Opsætning af trådkøst usb modem fra tdc

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Hyperfluxx

Opsætning af trådkøst usb modem fra tdc

Indlæg af Hyperfluxx »

Hey gang,

Jeg er helt ny bruger af ubuntu fra idag, så når jeg siger helt ny snakker vi 4 timer ny :)
Efter et par trælse windows crahses har jeg derfor valgt at droppe windows til fordel for ubuntu.

Problemet, ud over at jeg ikke har styr på noget som helst i styresystemet endnu, er mit usb modem som pt ikke fungere under ubuntu.

Jeg har kigget lidt herinde og har prøvet at følge et par af de andre tråde med lignende problemer men det er altså ikke lykkedes mig at få styr på det.

Modemet er et huawei E1752 og jeg kører ubuntu v.10.10

På forhånd tak.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Opsætning af trådkøst usb modem fra tdc

Indlæg af zob »

Du har aktiveret det? Jeg har samme modem og det gik helt af sig selv. Jeg satte det i, der gik lidt tid (10-20 sek), den bad om PIN og der kom en installationsguide.

Uanset hvad, så start lige her. Der er tips og links til de fleste begyndervanskeligheder: viewtopic.php?f=11&t=7945

Hvis det stadig ikke virker, kan det være soundpartner dukker op. Han har nærmest en doktorgrad i mobilt bredbånd.
Hyperfluxx

Indlæg af Hyperfluxx »

Jaaee det tror jeg jeg har.. jeg har været inde under netværk og kigge lidt, men der var ikke rigtig noget som umiddelbart fik det til at fungere, men jeg prøver at kigge linket igennem, tak for det.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Nå ja. Det var vist mig der var lidt kortfattet. Jeg mener selvfølgelig aktivere som i "tage i brug for første gang". Der er nemlig en proces hvor du finder en PIN-kode m.m. Dette kan have forgået i windows eller ved at sætte SIM-kortet i en mobil-telefon. Har du gjort noget i den retning?

Linket var ikke direkte møntet på dine problemer med dit mobile bredbånd, men nærmere på din udpegning af dig selv som absolut nybegynder - så er det nemlig et godt sted at starte.
Hyperfluxx

Indlæg af Hyperfluxx »

jeg har selvfølgelig været igennem opsætningen inde i windows, men der umiddelbart sker der ikke noget i ubuntu, jeg har prøvet at tage modemet ud og ind et par gange for at se hvis den skulle genkende nyt hardware, men desværre ikke.

Pt. er det netværket her som er det vigtigste at få styr på da jeg sidder med windows og ubunto på samme maskine så maskinen bliver genstartet konstant lige pt. når nettet virker engang bliver det bare lidt nemmere at sidde og lege med alle de andre ting som ligger under linket du gav.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Prøv at installere følgende pakke (åbn en terminal fra Programmer-Tilbehør-Terminal) ved at køre denne kommando:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install usb-modeswitch

Prøv så at sætte filuren i igen.
soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

du kan køre scriptet der hedder mobre (mobil bredbånd generelt) fra http://scripts.linux.dk det guider dig igennem alt
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Hyperfluxx

Indlæg af Hyperfluxx »

Jeg får følgende besked ved intastning af koden : Usb-modeswitch is allready newest version..

Jeg har hentet mobre, men entet gør jeg der forkert eller virker det ikke for mig.

Når jeg pakker filen ud kommer der et arkiv der vidst hedder "den" med 3 filer under som alle er eksikver bare. Derudover kommer der også en anden fil, som jeg dog ikke har kunnet eksikvere.. ? når jeg siger eksikvere mener jeg dobbel klikke..
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Du kører det bare ved at køre denne kommando:

Kode: Vælg alt

wget http://scripts.linux.dk/mobre && bash mobre
Hyperfluxx

Indlæg af Hyperfluxx »

Skal jeg ikke linke til filen i koden eller kan jeg bare copy paste hvad du skrev i teminalen ?
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Den terminal kommando henter selv den rigtige udgave af mobil bredbånds scriptet og sætter det i gang, så jeg du kan bare kopiere det til terminalen, hvis du har internet adgang.
Hyperfluxx

Indlæg af Hyperfluxx »

AJenbo skrev:Den terminal kommando henter selv den rigtige udgave af mobil bredbånds scriptet og sætter det i gang, så jeg du kan bare kopiere det til terminalen, hvis du har internet adgang.

problemet er at jeg netop ikke har inet adgang fra ubuntu..

Jeg har forsøgt at køre mobre scriptet flere gange, men nettet virker desværre ikke.

Nogen som har en ide ?

EDIT: Ham som har installeret styresystemet har lige fortalt mig at det åbenbart ikke er ubuntu, men Kuntu.. Men at der umiddelbart ikke skulle være nogen forskel..
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det er der så desvære, gconftool (som scriptet gør brug af) findes ikke i Kubuntu da det er baseret på KDE og ikke Gnome, der er sikkert også andre punkter i scriptet der går du fra Gnome og ikke KDE.
Hyperfluxx

Indlæg af Hyperfluxx »

AJenbo skrev:Det er der så desvære, gconftool (som scriptet gør brug af) findes ikke i Kubuntu da det er baseret på KDE og ikke Gnome, der er sikkert også andre punkter i scriptet der går du fra Gnome og ikke KDE.

Pokkers.. Nogen ideer til hvad jeg kan gøre for at udrede problemet ?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg ville forsøge på #kubuntu kanalen på freenode IRC. Hvis de kan hjælpe dig med at få modemmet til at virke og hvor dan man sætter det op, så kan Soundpartner nok hjæpe med hvilket værdier du skal bruge i konfigurationen.