Hej Forum
Da jeg kørte med 10.04 havde jeg i starten problemer med vandrette streger og prikker på skærmen, men det forsvandt måske da jeg valgte Nvidias driver. Men nu i 10.10 går de ikke væk. Jeg har prøvet uden driver, den anbefalede og den sidste version (173). Samme problem med dem alle. Er der noget jeg har glemt ?
Vandrette streger og prikker på skærmen ?Droppet
-
- Geografisk sted: Varde
Vandrette streger og prikker på skærmen ?Droppet
Senest rettet af Nordsig 21. jan 2011, 18:56, rettet i alt 1 gang.
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Vandrette streger og prikker på skærmen ?
Nordsig skrev:Hej Forum
Da jeg kørte med 10.04 havde jeg i starten problemer med vandrette streger og prikker på skærmen, men det forsvandt måske da jeg valgte Nvidias driver. Men nu i 10.10 går de ikke væk. Jeg har prøvet uden driver, den anbefalede og den sidste version (173). Samme problem med dem alle. Er der noget jeg har glemt ?
Det er vist et kendt problem:
Udgivelsesnoterne til Maverick
skriver om grafikkort og skærme (kun den linje med dit problem er citeret her):
The new Xorg 1.9 available in Maverick is not compatible with nVidia based chipsets that use the (nvidia-96) and (nvidia-173) drivers. (626974)
(62974) refererer til en fejlrapport på launchpad.com: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/626974
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Geografisk sted: Varde
Så må jeg vist væbne mig med tålmodighed eller overveje at gå tilbage til 10.04
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Nordsig skrev:Så må jeg vist væbne mig med tålmodighed eller overveje at gå tilbage til 10.04
Bemærk at når du skifter til den åbne driver, så skal X.org.xonf filen også slettes, fordi den properitære nvidia driver tweaker X11 serveren ved at skrive i X.org.conf filen
1)
først deaktivers properitære driver, det vælger den åbne driver
2)
Genstart, når den properitære driver er deaktiveret. Du bliver måske bedt om at genstarte
4)
slet x.org.conf fil (eller bedre - omdøb den til at hedde noget med backup)
Filen kan desværre findes en del steder - vær sikker på at den ikke findes nogen af de steder der står i den første liste af filer i http://manpages.ubuntu.com/manpages/maverick/man5/xorg.conf.5.html
Jeg vil ikke hjælpe dig med den fil: Jeg hader den fra mine 3 første måneder med Redhat Linux. Først da xorg.conf endeligt var konfigureret korrekt efter 3 måneders indædt kamp kom der en grafisk brugergrænseflade - det er nu ca 11 år siden. Som bonus blev jeg dog ret god til terminalen, og har været glad for den lige siden.
5)
genstart
Genstarterne er nødvendig forat sikre at den rigtige device driver er indlæst
Så er der måske ikke farver og striber længere, ellers kan du skifte til vesa driveren - virker altid - men den kan ikke 3D grafik.
Hvis du skifter til vesa så start med at skifte opløsning til 800x600 pixels - det er ikke sikkert at den tager en stor opløsning særlig pænt (=du får sort skærm).
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
lath skrev:The new Xorg 1.9 available in Maverick is not compatible with nVidia based chipsets that use the (nvidia-96) and (nvidia-173) drivers. (626974)
Så vidt jeg husker er det et Geforce Go 7600 der er i den maskine, og den fejl rapport gælder kun grafikkort ældre ind GeForce 6000. En rettelse er udgivet til alle Geforce 5xxx, og en beta er ude til alle ældre kort.
Geforce 7600 kan både benytte Current og 173 driveren så prøv eventuelt at se om den en virker bedere end den andne.