NemID på Ubuntu 10.04 LTS /64bit

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

NemID på Ubuntu 10.04 LTS /64bit

Indlæg af Christian.Arvai »

Overskiften siger vel det meste, men jeg vil gerne hører om der er nogle herinde der har fået det til at virke på Ubuntu, samt hvordan man gør det.

Jeg skal bruge det til at underskrive et skøde, så jeg skal være 100% sikker på at det virker i første forsøg, ellers er det bedre at jeg låner mig svorgers dualboot og gør det derfra.

Det der gør mig nervøs ved metoden, er at jeg har læst at man skal bruge/installere en java-applet, og jeg har ikke lige fundet ud af præcist hvilken, samt om den i det hele taget virker på Ubuntu.

Ud over det er jeg egentligt ikke helt tryg ved NemID, der har allerede været skrevet om flere sikkerhedsproblemer, bla. denne artikkel :
[quote]Sikkerhedsbrist i den nye digitale signatur NemID muliggør snagen i brugernes personlige forhold. http://epn.dk/teknologi2/computer/sikkerhed/article2145973.ece/quote
Men jeg kan jo altid lukke NemID når skødet er skrevet under, så det er ikke lige det der bekymre mig mest.

-----------------------------
EDIT

Det er løst nu, problemet er at den vejledning der følger med ikke kan bruges til noget som helst, og at deres supportside kun bekræfter at NemID virker på Ubuntu, men ikke giver en eneste beskrivelse af hvordan man skal gøre, så jeg beskriver det lige kort her :

Default Java i Ubuntu driller, så login-vinduet ikke kommer frem, og at man dermed ikke kan aktivere NemID, dette løses på samme måde som med netbanker, hvilket jeg sådan set allerede havde beskrevet i den FAQ jeg har om Ubuntu http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=98&Itemid=102#22
Det var nok at kører kommandoen :

Kode: Vælg alt

sudo aptitude install -y sun-java6-jdk sun-java6-plugin sun-java6-fonts && sudo aptitude purge -y openjdk-6-dbg openjdk-6-demo openjdk-6-doc openjdk-6-jdk openjdk-6-jre openjdk-6-jre-headless openjdk-6-jre-lib openjdk-6-source

for at Java virkede.

Derefter gik jeg ind på https://www.tastselv.skat.dk/index.htm for at aktivere NemID.
Vælg "Adgang med digital signatur" og derefter "Log på med NemID".
Man skal så bekræfte at der installeres java-applet på pc´en, og derefter er det bare at følge beskrivelsen på siden for at aktivere NemID, hvilket er ret nemt.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
OldFart
IRC nickname: Oldfart
Geografisk sted: Haslev

Re: NemID på Ubuntu 10.04 LTS /64bit [LØST]

Indlæg af OldFart »

Hmmm.............. er det så lige det at der kaldes "nemid" :lol:
VH
/Lars [Som altid markerer sine forespørgsler som "løst" - Når de er løst]

"Vi to vi ku køb' ti sko
men vi ka kun få to på
vi tre vi ku hejs’ ti flag
men vi blev kun født én dag"
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

:lol: Jeg har brugt de sidste par timer for at få det til at virke, så for at andre ikke spilder tid på det, har jeg skrevet det ind i den FAQ jeg har om Ubuntu, så det er i et nyt afsnit http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... d=102#23_1

Jeg skriver nok også ind til deres support og driller dem med at man ikke kan bruge deres forklaringer til noget som helst ;)

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Brugeravatar
Toddvarg
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af Toddvarg »

Når jeg laver en ny installation af ubuntu, plejer jeg at følge denne udmærkede vejledning

http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=48:ubuntu-trin-for-trin-guide&catid=36:ubuntu-guide&Itemid=57
, og så er jeg sikker på at alt fungerer.
Hvis jeg kigger på trind 3.

