Spredning af vira til windows.

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
kiiva

Spredning af vira til windows.

Indlæg af kiiva »

Hej. Jeg så 'So ein ding' på DR den anden dag, og der testede Nikolai Sonne jo Ubuntu.
Jeg besluttede mig for at prøve at installere det på min gamle stationære, der alligevel skulle skrottes.
Ingen problemer med installationen, og jeg fik også hurtigt gang i den roterende kube osv. Min computer er vakt til live igen og jeg har fået øjnene op for noget andet end windows og Mac.
Det er vildt fedt!

Mit spørgsmål er:
Alle de andre computere i hjemmet kører enten windows vista eller windows 7. Vi er jo på samme netværk. Det er egentlig ikke fordi at jeg gerne vil kommunikere med de andre computere, men vi har en netværksharddisk, hvor jeg har lagt alt min musik ind, og den ville jeg jo gerne kunne bruge fra min ubuntu maskine.

Hvis jeg ikke bruger noget antivirus sammen med ubuntu, vil der så være mulighed for at komme vira osv. over til windows maskinerne.

Jeg håber ikke, at jeg kunne finde svaret ved en simpel søgning (jeg har prøvet) :)
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Spredning af vira til windows.

Indlæg af soundpartner »

både ja og nej...
Ja hvis du henter en fil ned med virus, smidder den over på din harddisk og åbner den på en windows maskine så kan du godt inficere den.

nej, virus kan ikke leve i dit ubuntumiljø. virusen kan ikke installere sig selv, og kan derfor heller ikke kopiere sig selv ind i andre filer end den den kom med. så su skal ikke være bange for at det er din ubuntumaskine der smitter de andre af bagvejen.

Det været sagt så er der ingen der kan sikre dig mod din egen dumhed. Jeg siger ikke hermed at du er dum, men hvis du hovedkuls tænker at hey min ubuntumaskine er fredet fra alt virus og derfor hovedkuls downloader alverdens crap og gemmer det på din delte harddisk, så kan du sagtens få virus og andet malware med ned. Det vil ikke blive aktiveret før den dag hvor du så åbner filen fra en windowsmaskine, men den dag er skaden jo så allerede sket. Derfor er almen sund fornuft på nettet stadig en god ide.

Der findes antivirus til ubuntu også. Denne vil dog på ingen måde beskytte din ubuntumaskine, men kan skire at du ikke får en virus ned som du så sender viddere til dine windowsmaskiner.
hvis brugere af maskinen har alm sund fornuftig omgang med nettet, så syntes jeg ikke det er nødvendigt, men hvis famillien har 18 tåbelige blonde teenagebørn af hunkøn mellem 12 og 15 der fatter hat af hvad man siger til dem (ok overdrivelse fremmer forståelsen) og hvis disse bliver daglige brugere af ubuntuboxen, så kunne en sådan en antivirus være en god ting
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
kiiva

Re: Spredning af vira til windows.

Indlæg af kiiva »

Ok. Tak for hjælpen og det hurtige svar. Jeg vil prøve at være fornuftig når jeg går på nettet :D