på din ubuntu pc, fordi windows vira ikke kan afvikles på ubuntu på samme måde som at ms word ikke kan gøre på ubuntu. Indtil nu findes der ikke nogen virus til Linux.
Det hvor du kan have brug for antivirus er hvis din ubuntu pc er koblet på et internt netværk med windows maskiner, eller at den virker som en mail eller fil server.
birthe

Indlæg af birthe »

birthe skrev:Hvad forstås ved en direkte forbindelse?

tjampman skrev:En direkte forbindelse er når du ikke har nogen router eller modem, men blot et internetstik i væggen som er koplet direkte i din pc.

Mange tak for svar. Men så er det en direkte forbindelse jeg har.

Hvis du har internet via dit kabel tv, har du sikkert et modem eller en ruter, og så er det ikke en direkte forbindelse du har.

Jeg har slet ikke TV! Men der sidder en stikdåse, som både har stik til TV, radio og intenetforbindelse. Kablet går direkte fra min computer til stikket i væggen.

Mht. antivirus, så gør det ikke noget hvis der kommer windows vira på din ubuntu pc, fordi windows vira ikke kan afvikles på ubuntu på samme måde som at ms word ikke kan gøre på ubuntu.

Så tror jeg at jeg er sikret, for jeg kører jo kun eet styresystem ad gangen. (Har 2 harddiske med 4 drev på hver. Windows 98SE og Windows XP på den ene HD og Ubuntu på den anden).

Det hvor du kan have brug for antivirus er hvis din ubuntu pc er koblet på et internt netværk med windows maskiner, eller at den virker som en mail eller fil server.

Jeg har ikke internt netværk, men min maskine er jo både en windows og ubuntu maskine. Det var derfor jeg var i tvivl.
mvh
Birthe
mvh birthe
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Når du starter op i Ubuntu er det en Ubuntu maskine, og når du starter den op med windows er det en windows maskine, selv om de 2 systemer er installeret er det kun 1 af dem der er aktive af adgangen.
birthe

Indlæg af birthe »

AJenbo skrev:Når du starter op i Ubuntu er det en Ubuntu maskine, og når du starter den op med windows er det en windows maskine, selv om de 2 systemer er installeret er det kun 1 af dem der er aktive af adgangen.

Tak for svar. Det er præcis hvad jeg håbede på :D
mvh birthe
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

man kan så flytte filer imellem dem, hvad man så skal tænke lidt over måske
Når lejligheden byder sig.
tjampman

Indlæg af tjampman »

birthe skrev:
Hvad forstås ved en direkte forbindelse?

tjampman skrev:
En direkte forbindelse er når du ikke har nogen router eller modem, men blot et internetstik i væggen som er koplet direkte i din pc.

Mange tak for svar. Men så er det en direkte forbindelse jeg har.

Jeg har slet ikke TV! Men der sidder en stikdåse, som både har stik til TV, radio og intenetforbindelse. Kablet går direkte fra min computer til stikket i væggen.

Sygt, jeg var ikke klar over at man kunne få internet via kabel tv uden modem.

ved nærmere eftertanke, kræves der lidt ekstra til at det er en direkte forbindelse, og uden at blive teknisk kan man se det hvis man har samme ip adresse internt (ifconfig viser den interne adresse) som eksternt (kan fx ses på http://myip.dk
birthe

Indlæg af birthe »

How to be me skrev:man kan så flytte filer imellem dem, hvad man så skal tænke lidt over måske

Hvad mener du med det?

Hvis du tænker på filhåndteringen, så er det rigtigt at man kan få både Ubuntudisken, som hos mig hedder Filsystem op ved siden af Windows-drevene, ved at vælge Ekstra rude - og det er herligt :) for så kan jeg både gemme mine tekstfiler hvor jeg plejer og jeg kan også se alle mine digi-billeder i Ubuntu - og det er jeg vældig tilfreds med.

Omvendt kan Ubuntu-drevet ikke læses i Windows - og det er også praktisk, for så kan man ikke komme galt afsted.
mvh birthe
tjampman

Indlæg af tjampman »

Som sagt antivirus på ubuntu er for at beskytte andre [der ikke har forstand på hvad de foretager sig på deres windows box - shh].

Du kan godt downloade en windows virus i ubuntu og gemme den på dit windows drev, men så længe du holder din windows opdateret med sikkerheds opdateringer og antivirus, så er du dækket godt ind.

Jeg hørte lige et citat i dag, godt nok henvist til bsd, men ideen er den samme.

remember, bsd doesn't prevent you from doing anything really stupid, because that would also prevent you from doing something really clever
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

birthe skrev:
How to be me skrev:man kan så flytte filer imellem dem, hvad man så skal tænke lidt over måske

Hvad mener du med det?

Hvis du tænker på filhåndteringen, så er det rigtigt at man kan få både Ubuntudisken, som hos mig hedder Filsystem op ved siden af Windows-drevene, ved at vælge Ekstra rude - og det er herligt :) for så kan jeg både gemme mine tekstfiler hvor jeg plejer og jeg kan også se alle mine digi-billeder i Ubuntu - og det er jeg vældig tilfreds med.

Omvendt kan Ubuntu-drevet ikke læses i Windows - og det er også praktisk, for så kan man ikke komme galt afsted.

man kan vel fra Ubuntu lægge ting over på sin Windowspartion, ved det ikke, er ikke superbruger, mener bare man skal nøjes med at gøre ting på en sikker eller gennemskuelig måde
Når lejligheden byder sig.
birthe

Indlæg af birthe »

How to be me skrev:man kan vel fra Ubuntu lægge ting over på sin Windowspartion, ved det ikke, er ikke superbruger, mener bare man skal nøjes med at gøre ting på en sikker eller gennemskuelig måde

Jeg tror vi er helt enige. Man kan sagtens lægge ting over på sin windowspartition, men man skal nøjes med rene tekstfiler, billedfiler og måske også lydfiler. Men ALDRIG noget der hører til Ubuntu-systemet.
mvh birthe
Peter K
Geografisk sted: Århus C

Indlæg af Peter K »

En detajle:

Jeg installerer altid den grafiske brugerflade FIRESTARTER for den
indbyggede firewall. I Firestarter enabler jeg ICMP FILTRERING.

Hvis jeg IKKE gør det, kan computeren pinges. Og den vil ikke kunne bestå "TruStealth"
testen på verdens bedste sikkerhedstestside - Shields UP : http://www.grc.com/default.htm
Men prøv selv !
Let sleeping dogs lie_________________________________________________
_________WWOZ.org____ may your blues be on the radio