Langsomt trådløst internet [LØST]

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Rattus Norvegicus
Geografisk sted: Albertslund

Langsomt trådløst internet [LØST]

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Når min laptop kører på batteri går det trådløse internet kraftigt ned i hastighed.

Er der en måde at få det til at køre lige så godt, eller tæt derpå, som når strømstikket er sat i?

Når jeg kører kommandoen lspci | grep Network får jeg dette output, hvis det kan bruges til noget:
08:00.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4313 802.11b/g LP-PHY (rev 01)

Der er installeret proprietær driver fra broadcom.
Senest rettet af Rattus Norvegicus 16. okt 2010, 19:38, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Kenny
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Langsomt trådløst internet

Indlæg af lath »

Rattus Norvegicus skrev:Når min laptop kører på batteri går det trådløse internet kraftigt ned i hastighed.

Er der en måde at få det til at køre lige så godt, eller tæt derpå, som når strømstikket er sat i?

Når jeg kører kommandoen lspci | grep Network får jeg dette output, hvis det kan bruges til noget:
08:00.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4313 802.11b/g LP-PHY (rev 01)

Der er installeret proprietær driver fra broadcom.

Det lyder som noget med strømstyring

Du kan prøve at disable ACPI og APM strømstyring i BIOS og køre med acpi=off kerne parameteren i GRUBs config fil (husk at opdatere mbr med en sudo update-grub2 kommando), og derefter genstarte.

Hvis det ikke rigtig hjælper, så er det nyttigt at vide at i forbindelse med trådløs giver netinfo kommandoen (en hjemmebrygget kommando her fra forum) som kræver pastebinit pakken mere information.

Derudover kan det blive nødvendigt at studere nogle log filer fra /var/log mappen. Du kan selv kigge i log filer med Logfremviser fra System > Administration menuen.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

soundpartner skrev:har du netforbindelse via kabel?
start en terminal ([ctrl]+[alt]+[t]) og skriv

Kode: Vælg alt

wget http://scripts.linux.dk/netinfo && bash netinfo

det guider dig igennem og returnerer et link som du bedes poste her i tråden.

Du skal nok køre den med og uden batteri så man kan se forskellen.

@lath: update-grub opdatere ikke MBR, den generere det script der ligger i /boot, jeg nævern det lige fordi jeg syndes der her på forumet virker til at være en del der tror update-grub kan rede MBR problemer.
Rattus Norvegicus

Der er slet ingen indstillinger for strømstyrring i BIOS'en på min laptop.

Men nu har jeg prøvet Soundpartners script både med strøm og batteri.

Med strøm: http://pastebin.com/knxGmLwU

Med batteri: http://pastebin.com/m2uHKCP7
Hilsen Kenny
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Hvis du kikker under overskriften iwconfig i dine outputs kan du se at Power Management ændrer sig:
Med strøm: Power Management:off (linje 324)
På batteri: Power Managementmode:All packets received (linje 342)

Jeg kunne godt mistænke Wireless power management for at være synderen. Den dårlige nyhed er, at jeg ikke kan huske hvor det er, man slår det fra. Håber der er en anden der kan komme i tanke om det.
Rattus Norvegicus

Den bed jeg også godt selv mærke i, og jeg håber du har ret og en anden kan hjælpe med problemet :)
Hilsen Kenny
lath

Indlæg af lath »

zob skrev:Hvis du kikker under overskriften iwconfig i dine outputs kan du se at Power Management ændrer sig:
Med strøm: Power Management:off (linje 324)
På batteri: Power Managementmode:All packets received (linje 342)

Jeg kunne godt mistænke Wireless power management for at være synderen. Den dårlige nyhed er, at jeg ikke kan huske hvor det er, man slår det fra. Håber der er en anden der kan komme i tanke om det.

Så vidt jeg husker det er det noget med at rette i en fil.
Det det gælder om er så at finde den rigtige parameter til wl0 driveren som komtrollerer hans Broadcom BCM4313 802.11b/g LP-PHY, men som jeg nævnte før så kan en acpi=off kerne parameter også gøre det, bortset fra at ulempen med den er at al strømstyring så fjernes.

