NemID og gæstekonto

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
bagger

NemID og gæstekonto

Indlæg af bagger »

Nu er jeg også ved at blive tvunget over på NemID :evil: . Når jeg læser kommentarer og advarsler på diverse fora, så har jeg bemærket, at NemID-applikationen kan snage i mine filer på harddisken :roll: . Det ønsker jeg selvsagt ikke, så jeg har tre forskellige løsninger:

1. Lave et virtuelt miljø (der så skal vedligeholdes).
2. Benytte mig af gæstekontoen.
3. Lave en USB-stick udelukkende til NemID (der så skal vedligeholdes (altså USB-stcken)).

Hvilken mulighed er den bedste?

Ad 2 så har jeg snuset lidt rundt inde på min gæstekonto. Såvidt jeg kan se, så har den ikke adgang til sudo. Den ligger også i sin egen TMP-folder, der bliver slettet, når jeg logger af. Er der nogen ulemper ed at bruge gæstekontoen?

Mvh Bjørn
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: NemID og gæstekonto

Indlæg af soundpartner »

rolig nu...
paranoid kan man jo altid være, men er der nu grund til dette.

Det er rigtigt at man med en signeret aplet KAN indføre muligheden for at få adgang til filsystemet, men det er jo ikke ensbetydende med at man gør det.
Personligt er jeg langt mere bange for at gå på facebook og bruge diverse aplikationer end jeg er bange for at nemid skulle snage i mit filsystem.
husk også lige at der på dette punkt er rimelig store forskelle på hvordan et windows system fungerer og hvordan et linux system fungerer.

Der er som sådan ikke noget i vejen ved at bruge gæstekontoen, men jeg tror ikke at der er så meget vundet ved det, for jeg mindes noget om at man med denne også kan få læserettigheder uden for selve gæstens hjemmemappe. til gengæld kan du højst sansynligt ikke installere den signerede aplet som gæstebruger
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Gæstesessionen har ikke mulighed for at tilgå andre bruger mapper på nogen måde. Den har stadig læse rettighed til program mappen for at kunne køre programmer, men den har ikke mulighed for at gemme noget nogen steder.

Selv hvis du kørte et signeret Java applet på din egen konto ville den ikke have mulighed for at køre sudo kommanoder da den jo ikke kender din adgangs kode.
bagger

Indlæg af bagger »

soundpartner skrev:rolig nu...
paranoid kan man jo altid være, men er der nu grund til dette.

Lige præcis med NemID, der vil opbevare min kode, der er jeg lettere paranoid ;)

soundpartner skrev:Personligt er jeg langt mere bange for at gå på facebook og bruge diverse aplikationer end jeg er bange for at nemid skulle snage i mit filsystem.

Af samme grund er jeg hverken på twitter eller fb. Man skal vist holde tungen meget lige i munden for ikke at udsætte sig for noget snavs på de sider.

soundpartner skrev:husk også lige at der på dette punkt er rimelig store forskelle på hvordan et windows system fungerer og hvordan et linux system fungerer.

Jeps, det er jeg godt klar over. Alt mit interessante ligger i min /home-mappe. Derfor kommer jeg ikke til at logge direkte på fra min normale user.

soundpartner skrev:Der er som sådan ikke noget i vejen ved at bruge gæstekontoen, men jeg tror ikke at der er så meget vundet ved det, for jeg mindes noget om at man med denne også kan få læserettigheder uden for selve gæstens hjemmemappe. til gengæld kan du højst sansynligt ikke installere den signerede aplet som gæstebruger

Jeg har tænkt mig at prøve. Tak for inputtet :)

Mvh Bjørn
bagger

Indlæg af bagger »

AJenbo skrev:Gæstesessionen har ikke mulighed for at tilgå andre bruger mapper på nogen måde. Den har stadig læse rettighed til program mappen for at kunne køre programmer, men den har ikke mulighed for at gemme noget nogen steder.

Selv hvis du kørte et signeret Java applet på din egen konto ville den ikke have mulighed for at køre sudo kommanoder da den jo ikke kender din adgangs kode.

Okay. Så det lyder, som om jeg skal prøve gæstekontoen.

Jeg vender tilbage, når forsøget er gjort :) Tak for input

Mvh Bjørn
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Du behøves ikke at installere noget, du går bar ind under lunk menuen øver til højre og vælger Gæstesession. Jeg kan ikke se en grund til at NemID-applet ikke skulle virke under den.