At skippe windows

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Teddy

At skippe windows

Indlæg af Teddy »

Overvejer efter en tid både med windows og ubuntu at skifte helt til ubuntu.

Men er der noget bestemt jeg skal vide, forholdsregler at tage??

Ting man ikke kan i linux men godt i windows eller lign??

Ville det så være smartest at slette windows eller simpelthen formatere ens computer og også ligge ubuntu ind fra ny??

Skyd løs folkens
Artificial Intelligence
Geografisk sted: Køge

At skippe windows

Indlæg af Artificial Intelligence »

Det afhænger helt af hvad du bruger din computer til. Find ud af hvad du bruger din computer til og samlign om Ubuntu gør jobbet.
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Re: At skippe windows

Indlæg af Jimmyfj »

Om du kan undvære Windows helt afgøres af de behov du har med hensyn til daglig brug. Spiller du meget, bør du nok lade Windows leve en tid endnu. Men er du ligeglad med det helt store, og meget fancy Windows baserede spil kan du lige så godt tage "skridtet fuldt ud" og kun bruge Ubuntu Linux.

Når du har gjort op med dig selv, hvad dine behov er, og har bestemt dig for kun at bruge Ubuntu vil jeg råde dig til at lave en clean install af Ubuntu. På den måde får du fuld rådighed over alle bytes på din disk. Det vil være surt at løbe ind i pladsproblemer, blot fordi der ligger et OS og optager plads.

Lav en "ren" Ubuntu installation. Du kan altid lave en dual boot, hvis behovet skulle opstå senere.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Teddy

Re: At skippe windows

Indlæg af Teddy »

Jimmyfj skrev:Om du kan undvære Windows helt afgøres af de behov du har med hensyn til daglig brug. Spiller du meget, bør du nok lade Windows leve en tid endnu. Men er du ligeglad med det helt store, og meget fancy Windows baserede spil kan du lige så godt tage "skridtet fuldt ud" og kun bruge Ubuntu Linux.

Når du har gjort op med dig selv, hvad dine behov er, og har bestemt dig for kun at bruge Ubuntu vil jeg råde dig til at lave en clean install af Ubuntu. På den måde får du fuld rådighed over alle bytes på din disk. Det vil være surt at løbe ind i pladsproblemer, blot fordi der ligger et OS og optager plads.

Lav en "ren" Ubuntu installation. Du kan altid lave en dual boot, hvis behovet skulle opstå senere.

de andre partitioner jeg har liggende, med musik, billeder og lign kan jeg sagtens lade ligge ikke??
Wikzo
Geografisk sted: Århus N

At skippe windows

Indlæg af Wikzo »

Nogle personer har problemer med netbank under Linux.
Billede
tbresson

At skippe windows

Indlæg af tbresson »

Da jeg overgik fuldt til Linux på min server tømte jeg en hel disk med ting og formatterede den med linux filsystem format (ReiserFS). Herefter kopierede jeg alle mine filer fra min NTFS over på ReiserFS disken. Og da alt var flyttede formatterede jeg alle mine NTFS diske til ReiserFS.

Herefter lavede jeg en clean install af Ubuntu hvor jeg sagde den skulle bruge hele disken.

Ang. netbank.

Jeg har Windows på en anden maskine, så jeg har ikke det problem. Men jeg har Danske Bank og deres hjemmeside til homebanking kræver IE. Dog kan man bestille en "lommeregner" af en art så man kan bruge Linux / Firefox til netbanking. Men du bør undersøge med din bank om deres websystem fungerer på Linux.
Teddy

At skippe windows

Indlæg af Teddy »

kører netbank idag via linux, så ingen problem..

men lyder lidt omstændigt at flytte alle tingene på den måde..

men kan man flytte tingene en partiton af gangen og så formatere den og flytte tilbage igen. Men hvad er fordelen ved at have det formateret i linux fil system??
tbresson

At skippe windows

Indlæg af tbresson »

Dengang jeg overgik en Ubuntu var der ingen måde at skrive til NTFS filsystemet på. Det er der i dag. Så du behøver nok ikke at gøre det.

Jeg synes bare det kunne være fedt at "overgå ordenligt" og ikke efterlade rester af Windows verdenen på min nye Linux installation. Derfor bruger jeg heller ikke Wine eller noget.

Med hensyn til valg af filsystem - så er filsystemerne på Linux åbne fremfor Microsoft's NTFS (som i øvrigt kan sammenlignes med FAT32, men med Windows rettigheder implementeret). Der er formentlig ingen rettigheder at pille ved på filsystemet med mindre du er i Windows. Derfor ser jeg ingen grund til at køre NTFS hvis du overgår helt til Linux (kunne forstå det hvis du ville dele diske mellem Windows og Linux i dualboot).

Ext3 filsystemet på Linux er journal baseret, dvs. hvis noget går galt kan de re-genskabe situationen og redde dine data sålænge, der selvfølgelig ikke er sket fysisk skade på din disk. Det kan ReiserFS filsystemet også, men her findes der ingen recovery programmet, hvis du fx sletter dine filer e.lign. Dog er der stor performance at hente ved at køre ReiserFS - og det er noget jeg er meget glad for.
Teddy

At skippe windows

Indlæg af Teddy »

tbresson skrev:Dengang jeg overgik en Ubuntu var der ingen måde at skrive til NTFS filsystemet på. Det er der i dag. Så du behøver nok ikke at gøre det.

Jeg synes bare det kunne være fedt at "overgå ordenligt" og ikke efterlade rester af Windows verdenen på min nye Linux installation. Derfor bruger jeg heller ikke Wine eller noget.

Med hensyn til valg af filsystem - så er filsystemerne på Linux åbne fremfor Microsoft's NTFS (som i øvrigt kan sammenlignes med FAT32, men med Windows rettigheder implementeret). Der er formentlig ingen rettigheder at pille ved på filsystemet med mindre du er i Windows. Derfor ser jeg ingen grund til at køre NTFS hvis du overgår helt til Linux (kunne forstå det hvis du ville dele diske mellem Windows og Linux i dualboot).

Ext3 filsystemet på Linux er journal baseret, dvs. hvis noget går galt kan de re-genskabe situationen og redde dine data sålænge, der selvfølgelig ikke er sket fysisk skade på din disk. Det kan ReiserFS filsystemet også, men her findes der ingen recovery programmet, hvis du fx sletter dine filer e.lign. Dog er der stor performance at hente ved at køre ReiserFS - og det er noget jeg er meget glad for.

hvordan formaterer man i linux??
tbresson

At skippe windows

Indlæg af tbresson »

Jeg brugte GParted. Og partitionerede disken.. så jeg formaterede den egentlig ikke som sådan.
frolle

At skippe windows

Indlæg af frolle »

Wikzo skrev:Nogle personer har problemer med netbank under Linux.

Jeg har længe haft problemer med min netbank, men det er skam fixet nu :) Jeg smider lige en guide op senere..
<3
Teddy

At skippe windows

Indlæg af Teddy »

nu fik jeg taget mig sammen og droppet windows, lod bare drevene være i ntfs, det er jo blevet en del nemmere i vers 7.10. Men kan man på en elelr anden måde få slettet så de forskellige pertitioner/drev kun ligger oppe under steder i stedet for også på skrivebordet??

Kan man på en måde omdøbe de forskellige partitioner ligesom du kan i windows, så de ikke bare hedder et nr??
Maze

At skippe windows

Indlæg af Maze »

Hvis du trykker på system -> administration -> partition editor, så er der adgang til alle dine harddiske derfra, men du skal passe på med at rode for meget, da du kan ødelægge en del derindefra...