Jeg kan ikke udnytte hele harddisken (Løst)

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
soren

Jeg kan ikke udnytte hele harddisken (Løst)

Indlæg af soren »

Jeg har haft problemer med en af min ekstra harddiske, og nu er status, at jeg ikke kan bruge hele harddisken.
Harddisken er en Hitachi på 500 GB. Fra Hitachis hjemmeside har jeg hentet “Hitachi Drive Fitness Test” og slette hele harddisken, men jeg kan stadig ikke udnytte hele harddisken.
Når jeg går ind via System > Administration > GParted, ser resultatet således ud:
Billede
Bemærk der er et udefineret område til venster i den øverste bjælke
og via Places > Computer > højreklik på harddisken > Properties giver dette vindue:
Billede
Her har jeg lagt mærke til, at der to partitioner.

Har I forslag til hvordan jeg kan udnytte hele harddisken i en stor partition?
Senest rettet af soren 10. nov 2010, 10:54, rettet i alt 2 gange.
Med venlig hilsen Soren
Vinder
IRC nickname: Vinder
Geografisk sted: Malmø

Re: Jeg kan ikke udnytte hele harddisken

Indlæg af Vinder »

Jeg tror du finder forklaringen i en tidligere tråd:

http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=12352

Omregning af 500GB giver at du skulle have 465,66 GiB, hvilket svarer meget godt til det du ser i Gparted.
Ubuntu 20.04 på Intel NUC
Ubuntu 20.04 på Lenovo Thinkpad S440
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

soren skrev:Jeg har haft problemer med en af min ekstra harddiske, og nu er status, at jeg ikke kan bruge hele harddisken.
Harddisken er en Hitachi på 500 GB. Fra Hitachis hjemmeside har jeg hentet “Hitachi Drive Fitness Test” og slette hele harddisken, men jeg kan stadig ikke udnytte hele harddisken.
Når jeg går ind via System > Administration > GParted, ser resultatet således ud:
Bemærk der er et udefineret område til venster i den øverste bjælke
og via Places > Computer > højreklik på harddisken > Properties giver dette vindue:
Her har jeg lagt mærke til, at der to partitioner.

Har I forslag til hvordan jeg kan udnytte hele harddisken i en stor partition?

Det gule område er den del at disken der er brugt, det er muligvis reseveret af fil systemet. Jeg kan ikke helt se hvorfor enskaber for disken siger der er brugt 23GB, men alt tyder på du kun har en partition på din disk, så hvad får dig til at tro der er 2?.
Tjek eventuel i disk tools om harddisken er beskadiget.

Vinder henviser til en trå hvor vi forklarer at harddisk producenter mener 500000000000bytes når de siger 500GB, mens computeren regner i 1024*1024*1024, så der vil være en forskæld på ca 7% mellem det der står på disken og det du rent faktisk får på computeren.

Hvis du har svært ved at forstå de engelske tekst kunne det måske være en ide at installere den danske sprog pakke.
soren

Indlæg af soren »

Tak for svar!
men alt tyder på du kun har en partition på din disk, så hvad får dig til at tro der er 2
Læg mærke til, at Properties viser, at Filesystem type både er ext3 og ext4.
Partitionen indeholder kun en tom mappe nemlig lost+found, og den kan næppe fylde 23,5 GB.

Tjek eventuel i disk tools om harddisken er beskadiget.
Jeg antager, at du tænker på Disk Utility, og den skriver SMART Status: Disk has a few bad sectors:
Billede
Med venlig hilsen Soren
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

soren skrev:Tak for svar!
men alt tyder på du kun har en partition på din disk, så hvad får dig til at tro der er 2
Læg mærke til, at Properties viser, at Filesystem type både er ext3 og ext4.

Nej der står Ext3 eller ext4.

soren skrev:Partitionen indeholder kun en tom mappe nemlig lost+found, og den kan næppe fylde 23,5 GB.

Hvis de bad secrots du har er de forkerte steder kan det være årsagen til at så meget optræder som optaget.
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

Indledningsvis kan du forsøge med at starte GParted, vælge disken der i, markere den/de partitioner, der er på disken og derpå bede GParted om at reparere filsystemet på disken. Er der fejl på filsystemet finder, og retter, GParted disse.

Min egen 1000 GB eksterne Medion disk (med en Maxtor disk inden i) bliver fundet af Dabuntu/Ubuntu som værende på 971 GB, og altså ikke de 1 TB, disken er købt som. Dette er et meget velkendt "problem", som du møder hos alle diske, lige meget hvilket fabrikat du vælger. Det skyldes, at ingen harddisk-producenter regner i de 1024, som ethvert OS på markedet regner i, hos producenterne regner man i 1000, som det allerede er nævnt.

På min egen eksterne disk står der også EXT3/EXT4 under egenskaber for disken, og på min er der reserveret små 37 GB til root. Dette er dog, på ingen måde nogen partition i sig selv, men et område Linux reservere til senere brug, så root kan få adgang til at arbejde med disken, skulle denne blive fyldt.

Summa summarum: Det er fuldstændig lige meget hvilket filsystem du vælger at lægge på disken. Laver du ikke selv de ændringer, som er foreslået i den tråd, der linkes til i tråden her, så må du bare leve med at systemet reserverer plads til root, skulle du fylde disken op, så du ikke længere kan bruge den fornuftigt. Og forresten, så er der jo nok en dybere mening med at udviklerne vælger at reservere den plads, de reserverer til root. Jeg vil antage, at det skyldes dyrt købt erfaring gennem tiden med netop den forskel der er i udregning af diskplads OS og producent imellem, i særdeleshed på server-siden. Det er vel næppe nogen hemmelighed, at størrelsen på diske, interne, som eksterne mere skyldes behovet for plads på servere, end det skyldes plads på desktop-siden.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
soren

Indlæg af soren »

Tak for jeges uddybende svar!
Nu tror jeg, at jeg har fattet meningen, og derfor lukker jeg emnet.
Med venlig hilsen Soren
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jimmyfj skrev:Det skyldes, at ingen harddisk-producenter regner i de 1024, som ethvert OS på markedet regner i, hos producenterne regner man i 1000, som det allerede er nævnt.

Faktisk gøre Mac OS X 10.6 det og der har været snak om at flere andre overvejer at gå over til det.