Er Apple begyndt at låne Ubuntu?
-
- Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland
Er Apple begyndt at låne Ubuntu?
Det ser i hvert fald sådan ud. For det første med deres Mac App Store der nu integreres i skrivebordsmiljøet - kan nogen sige Ubuntu Software center?
For det andet - og den her er tricky. Aplle har lavet Launchpad - en iPad style launcher til skrivebordet. Navnet minder umiskendleigt noget man har set før.. Hmm.. Nåh jo! http://www.launchpad.net. Mon der kommer en retssag ud af det? I øvrigt minder den launcher mig utroligt meget om Unity's dashboard. Den er måske alligevel lidt søgt
Men anywho: Enten er det rent tilfælde, eller også er Apple løbet tom for ideer til nye features, så de låner lidt hist og her. Måske går der ikke længe for SABDFL ligefrem står frem og siger at målet om at være direkte konkurrent til Apple er opnået.
Hvad siger I?
For det andet - og den her er tricky. Aplle har lavet Launchpad - en iPad style launcher til skrivebordet. Navnet minder umiskendleigt noget man har set før.. Hmm.. Nåh jo! http://www.launchpad.net. Mon der kommer en retssag ud af det? I øvrigt minder den launcher mig utroligt meget om Unity's dashboard. Den er måske alligevel lidt søgt
Men anywho: Enten er det rent tilfælde, eller også er Apple løbet tom for ideer til nye features, så de låner lidt hist og her. Måske går der ikke længe for SABDFL ligefrem står frem og siger at målet om at være direkte konkurrent til Apple er opnået.
Hvad siger I?
Dell Studio XPS 16 Ubuntu 11.10 64-bit - Windows 7 64-bit
Intel Core i7 720 1.6 ghz - 4 GB DDR3 1333 Mhz Ram - Mobility Radeon HD 4670 - 500 GB Seagate Momentus XT Hybrid HDD
"He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher... or, as his wife would have it, an idiot." - Douglas Adams
Intel Core i7 720 1.6 ghz - 4 GB DDR3 1333 Mhz Ram - Mobility Radeon HD 4670 - 500 GB Seagate Momentus XT Hybrid HDD
"He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher... or, as his wife would have it, an idiot." - Douglas Adams
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Er Apple begyndt at låne Ubuntu?
Er der nogen der ved om Growl kom før eller efter notifyOSD?
http://www.tribler.org/trac/wiki/Growl
-
- Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland
AJenbo skrev:Er der nogen der ved om Growl kom før eller efter notifyOSD?
Tyder på Growl har været der længere se http://growl.info/about.php og https://launchpad.net/notify-osd/+series, men det er vist ikke installeret som default.
Uanset hvad så ligner de godt nok hinanden meget
Bliver spændende at se hvor meget Ubuntu bliver ved med at ligne de andre når Unity fra 11.04 bliver standard på desktop-versionen.
Dell Studio XPS 16 Ubuntu 11.10 64-bit - Windows 7 64-bit
-
- IRC nickname: eitreach
- Geografisk sted: København
“Launchpad” is a registered trademark of Canonical Ltd
Lad os se om der opstår bad blood..
"A Narn heavy cruiser?!"
Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
-
- Geografisk sted: Fredericia
Er OSX ikke bare et Linuxstyresystem, som apple har vandaliseret??
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
Kører LTS udgaverne.
-
- Geografisk sted: Svendborg
thj01 skrev:Er OSX ikke bare et Linuxstyresystem, som apple har vandaliseret??
Nej ikke helt - det er ikke mig der er eksperten, men jeg ved dog dette* - Både Linux og OSX er baseret på Unix, dermed minder de om hinanden på nogen punkter, men det blot fordi de har samme stamtræ, men de er dog forskellige grene.
EDIT: * tja, ved og ved - jeg mener, tror har indtryk af
-
thj01 skrev:Er OSX ikke bare et Linuxstyresystem, som apple har vandaliseret??
OSX er et glimrende system. Langt nemmere at tilgå end Windows, og uden de samme farer for virus. Ikke helt uden malware-fare, men det er Ubuntu heller ikke. Kan man arbejde på Apples betingelser, har man et glimrende produktionsredskab.
"A Narn heavy cruiser?!"
-
tjampman skrev:[
Nej ikke helt - det er ikke mig der er eksperten, men jeg ved dog dette* - Både Linux og OSX er baseret på Unix, dermed minder de om hinanden på nogen punkter, men det blot fordi de har samme stamtræ, men de er dog forskellige grene.
exactly my point - hvorfor gøre noget om der allerede er perfektioneret?
Kører LTS udgaverne.
Kører LTS udgaverne.
-
thj01 skrev:tjampman skrev:[
Hvis Linux er perfektioneret, hvorfor opdaterer du så din maskine? Hvorfor kører du ikke med Torvalds oprindelige kerne?
Christ, hvor kan jeg ikke tage sådanne udtalelser seriøst.
"A Narn heavy cruiser?!"
-
- IRC nickname: Jarlen
thj01 skrev:tjampman skrev:[
Hvad er det der er perfektioneret? Den UNIX-kerne som OSX bygger på, eller det projekt hvor de startede forfra og lavede noget UNIX-lignende, de kaldte Linux?
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt
-
Mit indlæg var som sådan ikke teknisk funderet.
Men reelt set - hvad er det man får på en mac man ikke har i et Linux system som f.eks. Ubuntu?
Den eneste forskel jeg ser er at man får adgang til Apples lukkede formater og nogle smarte programmer.
