Vostro1500 - Trippleboot (XP/7-64bit/Ubuntu10.10-64bit)

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
JesperSP

Vostro1500 - Trippleboot (XP/7-64bit/Ubuntu10.10-64bit)

Indlæg af JesperSP »

Hej alle,

Jeg er løbet ind i lidt problemer efter mit forsøg på at få triple boot til at virke på min laptop.

Har en 640 GB samsung harddisk som før partitionering så således ud, hvor kunne boote op på Ubuntu og XP og tilgå mine D: Data (havde dog lidt problemer med at ubuntu ret ofte lavede skrivefejl på Data partitionen):

dev/sda1 (NTFS) C: WinXP (OS) 160GB
dev/sda2 extended
| dev/sda5 (NTFS) D: DATA 290GB
| dev/sda6 (ext4) Ubuntu OS (150GB)
| dev/sda7 (linux-swap).

Jeg valgte at splitte min C partition op i 65 og 95 GB, og benytte de 95 GB til Win7-64bit

Installationen forløb uden problemer og mit system kan nu boote ind i win7 og XP uden problemer.

Nu er det så at jeg kom til at savne Ubuntu (mit netkort og min printer kan jeg ikke få til at virke under win7), så jeg ville tage springet og geninstallere GRUB2 så jeg igen kunne boote ind i ubuntu - og det er her mine problemer er startet!

Når jeg booter op på Ubuntu Live-CD'en, kan jeg ikke se mine ubuntu partitions (sda6/7) (tror det ser sådan ud i GParted):

dev/sda1 (NTFS) E: WinXP (OS) 65GB
dev/sda2 (NTFS) C: Win7 (OS) 95GB
dev/sda3 extended
| dev/sda5 (NTFS) D: DATA 290GB
| unallocated 158 GB

Og jeg kan derfor ikke mounte dem, som der står jeg skal gøre i denne guide : https://help.ubuntu.com/community/Grub2#Reinstalling%20from%20LiveCD . Jeg kan dog godt se mine XP/7/Data partitions via live-CD'en, og GParted siger jeg skal køre CHKDSK /f /r på win7 sd2, men den finder ikke rigtigt nogen fejl.

Hvad gør jeg? - er jeg tvungen til at geninstallere min Ubuntu fra bunden af ?!?! (Jeg har ikke så mange data men alle mine programmer var set ret fedt op!!, og der var nogle VirtualBox harddiske). Nogen forslag til hvad jeg skal prøve for at få min partition tilbage?

Cheers,
Jesper
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Vostro1500 - Trippleboot (XP/7-64bit/Ubuntu10.10-64bit)

Indlæg af AJenbo »

Prøv at køre testdisk (i terminalen) og se om du igennem den kan genskabe dine 2 linux partitioner.
JesperSP

Indlæg af JesperSP »

Tak for den hurtige kommentar AJenbo...

Jeg kørte testdisk igår lige efter jeg skrev indlæget. Testdisk fandt desværre kun mine 3 NTFS partitions - men jeg har ikke så meget erfaring med indstillinger og brug af testdisk - jeg valgte at søge efter intel partitions (tror jeg det hed).

Det virker dog ret underligt at de sidste 2 partitions (Linux+Swap) skulle blive smadret fordi jeg krymper og splitter den første, og at den midterste partition ikke tager skade overhovedet.. Måske min disk er ved at stå af? Gparted skriver som sagt at der er en fejl på win7 partition og at jeg skal køre chkdsk /f /r to gange.

Cheers,
Jesper
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hvilket værktøj brugte du til at skrumpe windows med?
Prøv at spørge om hjælp på Gparted'forummet de pleget at være skrappe til det her.
JesperSP

Indlæg af JesperSP »

Så vidt jeg husker brugte jeg GParted inde på Ubuntu Live CD'en til at skrumpe XP partitionen. Det Gparted forum du snakker er ikke her på ubuntudanmark.dk, vel ?

Jeg prøver at stille spørgsmålet i et engelsk GParted forum..

Cheers,
Jesper
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Her er det forum jeg selv har brugt da det gik galt for mig:
http://gparted-forum.surf4.info/