Computer
CPU: Intel Core2 Duo 2.21 GHz
RAM: 4 GB Kingston 800 MHz DDR2
HDD: 320 GB 7200 rpm SATA-II fra Samsung
GPU: 1024 MB Ge-Force 8600GT PCI-E x16
DVD: Samsung ??
OS
Ubuntu 10.10 64 bit
HDD opdeling: 1x /boot (EXT4), 1x 8 GB Swap, 1x 292GB btrfs (/)
Altså langt fra noget dårligt system.
Lad det være sagt med det samme: Jeg er ikke imponeret over btrfs filsystemet på nuværende tidspunkt.
Aldrig, ALDRIG har jeg oplevet noget så vanvittig langsomt, målt op mod mit vanlige EXT4 filsystem, som også er en 64 bit Ubuntu installation.
Jeg har installeret Ubuntu 10.10 64 bit via en Alternate Cd Install, da jeg har læst mig til, at det er den metode, der virker bedst. Live Cd installationen tilrådes ikke, hvis man ønsker btrfs som filsystem, og det var det, btrfs, jeg havde tænkt mig at teste af.
Min maskine er, normalt, meget hurtig, og har ingen problemer med at håndtere Ubuntu. Alt fungerer upåklageligt og pålideligt, og installationen plejer at foregå som en leg. Min primære disk er installeret med Ubuntu 10.10 64 bit med EXT4 filsystem, og den hamrer der-ud-af. Boot-tiden er tålelige 22 - 25 sekunder, og load når hurtigt op på fuld. Altså ingen ting at klage over der.
Så det var med rolig hånd jeg fremstillede en alternate-install Cd og tilsluttede min sekundære SATA-disk til maskinen, lagde skiven i drevet og bootede op på den.
Da jeg kom til partitioneringen valgte jeg Manuel, og gik i gang med at slette alle eksisterende partitioner på disken. Oprette, som det første, en 600 MB /boot, en 8 GB /swap, og resten til btrfs med mount-point'et / .
Det er ikke nogen hemmelighed, at en alternate installation tager længere tid end en Live installation. Ingen tvivl om den sag. Men at installationen skal tage 2 timer, inden maskinen er klar til at genstarte er lidt af en joke. Udpakning og installation af pakkerne, 1001 filer i alt, tog 2 timer i alt. Håbløst langsomt.
Efter første genstart, som varede lidt over 1½ minut i boot-tid var jeg inde på skrivebordet. Her dukkede så omgående Opdateringshåndteringen op og meddelte, at der var 117 MB i opdateringer til systemet. Så jeg satte opdateringen i gang. Det tog ikke mere end ti - femten minutter at hente filerne, men det tog over 30 minutter at få dem installeret.
Her må jeg indrømme, at jeg var på nippet til at opgive min test. men valgte at fortsætte, da der var nogle ting, jeg lige ville afprøve: Kopiering af filer fra eksternt medie via USB. Her rykker systemet med 30,3 MB/s, hvilket er acceptabelt.
Men. Som allerede nævnt, så er jeg ikke imponeret over btrfs på Ubuntu 10.10 64 bit lige nu. Det er simpelthen for langsomt.
Btrfs - Fremtidens filsystem?
-
- Geografisk sted: Nordjylland
Btrfs - Fremtidens filsystem?
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Btrfs - Fremtidens filsystem?
Btrfs er på mange måder et interressant filsystem med masser af nye features, men btrfs er ikke hverken særlig hurtigt eller stabilt:
Følgende er fra btrfs udviklernes egen wiki på kernel.org, hvor Linux kernen er omdrejningspunktet:
Altså btrfs er ikke hurtigt og ikke stabilt, og der er ikke engang et fsck værktøj der kan rette et korrupt btrfs filsystem - det var værre.
/Lars
Følgende er fra btrfs udviklernes egen wiki på kernel.org, hvor Linux kernen er omdrejningspunktet:
Btrfs is a new copy on write filesystem for Linux aimed at implementing advanced features while focusing on fault tolerance, repair and easy administration. Initially developed by Oracle, Btrfs is licensed under the GPL and open for contribution from anyone.
Linux has a wealth of filesystems to choose from, but we are facing a number of challenges with scaling to the large storage subsystems that are becoming common in today's data centers. Filesystems need to scale in their ability to address and manage large storage, and also in their ability to detect, repair and tolerate errors in the data stored on disk.
Btrfs is under heavy development, but every effort is being made to keep the filesystem stable and fast. As of 2.6.31, we only plan to make forward compatible disk format changes, and many users have been experimenting with Btrfs on their systems with good results. Please email the Btrfs mailing list if you have any problems or questions while using Btrfs.
Note that Btrfs does not yet have a fsck tool that can fix errors. While Btrfs is stable on a stable machine, it is currently possible to corrupt a filesystem irrecoverably if your machine crashes or loses power on disks that don't handle flush requests correctly. This will be fixed when the fsck tool is ready.
Altså btrfs er ikke hurtigt og ikke stabilt, og der er ikke engang et fsck værktøj der kan rette et korrupt btrfs filsystem - det var værre.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Geografisk sted: Horsens
Re: Btrfs - Fremtidens filsystem?
lath skrev:Altså btrfs er ikke hurtigt og ikke stabilt, og der er ikke engang et fsck værktøj der kan rette et korrupt btrfs filsystem - det var værre.
Den wiki-artikel er vist ved at være forældet. btrfs-tools indeholder:
/sbin/btrfs
/sbin/btrfs-convert
/sbin/btrfs-debug-tree
/sbin/btrfs-image
/sbin/btrfs-map-logical
/sbin/btrfs-show
/sbin/btrfs-vol
/sbin/btrfsck
/sbin/btrfsctl
/sbin/btrfstune
/sbin/mkfs.btrfs
Det vi pt. mangler er at grub kan boote op på en btrfs-disk, men det er vist på vej.
Grunden til at jeg skeler lidt til btrfs er, at der er fokus på at optimere mod ssd-disks.
https://btrfs.wiki.kernel.org/index.php ... for_SSD.3F
Thomas Jensen, Horsens