sudo apt-get install sun-java6-jdk sun-java6-plugin sun-java6-fonts flashplugin-nonfree msttcorefonts non-free-codecs ubuntu-restricted-extras libdvdcss2 gnome-splashscreen-manager gparted ntfsprogs startupmanager bum compizconfig-settings-manager emerald sysinfo powertop smartmontools hddtemp 
kan jeg se at den installerer sun-java (virker ikke i Ubuntu 10.10, da sun-java er taget ud. Jeg måtte have softwarekilder fra ubuntu 10.04 for at installere sun-java), men afinstallere ikke openjdk, som du siger bliver installeret enten vi vil eller ikke. Så for at være sikker på at alt virker skal openjdk ud? Kommer det at blive intrigeret i vejledningen?

Supert at du har banet vejen for os andre.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Nu er det thj01 der står for den "Trin for trin guide", men jeg skal da nok spørge ham om der skal ændres vedr. java.

EDIT :

Jeg har sendt ham en mail om det nu.

Jønse

Indlæg af Jønse »

christian.arvai skrev:Nu er det thj01 der står for den "Trin for trin guide", men jeg skal da nok spørge ham om der skal ændres vedr. java.

EDIT :

Jeg har sendt ham en mail om det nu.

Jeg har netop installeret nem -id, alt virker uden problemer.
Du skal bare bruge Arvai's guide til installation af den nødvendige Sun Java, men den kender du vel? - guiden altså. :lol: :lol:
Brugeravatar
Toddvarg
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af Toddvarg »

Jønse skrev:Jeg har netop installeret nem -id, alt virker uden problemer.
Du skal bare bruge Arvai's guide til installation af den nødvendige Sun Java, men den kender du vel? - guiden altså. :lol: :lol:

Det gjør jeg, mit spørgsmål til Arvai, var om thj01 kom til at opdatere sin guide, så den også kastet ud openjdk. Jeg plejer at bruge hans guide efter at jeg har lavet installering af ubuntu.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Vi skal lige have NemId testet på en helt frisk install før der evt ændres på noget, lige pt er der lidt modstridende oplysninger om guiden virker som den allerede er, så jeg må lave en ny install og teste på den.

Men det bliver tidligst i næste uge, for jeg er ret spændt op lige for tiden.

thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

Jeg har brugt min egen guide og her kører nem id fint.

Kan det være at det er implementeret forskelligt i forskellige banker?

Sydbank fungere som det skal!

Al test er lavet i Chrome - gider ikke bruge firefox mere!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Det var ikke med en netbank det drillede, det var med https://www.tastselv.skat.dk/index.htm og tinglysningen.

henry

Indlæg af henry »

MenID

Ja, jeg må sige, at med det nye menID passer mig udemærket. Ingen problemer i ubuntu med hverken skat eller netbank. Så som Thj01 siger i et andet tråd: "Det er "smart", kan jeg tilslutte mig. Giv det en chance, men det fungerer godt i ubuntu uden alle de problemer, vi før havde med netbank m.v...
Så jeg har det godt med nye menID.

/Henry
tuxx
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Indlæg af tuxx »

Havde man problemer med netbank vil man også have problemer med nemid - og omvendt.

Uden den rette java installeret går det ged i lortet.

Så hvis man bare bruger Oracles (Sun's) Java, så spiller det max. Uanset om det er nemid eller diverse netbanker - fællesnævneren er Java.

Edit: Jeg ser her bort fra fx. Sydbank og Danske Bank der bruger et lidt andet system når man ikke bruger IE :-) Det er jo også et problem på Windows i så fald.
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Jeg er sådan set ligeglad med hvor smart folk syntes at NemID er, for skidtet er gået ned på tinglysningen, så man ikke kan bruge NemID før efter 1-9, så jeg måtte bestille en digitalsignatur for at skrive skødet under, og det irriterede mig ret meget, at jeg har spildt en masse tid, fordi der er nogle der ikke har testkørt NemID ordentligt, før de smed det ud i hovedet på alle danskere.

Øf slut :P