Jeg har stor fornøjelse af Ubuntu på min Lenovo T41. Men konen har aldrig ladet sig overbevise om lyksaglighederne og har holdt fast i XP på sin Lenovo T60. Men nu virker den ligesom ikke mere - vil slet ikke boote. Virker lidt som om der er tale om en harddisk fejl. Problemet er, at en masse af hendes personlige dokumenter ligger/lå på den maskine.
Så er det, at jeg tænker: Hvis jeg laver en Ubuntu CD og booter herfra, vil jeg så have mulighed for at tilgå filerne på harddisken (hvis den da ikke er komplet ødelagt)?
Er det et forsøg værd?
Kan en Ubuntu CD hjælpe (LØST)
-
- IRC nickname: Albafar
Kan en Ubuntu CD hjælpe (LØST)
Senest rettet af Albafar 26. nov 2010, 16:23, rettet i alt 1 gang.
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Re: Kan en Ubuntu CD hjælpe
Ja. Det er det bestemt.
Det er en god idé at boote fra LiveCD'en og så flytte filerne over på et eksternt drev f.eks.
Så kan I jo altid tage kampen om hvad der derefter skal installeres, når filerne er i sikkerhed.
Du kan i øvrigt fra liveCD'en også tage et kik på harddiskens sundhed med System-Administration-Diskredskab.
Det er en god idé at boote fra LiveCD'en og så flytte filerne over på et eksternt drev f.eks.
Så kan I jo altid tage kampen om hvad der derefter skal installeres, når filerne er i sikkerhed.
Du kan i øvrigt fra liveCD'en også tage et kik på harddiskens sundhed med System-Administration-Diskredskab.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Er der problemer med at få adgang til disken fra live cd'en kan du prøve værtøjerne testdisk og photorec til at rede filer fra en beskadiget harddisk.
-
- IRC nickname: Albafar
Tak for svarene. Nu er jeg kommet så vidt, at jeg via en live usb stick er kommet ind på hendes maskine. Jeg kan godt komme ind og se hendes filer.
MEN: Jeg kan ikke se min externe harddisk eller en anden usb stick, som jeg jo gerne ville kopiere filerne til. Hvordan kan det nu være?
Og hvis jeg prøver at slette filer, som hun ikke længere ønsker, ja så står file Operations ligesom bare og hænger. Det gør den også, hvis jeg opretter en ny mappe på skrivebordet, som jeg prøver at paste filer ind i. Til sidst kommer der blot en dialogboks: The window "File Operations" is not responding. Her vælger jeg så Force Quit for at komme tilbage.
Hvad vil I foreslå?
forresten: XP/Ubuntu kampen er endt med et kompromis: Hvis jeg lykkes med at redde hendes filer, bytter vi maskiner, så jeg kan lægge Ubuntu på T61'eren og hun kan gå på facebook mm fra en geninstalleret Windows på T41'eren.
MEN: Jeg kan ikke se min externe harddisk eller en anden usb stick, som jeg jo gerne ville kopiere filerne til. Hvordan kan det nu være?
Og hvis jeg prøver at slette filer, som hun ikke længere ønsker, ja så står file Operations ligesom bare og hænger. Det gør den også, hvis jeg opretter en ny mappe på skrivebordet, som jeg prøver at paste filer ind i. Til sidst kommer der blot en dialogboks: The window "File Operations" is not responding. Her vælger jeg så Force Quit for at komme tilbage.
Hvad vil I foreslå?
forresten: XP/Ubuntu kampen er endt med et kompromis: Hvis jeg lykkes med at redde hendes filer, bytter vi maskiner, så jeg kan lægge Ubuntu på T61'eren og hun kan gå på facebook mm fra en geninstalleret Windows på T41'eren.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
hmm måske er usbporten låst mens du køre fra usbdisk.
prøv eventuelt at bruge terminalen og kommandoen cp til at kopiere filer, det kan også være du får en brugbar fejl melding der.
Kommer du forbi frederiksber (labitat) kan jeg måske hjælpe dig med det der.
prøv eventuelt at bruge terminalen og kommandoen cp til at kopiere filer, det kan også være du får en brugbar fejl melding der.
Kommer du forbi frederiksber (labitat) kan jeg måske hjælpe dig med det der.