CBB mobilt bredbånd - ingen 3G+ hastighed? (LØST)

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
chholm

CBB mobilt bredbånd - ingen 3G+ hastighed? (LØST)

Indlæg af chholm »

Hej fælles ubuntudanmark-brugere

Jeg har hastighedsproblemer med mit nye Huawei E1752 modem på ubuntu. Installationen af modemmet og oprettelsen af netværksforbindelsen gik dog meget smertefrit. Jeg har stiftet bekendtskab med Sound's fine scripts til netop dette, men anså det ikke for nødvendigt, da jeg sådan set bare skulle indtaste min pin-kode og trykke på "connect", for derefter at være online.

Problemet er bare, at jeg ikke har noget nær fuld hastighed på ubuntu sammenlignet med når jeg bruger modemmet på windows - jeg har på intet tidspunkt været over 15 kb/s i ubuntu, men kan hente med næsten 300 kb/s på windows. Mærkeligt, ikke? :-)
Jeg tror det er fordi at modemmet kun bruger EDGE, og ikke 3G som det burde, når jeg er logget ind i ubuntu. Hvis der er nogen, som kan hjælpe mig med at løse dette problem, ville jeg være taknemmelig.

Jeg kører 10.10 netbook edition, og er helt grøn med linux, så bær venligst over med mig, hvis dette er besvaret andetsteds og jeg har overset det i min søgen.

På forhånd tak,

/Christian
Senest rettet af chholm 25. okt 2010, 13:26, rettet i alt 1 gang.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: CBB mobilt bredbånd - ingen 3G+ hastighed?

Indlæg af AJenbo »

Ofte kan der være tale om begrænsninger på server, sporadiske forstyrrelser i signalet m.m.
Prøv at gå ind på http://speedtest.net/ og test hastigheden på din netforbindelse i både Windows og Ubuntu, så samme fysiske sted og med så lidt tid i mellem som muligt. Så kan vi eventuelt udelukke nogle af de problemer.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

AJenbo skrev:Ofte kan der være tale om begrænsninger på server, sporadiske forstyrrelser i signalet m.m.
Prøv at gå ind på http://speedtest.net/ og test hastigheden på din netforbindelse i både Windows og Ubuntu, så samme fysiske sted og med så lidt tid i mellem som muligt. Så kan vi eventuelt udelukke nogle af de problemer.

samtidig vil det være rart at vide hvilken farve som dioden i modemet har når du forbinder
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
chholm

Indlæg af chholm »

Hej igen

Tak til jer begge for den hurtige respons!

Problemet har nu tilsyneladende løst sig selv - jeg oplever nu den samme (hurtige) 3G-hastighed på både linux og windows. Dioden i modemmet lyser lyseblåt, som den burde, og ikke grønt som tidligere. Jeg kan også se at jeg bruger et andet netværk i dag (DK SONOFON UMTS) og ikke CBB MOBIL EDGE, som jeg gjorde igår. Jeg ved ikke hvad det kan skyldes, forstyrrelser på netværket måske?

Hastighedstest på linux:
Billede

ganske pænt :-)

Anyways, tak for jeres hjælp, jeg vender garanteret tilbage til dette forum med spørgsmål til linux-eventyret.

have a nice one

VH Christian