MD5 krypteret passwords og bash scripting

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
michaeldk
IRC nickname: Michael Andersen

MD5 krypteret passwords og bash scripting

Indlæg af michaeldk »

Halløj

Jeg sidder og prøver at få mit bash script til at læse et MD5 krypteret password, jeg ved man kan få MD5 hashen ved at bruge kommandoen

Kode: Vælg alt

echo -n 'hemmelig' | md5sum

Men jeg ved ikke hvordan jeg fortæller mit bashscript at den skal læse koden som MD5 krypteret, i det her tilfælde er det bare en simpel mount kommando det drejer sig om

sudo mount -t cifs //10.0.0.2/backup /media/Backup/ -o username=michael,password=hemmelig,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=077,uid=1000

Her vil jeg gerne udskifte koden 'hemmelig' med den MD5 krypterede udgave - er der nogen derude der kan hjælpe mig med det?
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: MD5 krypteret passwords og bash scripting

Indlæg af lath »

michaeldk skrev:Halløj

Jeg sidder og prøver at få mit bash script til at læse et MD5 krypteret password, jeg ved man kan få MD5 hashen ved at bruge kommandoen

echo -n 'hemmelig' | md5sum

Men jeg ved ikke hvordan jeg fortæller mit bashscript at den skal læse koden som MD5 krypteret, i det her tilfælde er det bare en simpel mount kommando det drejer sig om

sudo mount -t cifs //10.0.0.2/backup /media/Backup/ -o username=michael,password=hemmelig,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=077,uid=1000

Her vil jeg gerne udskifte koden 'hemmelig' med den MD5 krypterede udgave - er der nogen derude der kan hjælpe mig med det?

ny_kommando kan udføres inde i en anden kommando ved at skrive ny_kommando således:
$(ny_kommando)

dvs hvis ser bort fra at

echo hemmelig | md5sum -

giver
304246c95c07213fd79f41c0697c7ecb -

(læg mærke til det sidste mellemrumstegn og - tegnet, som er et problem i mount)
så bliver din kommando:

sudo mount -t cifs //10.0.0.2/backup /media/Backup/ -o username=michael,password=$(echo hemmelig | md5sum -),iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=077,uid=1000

dit " -" fra kommandoen er som tidligere nævnt et problem for mount, og jeg har fundet ud af at

grep -o -E [^[:space:]^[-]] $(echo hemmelig | md5sum -)

giver svaret:
grep: 304246c95c07213fd79f41c0697c7ecb: No such file or directory

Altså grep er kun til at søge efter filer, men jeg kan ikke lige finde det værktøj der kun kigger efter et tekst argument, eller tekst fra standard input (STDIN).

Du kan se at
-E [^[:space:]^[-]]

er den POSIX extended regular expression der finder din message digest 5 hash-sum.

Hvad der så er det rigtige værktøj må en anden hjælpe med.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags