Hvad betyder LTS i praksis ?

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
Brugeravatar
Claus M
IRC nickname: Claus M
Geografisk sted: Karlslunde

Hvad betyder LTS i praksis ?

Indlæg af Claus M »

Jeg har ikke helt styr på begrebet Long Term Supported og hvad det betyder i praksis.

Det er vel at der løbende vil ske småændringer, sikkerhedsopdateringer og den slags (?)

Kan det forklares nemt hvad forskellen i øvrigt er ?

(de udgaver som IKKE er LTS bliver vel ligeledes opdateret frem til næste større release?)
Ubuntu gives you more windows of opportunities

Xubuntu 22.04 på Lenovo T530 (fra 2012)
Raspberry Pi Desktop (Debian 32 bit) på Medion Akoya (fra 2006)
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Hvad betyder LTS i praksis ?

Indlæg af lath »

Claus M skrev:Jeg har ikke helt styr på begrebet Long Term Supported og hvad det betyder i praksis.

Det er vel at der løbende vil ske småændringer, sikkerhedsopdateringer og den slags (?)

(de udgaver som IKKE er LTS bliver vel ligeledes opdateret frem til næste større release?)

http://stackoverflow.com/questions/640580/ubuntu-lts-vs-regular-release forklarer det meget godt.
Så LTS betyder bare at der er længere tid med opdateringer end en normal udgave - ikke andet. Der er ingen andre forskelle.

Normal udgaver har ikke kun support til næste udgave (Ubuntu er ikke Windows) - der er ialt 18 måneders support. I praksis skal du så skifte til en nyere ubunu version efter 1 år, hvis du vil have god tid (1/2 år) til skiftet - det er rart at have 1/2 år til skift af produktionssoftware i en virksomhed.

LTS versioner har 3 års support for desktops, og 5 år for servere.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Brugeravatar
Claus M

Indlæg af Claus M »

lath skrev:
Claus M skrev:Jeg har ikke helt styr på begrebet Long Term Supported og hvad det betyder i praksis.

http://stackoverflow.com/questions/640580/ubuntu-lts-vs-regular-release forklarer det meget godt.
Så LTS betyder bare at der er længere tid med opdateringer end en normal udgave - ikke andet. Der er ingen andre forskelle.

Normal udgaver har ikke kun support til næste udgave (Ubuntu er ikke Windows) - der er ialt 18 måneders support. I praksis skal du så skifte til en nyere ubunu version efter 1 år, hvis du vil have god tid (1/2 år) til skiftet - det er rart at have 1/2 år til skift af produktionssoftware i en virksomhed.

LTS versioner har 3 års support for desktops, og 5 år for servere.

/Lars

Takker - det forklarer det helt fint.

thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

Der vel også den lille detalje at LTS udgaven er lidt mere konservativ end de andre er - dvs. knapt så "cutting edge". Der er satset mere på de klippestabile ting

Min erfaring er at LTS udgaver generelt er mindre "buggy" end de andre er - Hvilket også er årsagen til at jeg ikke flytter mig fra 10.04'eren forløbigt
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Brugeravatar
Claus M

Indlæg af Claus M »

thj01 skrev:Der vel også den lille detalje at LTS udgaven er lidt mere konservativ end de andre er - dvs. knapt så "cutting edge". Der er satset mere på de klippestabile ting

Min erfaring er at LTS udgaver generelt er mindre "buggy" end de andre er - Hvilket også er årsagen til at jeg ikke flytter mig fra 10.04'eren forløbigt

Takker

Det er lidt som mig selv - mere konservativ mht. software og ikke særlig cutting edge.

Pihl
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Pihl »

Som Thj01 siger, så er der andre forskelle, i praksis, end hvor lang tid der går mellem nye versioner.

Mens normale Ubuntu releases er bygget på den Debian version, der hedder Unstable, som er Debians mest cutting edge (og "ustabile" version), er LTS'en bygget på Debians Testing version, der er en mere afprøvet og derved mere stabil (men mindre cutting edge) end Debian Unstable.

Derudover har man en række politikker for, hvilke ændringer Ubuntu-udviklerne må foretage, når de gør en ny LTS klar. Fx må de ikke lave fundamentale ændringer, som påvirker hele systemet (der er dog altid undtagelser til denne hovedregel), ligesom fokus for udviklerne er at (yderligere) stabilisere applikationer og programmer, og generelt optimere systemet til dem, som kun opgradere hvert andet eller tredje år.

Hvert halve år udkommer en såkaldt point release til LTS versionen, som både er en opsummering af alle tidligere opdateringer til LTS'en (så man downloader en opdateret version), men som også indeholder ny kode til kernen. Det betyder helt konkret, at man fx ikke behøver at vente 2 år, før man får de nye drivere, der ligger i kernen. Så kernen bliver opdateret, mens applikationerne (pakkerne) ikke bilver opdateret til nye versioner (og derved skal IT-afdelingen ikke forholde sig til en masse nye programversioner).
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

@thj01 og især @pihl

Der lærte jeg lige en del mere om forskellen i mellem LTS og normal versionerne. Det med point udgaverne havde jeg dog bemærket for længe siden.

Takker mange gange. :)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
tjampman
Geografisk sted: Svendborg

Indlæg af tjampman »

Pihl skrev:Hvert halve år udkommer en såkaldt point release til LTS versionen, som både er en opsummering af alle tidligere opdateringer til LTS'en (så man downloader en opdateret version), men som også indeholder ny kode til kernen. Det betyder helt konkret, at man fx ikke behøver at vente 2 år, før man får de nye drivere, der ligger i kernen. Så kernen bliver opdateret, mens applikationerne (pakkerne) ikke bilver opdateret til nye versioner (og derved skal IT-afdelingen ikke forholde sig til en masse nye programversioner).

Jeg har hørt noget i den stil før? Men det undre mig lidt, for man får da løbende opdateringer af kernen (linux kernel), gør man ikke?
Jeg har da en del flere punkter i min grub opstarts menu nu end jeg havde da jeg installerede Ubuntu, og det er da kernen man vælger mellem der, ikk?
Pihl
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Pihl »

Jo, du får naturligvis almindelige opdateringer til kernen, selvom du bruger en LTS. Det drejer sig om bugfixes og sikkerhedsopdateringer.

Canonical har den politik, at NYE ting ikke må finde vej til pakkearkiverne i løbet af et release, men det er et problem, når vi snakker om kernen, hvor alle drivere ligger. Det er ikke tilfredsstillende (for fx en virksomhed), at der i løbet af en 2-3 årig periode ikke understøttelse af nyt hardware.

Så derfor indførte man point releaset, hvor nye ting som drivere finder vej til kernen.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Pihl skrev:Jo, du får naturligvis almindelige opdateringer til kernen, selvom du bruger en LTS. Det drejer sig om bugfixes og sikkerhedsopdateringer.

Canonical har den politik, at NYE ting ikke må finde vej til pakkearkiverne i løbet af et release, men det er et problem, når vi snakker om kernen, hvor alle drivere ligger. Det er ikke tilfredsstillende (for fx en virksomhed), at der i løbet af en 2-3 årig periode ikke understøttelse af nyt hardware.

Så derfor indførte man point releaset, hvor nye ting som drivere finder vej til kernen.

men der er stadig tale om minor updates til kærnen... vi snakker ikke en helt ny kærne på samme måde som det sker til en ny release
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

På almindelig dansk

Med mindre du er hardcore computer freak og skifter dit udstyr ud med det nyeste nye hele tiden er der ikke nogen teknisk grund til at skifte hver halve år.
Med mindre du forventer det nye skrig inden for nye brugeflader og vil være med på forkant med det nye hotte hotte inden for programmer

Som "almindelige bruger" (som mig f.eks.) klarer du dig FINT med LTS udgaven.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."