Kopier mappe fra Ubuntu til Windows partition via terminal?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Flabbergaster

Kopier mappe fra Ubuntu til Windows partition via terminal?

Indlæg af Flabbergaster »

Hej

Der er opstået et problem. Jeg kører dualboot med windows xp og ubuntu. Der er sket et eller andet med min ubuntu partition (noget i grafik opsætningen er gået helt galt efter jeg har haft en ekstern skærm sat til). Der er én bestemt mappe med billeder og så videre, som jeg gerne vil redde ud fra den brændende bygning.
Jeg kan godt komme ind i terminalen, og regnede med at jeg der kunne kopiere mappen til den anden partition (XP).
Men hvordan gør jeg det?
Mappen jeg gerne vil kopiere ligger her:
~/Skrivebord/DATA

men hvordan finder jeg ud af, hvad stien er på min XP partition, og hvordan kopierer DATA mappen der til?

Jacob
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kopier mappe fra Ubuntu til Windows partition via terminal?

Indlæg af AJenbo »

Hej Flabbergaster, det kunne være du skulle aktivere Ubuntu One næste gang så dine filer altid er sikkerhedskopieret til skyen. Ubuntu One kommer også til Windows snart.

For står jeg dig ret hvis jeg siger at maskinen ikke længere vil starte med en grafisk bruger flade? Og er det et korrekt gæt at du har et Nvidia grafikkort?
Prøv at se om den ikke kan fikses med følgende kommando:

Kode: Vælg alt

sudo rm /etc/X11/xorg.conf
sudo reboot

Den letteste måde at montere din windows harddisk er ved at åbne den fra steder, men det går jeg ikke ud fra du har mulighed for pt. Og så skal du ud i at identificere partitionen og mounte den manuelt. Måske var det nemmer hvis du hade en ekstern harddisk eller liggende, det gør den selv når du slutter den til.

Du kopigere mappen med kommandoen:

Kode: Vælg alt

cp -R ~/Skrivebord/DATA /media/DET-DIN-MONTERET-DISK-HEDER/