Sikkerheden er ringere (ja der findes Virus til macs og de kan også lave BSOD)
Du kan kun få Apples måde at gøre det på
Så alt i alt - en IUNIX klon der er ringere end det som jeg lige nu bruger. Og samtidig koster hardwaren 30-40% mere - bare fordi det er "lækkert design". OG så bliver man samtidig velsignet af Amerikansk Jura!
Men jeg er da ked af at mit indlæg ligefrem kunne fremkalde "profanities"
Forresten så skal vi overhovedet ikke være kede af "låneriet"! Hele ideen bag OpenSource er jo netop at man ikke kan eje ideen til softwaren. Så egentlig burden tråden hedde - GODT GÅET APPLE. De har jo endeligt set hvor den virkelige udvikling foregår!
Men reelt set - hvad er det man får på en mac man ikke har i et Linux system som f.eks. Ubuntu?
Den eneste forskel jeg ser er at man får adgang til Apples lukkede formater og nogle smarte programmer.
Sikkerheden er ringere (ja der findes Virus til macs og de kan også lave BSOD)
Du kan kun få Apples måde at gøre det på
Så alt i alt - en IUNIX klon der er ringere end det som jeg lige nu bruger. Og samtidig koster hardwaren 30-40% mere - bare fordi det er "lækkert design". OG så bliver man samtidig velsignet af Amerikansk Jura!
Men jeg er da ked af at mit indlæg ligefrem kunne fremkalde "profanities"
Forresten så skal vi overhovedet ikke være kede af "låneriet"! Hele ideen bag OpenSource er jo netop at man ikke kan eje ideen til softwaren. Så egentlig burden tråden hedde - GODT GÅET APPLE. De har jo endeligt set hvor den virkelige udvikling foregår!
Kører LTS udgaverne.
Kører LTS udgaverne.
-
- IRC nickname: tuxx
- Geografisk sted: Syddanmark
Jeg gætter på thj01 ikke har ejet en Mac og dermed prøvet at leve med OS X gennem længere tid?
Jeg har - og kan sagtens se hvad det er OS X kan og gør, som Ubuntu (eller nogen anden *nix) ikke gør og kan.
Trods det har jeg pt. fravalgt OS X, men det er mest af ideolistiske grunde og ikke så meget tekniske og brugervenlige grunde - for der tørrer OS X altså røv på det meste...
Jeg har - og kan sagtens se hvad det er OS X kan og gør, som Ubuntu (eller nogen anden *nix) ikke gør og kan.
Trods det har jeg pt. fravalgt OS X, men det er mest af ideolistiske grunde og ikke så meget tekniske og brugervenlige grunde - for der tørrer OS X altså røv på det meste...
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
-
Hvorfor bruge tid på at kritisere noget man kun har fordomme om, og meget lidt konkret viden?
men, well.. Hvis linux er perfekt, så er der jo ingen reel grund til at være saglig og informeret.
men, well.. Hvis linux er perfekt, så er der jo ingen reel grund til at være saglig og informeret.
"A Narn heavy cruiser?!"
-
Jeg har engang skullet supportere et blandet miljø af lærer i at bruge computere. Det var en blanding mellem windows og Mac. Sjovt nok var det mac brugerne der havde de største problemer med at få det til at fungere. Dem der havde flest systemsammenbrud og de var de mest frustrerede - dem som sendte mest til reperation. Men de var alle "så glade" for deres mac - den var jo smartere end windows. Og så havde vi jo en mac fanatiker (nørd) på skolen også. Og han var jo solgt rent religiøst.
Den største forskal på en mac og et hvilket som helst andet brugersystem er macbrugernes selvfedhed over at deres computer er mere tjekket end andres - både ud fra design og "brugervenlighed". Det er der endda lavet sociologiske undersøgelser som viser at apple brugere føler sig hævet over andre. Apple er et fedt koncept - det er flot men...
Jeg giver INTET for at apple har større brugervenlighed. Apples brugervenlighed ligger i brugeren bruger tid på at lære systemet og tankegangen at kende.
Reelt set har ethvert styresystem i dag en start menu med underpunkter og så giver det sig selv. Når der så går lort i det kræver det kendskab og tid at løse de - uagtet hvilket system man taler om.
Ubuntu er ikke bedre brugervenlighedmæssigt end nogle af de andre systemer - det er heller ikke dårligere - det er anderledes
Så desværre - jo - jeg har noget (bl.a. erfaring) at lægge mine holdninger i - det er ikke fordomme.
Den største forskal på en mac og et hvilket som helst andet brugersystem er macbrugernes selvfedhed over at deres computer er mere tjekket end andres - både ud fra design og "brugervenlighed". Det er der endda lavet sociologiske undersøgelser som viser at apple brugere føler sig hævet over andre. Apple er et fedt koncept - det er flot men...
Jeg giver INTET for at apple har større brugervenlighed. Apples brugervenlighed ligger i brugeren bruger tid på at lære systemet og tankegangen at kende.
Reelt set har ethvert styresystem i dag en start menu med underpunkter og så giver det sig selv. Når der så går lort i det kræver det kendskab og tid at løse de - uagtet hvilket system man taler om.
Ubuntu er ikke bedre brugervenlighedmæssigt end nogle af de andre systemer - det er heller ikke dårligere - det er anderledes
Så desværre - jo - jeg har noget (bl.a. erfaring) at lægge mine holdninger i - det er ikke fordomme.
Kører LTS udgaverne.
Kører LTS udgaverne.
-
- IRC nickname: tuxx
- Geografisk sted: Syddanmark
Hvilket system var der på disse Macs du skulle supportere?
// Martin | RLU # 131406