Jeg har fået installeret en Citrix Client et forkert sted på computeren og vil derfor gerne afinstallere den igen,
men får følgende fejlmeddelelse: This installation can only be removed by its owner
Hvordan får jeg den fjernet korrekt ?
På forhånd tak for svar.
Jens
fejl ved afinstallation
-
- Geografisk sted: Randers - Denmark
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: fejl ved afinstallation
Hvordan har du installeret den? Det lyder ikke som om det er en normal .deb du har brugt.
Hvordan forsøger du at afinstallere den?
Hvordan forsøger du at afinstallere den?
-
Jeg har downloadet filen fra citrix's hjemmeside, udpakket filerne og dobbeltklikket på setupwfc-filen og accepteret at køre den i terminalen.
I starten af installationsproceduren kan man vælge om man vil installere, afinstallere eller quit. Efter at have installeret filen på den måde gik jeg ud fra at jeg kunne afinstallere den på samme måde, men der får jeg den nævnte fejl.
Har det nogen betydning hvor i Ubuntu programmet bliver placeret ? Jeg har installeret det i mappen usr/lib/ICAClient og jeg fik i den forbindelse nogle fejlmeddelelser omkring sprog - den kunne ikke lide dansk såvidet jeg kunne se og programmet placerer sig ikke i menuen programmer/internet som det skal.
Inden ovennævnte installation har jeg haft programmet installeret i mappen /home/jens/ICAClient/linuxx86 (som programmet selv foreslog) og der blev det også placeret korrekt i menuen, men virkede ikke - løsningen til den fejl fandt jeg i et ubuntuforum, men der var programmet installeret i mappen usr/lib/ICAClient og derfor slettede jeg programmet igen for kunne følge den skitserede vejledning.
Min oprindelige plan med øvelsen var at få installeret Citrix-Clienten på min computer, så jeg kunne arbejde hjemmefra, men indtil videre er det ikke get helt efter hensigten
Jens
I starten af installationsproceduren kan man vælge om man vil installere, afinstallere eller quit. Efter at have installeret filen på den måde gik jeg ud fra at jeg kunne afinstallere den på samme måde, men der får jeg den nævnte fejl.
Har det nogen betydning hvor i Ubuntu programmet bliver placeret ? Jeg har installeret det i mappen usr/lib/ICAClient og jeg fik i den forbindelse nogle fejlmeddelelser omkring sprog - den kunne ikke lide dansk såvidet jeg kunne se og programmet placerer sig ikke i menuen programmer/internet som det skal.
Inden ovennævnte installation har jeg haft programmet installeret i mappen /home/jens/ICAClient/linuxx86 (som programmet selv foreslog) og der blev det også placeret korrekt i menuen, men virkede ikke - løsningen til den fejl fandt jeg i et ubuntuforum, men der var programmet installeret i mappen usr/lib/ICAClient og derfor slettede jeg programmet igen for kunne følge den skitserede vejledning.
Min oprindelige plan med øvelsen var at få installeret Citrix-Clienten på min computer, så jeg kunne arbejde hjemmefra, men indtil videre er det ikke get helt efter hensigten
Jens
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
dk_troll skrev:Jeg har downloadet filen fra citrix's hjemmeside, udpakket filerne og dobbeltklikket på setupwfc-filen og accepteret at køre den i terminalen.
Jens
Kig i min edit nederst her i indlægget, først!
Du skal placere programmet i en mappe, hvor der søges efter programmer i, feks. /home/jens/bin, eller angive en absolut sti med filnavn.
Du skal selv oprette bin mappen i din hjemmemappe. Bemærk små bogstaver!
I terminal kan du se hvilke mappe ved at kigge på PATH miljø variablen, og det gøres således fra en Terminal:
Kode: Vælg alt
echo -e $PATH
Før din bin mappe i hjemmemappen er lavet skriver den kommando:
/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/games
og når den er lavet bør den skrive:
/home/jens/bin:/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/games
Som du kan se så har programmer fra din egen bin mappe har fortrinsret over programmer med det samme navn i dit system.
Integrering med desktop kan du selv lave ved at at tilføje en desktop genvej:
Hvis du vil have genvejen oppe i panelet, så højreklikker du på panel et sted hvor der ikke er et programikon, og vælger "Tilføj til panel ..."
Marker derefter "Brugertilpasset programgenvej ...", og klik på Tilføj knappen.
Type er Program
Navn: noget den skal hedde - fri tekst
Kommando er det GNOME skal udføre, når du klikker på genvejen:/home/jens/bin/icaclient, eller bare icaclient
Kommentar: er også et frit tekst felt
For at den desktop genvej virker skal vi lige oprette et soft-link(med ln -s kommandoen) til programmet, åbn en Terminal:
Hvis linuxx86 er placeret i /home/jens/bin/ICAClient/, så virker det med denne kommando:
Kode: Vælg alt
cd /home/jens/ICAClient/; ln -s ./linuxx86 ../icaclient
Edit:
Ja, det skal ikke være nemt: Du skal også manuelt opfylde progammet afhængigheder:
Kig her for en komplet installationsguide: https://help.ubuntu.com/community/CitrixICAClientHowTo
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Mange tak for din hjælp, nu kører Citrix Clienten og den er placeret som den skal under programmer/internet. Jeg har dog ikke fået adgang til min arbejdsPC endnu, men det har nok noget med opsætningen af citrix Clienten at gøre, så jeg vil lige kontakte min IT-afdeling for at høre
om de har en løsning på det problem.
Jens
om de har en løsning på det problem.
Jens
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
lath skrev:Du skal også manuelt opfylde progammet afhængigheder
Det var da lidt trist, findes der ikke en beder pakke (.deb) til det?
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
AJenbo skrev:lath skrev:Du skal også manuelt opfylde progammet afhængigheder
Det var da lidt trist, findes der ikke en beder pakke (.deb) til det?
Det gør der faktisk: http://www.citrix.com/English/ss/downlo ... c1=sot2755
Det er en deb til 32-kit, og den kræver OpenMotif 2.3.1
Det må huskes til en anden gang - det er 3. gang jeg svarer på et spørgsmål om hvordan man installerer icaclient.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags