hwclock!!!

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
torben1208
IRC nickname: torben1208

hwclock!!!

Indlæg af torben1208 »

Hej drenge !Håber i kan hjælpe!

Jeg har nu brugt Ubuntu, 10.04 i længere tid og tvivler på at der findes bedre stryresystem. Men som gammel Vista bruger, har jeg jo haft brug for at ryde op i min Ubuntu! Eller havde jeg! Det mente jeg og hentede en af de oprydnings programmer der nu lå i deres softwarecenter. Tror det hedder CleanSweep. Hæng mig ikke op på det.For jeg trofast troede på at alt var nemt med ubuntu, satte jeg den til at ryde alt op. Det vil sige flueben i det hele og så igang med oprydningen. IKKE SKIDE GODT var det!. For nu melder den noget jeg ikke har set før! :shock:
Her under har jeg skrevet hvad den siger til mig når jeg tænder for min Toshiba Satelite L505-14D.

Init: hwclock main process (408) terminated whit status 2
. : 1: Cant open /etc/default/rcS
Init: mountall main process (429) terminated whit status 2
init: console-setup mainprocess (432) terminated whit status 1
init: plymout-stop pre-start process (433) terminated whit status 1
Filesystem check mount failed
A maintenance shell will now started
CONTROL-D will terminate this shell and continue booting after re-trying filesystems. Any further errors will be ignored.

Jeg har trykket Control-D og så siger den til mig at:

Filesystem check or mount failed.
CONTROL-D will terminate this shell and continue booting after re-trying filesystems. Any further errors will be ignored.
root@torben-laptop

Hvad gør jeg så!. Vi bare gerne tilbage til udgangspunktet og bare være glad!
Også måske aldrig mere lege med at rydde så kraftigt op mere på min computer.

Håber jeg kan få hjælp.

På forhånd tak for en fin side som jeg faktisk bruger!...

Hilsen Torben
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: hwclock!!!

Indlæg af lath »

torben1208 skrev:Hej drenge !Håber i kan hjælpe!

Jeg har nu brugt Ubuntu, 10.04 i længere tid og tvivler på at der findes bedre stryresystem. Men som gammel Vista bruger, har jeg jo haft brug for at ryde op i min Ubuntu! Eller havde jeg! Det mente jeg og hentede en af de oprydnings programmer der nu lå i deres softwarecenter. Tror det hedder CleanSweep. Hæng mig ikke op på det.For jeg trofast troede på at alt var nemt med ubuntu, satte jeg den til at ryde alt op. Det vil sige flueben i det hele og så igang med oprydningen. IKKE SKIDE GODT var det!. For nu melder den noget jeg ikke har set før! :shock:
Her under har jeg skrevet hvad den siger til mig når jeg tænder for min Toshiba Satelite L505-14D.

Init: hwclock main process (408) terminated whit status 2
. : 1: Cant open /etc/default/rcS
Init: mountall main process (429) terminated whit status 2
init: console-setup mainprocess (432) terminated whit status 1
init: plymout-stop pre-start process (433) terminated whit status 1
Filesystem check mount failed

Jeg har trykket Control-D og så siger den til mig at:

Filesystem check or mount failed.
root@torben-laptop

Hvad gør jeg så!. Vi bare gerne tilbage til udgangspunktet og bare være glad!
Også måske aldrig mere lege med at rydde så kraftigt op mere på min computer.

Håber jeg kan få hjælp.

På forhånd tak for en fin side som jeg faktisk bruger!...

Hilsen Torben

Ja det er ikke godt - sådan pænt sagt.
Sagt sådan mere direkte så ser detret meget ud som om Ubuntu som styresystem er smadret, så du må desværre igang med en re installation.

Jeg er iøvrigt meget interesseret i at vide hvilket program det var, for det skal meldes på launchpad.net, hvis et program har en adfærd der mere er i smadr-et-system kategorien uanset om det er utilsigtet eller tilsigtet: Altså er der en fejl skal den rettes, og er det ondskabsfuld software skal det ud af pakkearkivet den ligger i.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Der er nok tale om KleanSweep, som findes i softwarekilderne. Efter beskrivelsen at dømme er det et ret aggressivt oprydningsprogram, hvor man skal vælge sine indstillinger med omhu.

Til almindelig oprydning er det bedre at bruge System > Administration > Systemoprydning hvor man kun skal være opmærksom på om programmet vil fjerne de programmer som man måtte have installeret uden om pakkesystemet.
Der er også lidt udvidede oprydningsmuligheder med Ubuntu Tweak.
Og endelig så kan man i forums HowTo sektion finde uskadelige, men effektive oprydningsscripts.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
torben1208

Indlæg af torben1208 »

Tak for en hurtig tilbagemeldig.

Kleansweep er nemlig det jeg brugte. Husker det tydeligt nu!!

Det er ikke noget jeg skal røre mere.

Men Lars...den vil ikke engang tage imod min cd. Den vil slet ikke boote fra drevet!
Så hvad gør jeg så?

Tusind tak

Torben
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

torben1208 skrev:Tak for en hurtig tilbagemeldig.

Kleansweep er nemlig det jeg brugte. Husker det tydeligt nu!!

Det er ikke noget jeg skal røre mere.

Men Lars...den vil ikke engang tage imod min cd. Den vil slet ikke boote fra drevet!
Så hvad gør jeg så?

Tusind tak

Torben

Først skal du lige vide at CDen skal være i drevet før du forsøger at starte fra den.

Det er noget du skal ind og sætte BIOS op til at gøre.
Du skal ind i Boot options i BIOS menuen, og her skal du sørge for at CDen står først, og derefter at harddisken er nævnt, som nr 2. BIOS er noget software der er bygget ind i din computers hardware.
Husk at gemme (save and exit) - i menuen længst til højre.

Du kan nogle gange også få en menu frem hvor du vælger hvorfra du vil starte. Det er nemmere.

Du skal normalt bruge en af F tasterne (F1, F2, ...., F12, og ikke tasten der bare hedder 'f'), eller tasten hvor der står "Del" eller "Delete" på.
Ofte vises der et billede istedet for instruktioner om hvad du skal gøre: Prøv her at trykke på "esc" tasten eller mellemrumstasten.
Så plejer der nederst at så noget a la det her:

Kode: Vælg alt

Press F1 to ...    Pres Del to .... 

Den fortæller hvad du skal trykke på for at gøre en bestemt ting.

Hvad du præcis skal gøre må du selv finde ud af, fordi det variere meget hvad man skal gøre.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
torben1208

Indlæg af torben1208 »

Takker til Lars..jeg er på igen så ingen ko på isen mere.

Tak for hjælpen. Og slut herfra!

Torben