Er dette et tilfælde ?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Cal

Er dette et tilfælde ?

Indlæg af Cal »

Hej

Jeg har installeret Ubuntu 10.04 LTS på en maskine med bundkortet af mærket Gigabyte.
Alt fungere fint.
Men så retter jeg i biosen under peripherals - USB mouse og keyboard fra disable til enable.

Så genstarter Ubuntu hvergang jeg starter op (Dvs Ubuntu når ikke at starte inden den maskinen genstarter) . Også hvis den bootes fra en live CD.

Jeg har også alm ps2 keyboard og mus tilsluttet på dette tidspunkt. (Dvs. der er både tilsluttet 2 keyboards og to mus)

Så ændre jeg i biosen at USB mouse og keyboard skal være disablet og ubuntu kører fint igen.

Hvorfor det ?
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Er dette et tilfælde ?

Indlæg af AJenbo »

Når du aktivere den funktion i BIOS vil BIOS prøve at maskere USB keyboard som et PS/2 keyboard, det kan være Linux og BIOS kommer i konflikt når Linux skal til at overtage tingende. Er det en grund til at du aktivere USB keyboard i BIOS? Linux kender godt USB tastatur og der er der for ingen grund til at aktivere det for Linux.
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

AJenbo skrev:Når du aktivere den funktion i BIOS vil BIOS prøve at maskere USB keyboard som et PS/2 keyboard, det kan være Linux og BIOS kommer i konflikt når Linux skal til at overtage tingende. Er det en grund til at du aktivere USB keyboard i BIOS? Linux kender godt USB tastatur og der er der for ingen grund til at aktivere det for Linux.

De fleste BIOS i dag har en funktion som hedder noget i retning af "Fault tollerance". Står denne til "Halt on all errors" ?
Hvis den gør, så slå denne funktion fra. (Så vidt jeg husker findes den i den første indstilling, sammen med indstilling for IDE portene, altså Primary BIOS setup, eller sådan noget).
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Cal

Indlæg af Cal »

Der er ingen speciel grund - jeg skulle bare finde ud af hvad funktionen gjorde.

Jeg har ændret det tilbage igen og Ubuntu kører fint igen :-)