installation af sandberg mini dvb-t tuner

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
harry

installation af sandberg mini dvb-t tuner

Indlæg af harry »

hej jeg prøver på at installere sandberg mini dvb-t usb tuner på ubuntu 10.10.

[url]http://www.sandberg.it/support/product.aspx?id=133-59
[/url]

jeg har fuldt denne readme som følger med til driverne.

Kode: Vælg alt

Driver Installation in Linux

1.  Download "v4l-dvb-(version)" source code from http://linuxtv.org/.

2.   Copy the folder 'rtl2832u_linux_driver' and "v4l-dvb-(version)" source code to the desktop.

3.   Click 'Applications' -> 'Accessories' -> 'Terminal' to enter the console mode.

4.   Type 'cd /root/Desktop/rtl2832u_linux_driver' to enter the folder.

5.   In the folder 'rtl2832u_linux_driver', type the following command to compile & install.

a. Type 'cp -f *.* /root/Desktop/v4l-dvb-(version)/linux/drivers/media/dvb/dvb-usb' to copy all files into v4l-dvb-(version) code.

b. add the following lines to Makefile in v4l-dvb-(version)/linux/drivers/media/dvb/dvb-usb.

dvb-usb-rtl2832u-objs = demod_rtl2832.o   dvbt_demod_base.o dvbt_nim_base.o foundation.o math_mpi.o nim_rtl2832_mxl5007t.o nim_rtl2832_fc2580.o nim_rtl2832_mt2266.o rtl2832u.o rtl2832u_fe.o rtl2832u_io.o tuner_mxl5007t.o tuner_fc2580.o tuner_mt2266.o tuner_tua9001.o nim_rtl2832_tua9001.o tuner_fc0012.o nim_rtl2832_fc0012.o demod_rtl2836.o dtmb_demod_base.o dtmb_nim_base.o nim_rtl2836_fc2580.o nim_rtl2836_mxl5007t.o tuner_e4000.o nim_rtl2832_e4000.o

obj-$(CONFIG_DVB_USB_RTL2832U) += dvb-usb-rtl2832u.o

c. add the following lines to Kconfig in v4l-dvb-(version)/linux/drivers/media/dvb/dvb-usb.   

config DVB_USB_RTL2832U

tristate "Realtek RTL2832U DVB-T USB2.0 support"

depends on DVB_USB

help

Realtek RTL2832U DVB-T driver.

d. Type 'make clean'

e. Type 'make'      

f. Type 'make install'

6.   Plug in our DVB-T USB device;

7.   Type 'lsmod | grep dvb', and it will show

dvb_usb_rtl2832u

dvb_usb

dvb_core

i2c_core

Your driver has been installed successfully.

8. Install the applications --'Xine' and 'linuxtv-dvb-apps'.

Men når jeg kommer til 5 d. make clean
skriver den bare

make: *** Ingen regel til at skabe mål 'clean'. Stop.

nogen der kan hjælpe mig her så jeg kan blive værdig ?
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: installation af sandberg mini dvb-t tuner

Indlæg af lath »

harry skrev:hej jeg prøver på at installere sandberg mini dvb-t usb tuner på ubuntu 10.10.

[url]http://www.sandberg.it/support/product.aspx?id=133-59
[/url]

jeg har fuldt denne readme som følger med til driverne.

...

8. Install the applications --'Xine' and 'linuxtv-dvb-apps'.
[/code]

Men når jeg kommer til 5 d. make clean
skriver den bare

make: *** Ingen regel til at skabe mål 'clean'. Stop.

nogen der kan hjælpe mig her så jeg kan blive værdig ?

Ok, det her ser slet ikke godt ud. Det du har købt er brickware - en dyr mursten.
Hvis du har købt det via postordre, så returner straks skidtet inden din 14 dages frist udløber. Husk at melde til firmaet at du vil returnere det.

En Realtek TRL2820U er ikke en chip man sådan lige får til at virke ser det ud til. Det er et resultat du når frem til ved at browse rundt lidt på nettet.