@Rattus Norvegicus:
Iøvrigt tror jeg ikke på at din BIOS ikke har strømstyring = Altså den har strømstyring. Kig efter disse ord i BIOS: Power Management og APM (Advanced Power Management), S1, S2, S3, S4 og ACPI (Advanced Configuration and Power Interface).

Finder du APM, og/eller ACPI så vælg at de skal være Disabled.

Det er måske nævnt som Power States: http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Configuration_and_Power_Interface#OSPM_responsibilities

@soundpartner:
Tak for nyttig info om GRUB2.

Edit:
Næh, kildekode for STA driveren - Broadcom har ganske for nyligt frigivet deres drivers som open source, AFAIK:
http://www.broadcom.com/support/802.11/linux_sta.php
Er det helt umuligt kan jeg godt glane lidt kildekode, for at finde det rigtige, hvis der ikke rigtig er nogen der finder ud af noget.

Nå, lige er Broadcoms FAQ uendeligt sløv: http://www.broadcom.com/support/ethernet_nic/faq_drivers.php
Der var noget der ligner et kontrolpanel (BACS), men det er sikkert kun til Windows styresystemer.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Rattus Norvegicus

lath skrev:@Rattus Norvegicus:
Iøvrigt tror jeg ikke på at din BIOS ikke har strømstyring = Altså den har strømstyring. Kig efter disse ord i BIOS: Power Management og APM (Advanced Power Management), S1, S2, S3, S4 og ACPI (Advanced Configuration and Power Interface).

Finder du APM, og/eller ACPI så vælg at de skal være Disabled.

Jeg har taget billeder af alle menuerne i min BIOS, og jeg kan ikke se noget med strømstyrring nogen steder:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Hilsen Kenny
lath

Indlæg af lath »

:shock: - ingen strømstyring - det er første BIOS jeg ser som ikke har nogen form for strømstyring.

Det er muligvis lavet sådan at et Windows-program kan lave strømstyring ændringer i BIOS, eller også har Windows overtaget alle strømstyring funktioner i samarbejde med nogle kald til en windows driver der kommuniker med elektronikken i computeren.

/Lars
Rattus Norvegicus

Nej det er godt nok også den ringeste BIOS jeg har oplevet hidtil :lol:
Hilsen Kenny
Rattus Norvegicus

Problemet er muligvis løst, og det var åbenbart meget simpelt :lol:

Som et forsøg åbnede jeg rc.local:

Kode: Vælg alt

sudo gedit /etc/rc.local

Redigere filen så den nu ser således ud:
#!/bin/sh -e
#
# rc.local
#
# This script is executed at the end of each multiuser runlevel.
# Make sure that the script will "exit 0" on success or any other
# value on error.
#
# In order to enable or disable this script just change the execution
# bits.
#
# By default this script does nothing.

iwconfig wlan0 rate 54M

exit 0

Jeg har tilføjet linjen der er markeret med rød skrift, og efter et reboot er det som om at nettet kører normalt på batteriet, men jeg tester det lige de næste par timer for at se om det holder :)
Hilsen Kenny
Rattus Norvegicus

Re: Langsomt trådløst internet [LØST]

I de sidste 4 timer har jeg kørt på batteri i de 3 af timerne, og nettet har kørt helt perfekt, så jeg har markeret tråden som løst :mrgreen:

Jeg kom nemlig i tanke om ovenstående ændring af rc.local, da jeg altid skulle rette filen i 8.04, 8.10 og 9.04 for ellers kørte de trådløse net konsekvent med kun 1 mbit, både på strøm og batteri.

Men skønt at det også var den rette løsning til mit "batteri-problem" her :)
Hilsen Kenny
lath

Re: Langsomt trådløst internet [LØST]

Indlæg af lath »

Rattus Norvegicus skrev:I de sidste 4 timer har jeg kørt på batteri i de 3 af timerne, og nettet har kørt helt perfekt, så jeg har markeret tråden som løst :mrgreen:

Jeg kom nemlig i tanke om ovenstående ændring af rc.local, da jeg altid skulle rette filen i 8.04, 8.10 og 9.04 for ellers kørte de trådløse net konsekvent med kun 1 mbit, både på strøm og batteri.

Men skønt at det også var den rette løsning til mit "batteri-problem" her :)

Interessant! 1 mbit/s er netop laveste mulige hastighed, så af en eller anden grund starter dit netkort ved den hastighed

/Lars