Jeg faldt over det her website: http://jms.id.au/wiki/EzcapDvbAdapter fra 05. Juli 2010.
Nederst på den side finder man "Crazy Copyrights"
citat:
Some googling revealed that the driver has appeared a few times over the past few months, but hasn't made it into any official repo due to the dubious copyright information in some of the files. Interesting, the driver itself claims authorship of Realtek, version 1.4, with license being GPL.

• derived from DVB-T demod module
  • Copyright (C) 1997-2007 Infineon AG All rights reserved
  • Copyright, Maxlinear, Inc. All Rights Reserved
  • Copyright 2007 Microtune, Inc. All Rights Reserved
  • Fitipower Integrated Technology Inc. Copyright 2008, All rights reversed.
  • Copyright (c) Elonics Ltd

This source code file contains confidential information and/or trade
secrets of Microtune, Inc. or its affiliates and is subject to the
terms of your confidentiality agreement with Microtune, Inc. or one of
its affiliates, as applicable.

Any software supplied free of charge for use with elonics
evaluation kits is supplied without warranty and for
evaluation purposes only. Incorporation of any of this
code into products for open sale is permitted but only at
the user's own risk. Elonics accepts no liability for the
integrity of this software whatsoever.

fitipower: Compile in Visual Studio 2005 C++ Win32 Console

Den slags vil kerne-folkene ikke røre med en ild-tang - så den er ikke med som en del af kernen, og det kommer nok ikke til at ske før Realtek får styr på ophavsretten for kildekoden.

Du kan selvfølelig bruge den zip fi fra Zaaz's website (kig i det link jeg gav dig længere oppe i indlægget) - men jeg synes det er en dårlig ide at bruge den. ungå det hvis du kan. Der er ingen grund til at understøtte producenter der leverer dårlig software til deres hardware. (dårlig er også i forhold til rod i deres ophavsret til den software de frigiver).

På et tidspunkt skal du bruge en art front-end program, når du har fået købt noget andet hardware, og til det v4l2ucp pakken ud til at være noget for dig:
V4L2UCP is an universal control panel for V4L and V4L2 devices. It reads the description of the controls that the device supports from the device device, and presents the user with a graphical means for adjusting those controls; it allows for controlling multiple devices.

Controls can be updated with the device status either manually, or periodically. There is an easy way to reset one or all the controls to their default state.

Du kan bruge Synaptic fra System > Administration menuen som har rigtig gode søgemuligheder.
De fleste vil nok finde Ubuntu Softwarecenter meget nem at bruge.

Du skal have en internet forbindelse der virker før et pakke administrationsprogrammet kan lave sin magi for dig.
Hot tip 1: Lad være med at afbryde et pakke administrationsprogram imens det installerer pakker, eller du er selv ude om det
Hot tip 2. Kun et pakke administrationsprogram kan være aktivt på samme tidspunkt.
.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Selv hvis du skulle få den noget lungne kode til at compile ender du nok med at du fremover ikke vil modtage opdateringer til kernen ved mindre du selv compiler dem ind i din udgave med Realtek TRL2820U understøttelse.

Hot tip 3: du kan godt lukke softwarecenteret mens det installere pakker :D
Hot tip 4: Softwarecenteret kan godt køre mens andre pakke håndteringer er i gang, den venter pænt til de er færdig

Nå jo også kan du installere programmet direkte fra det her installations link v4l2ucp (det bruger synaptic)
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

@AJenbo

Hos mig er det ikke synaptic - jeg har mozilla-packagekit pakken installeret. Med den bliver man kun promptet for sit kodeord - lidt bedre synes jeg.

I software-center pakken finder jeg
Afhænger: python-aptdaemon (>=0.31+bzr493)

Det forklarer de egenskaber som du skriver om i Hot Tip 3 og 4 - det er den der foretager installationen.

Jeg ville dog ikke afskrive at der kan gå knas i det hvis man benytter apt-get fra apt pakken samtidig med at python-aptdaemon er aktiv.
apt-get bruger libapt-pkg, som er det softwarebibliotek der kan alt det apt-get kan. Det samme er tilfældet for aptitude, aptitude-gtk, og synaptic og flere andre af de ældre pakke administrationsprogrammer

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Ja, der er rigtigt at du ikke kan starte en ældre pakke håndtering imens softwarecenteret er i gang med at installere software.