Hvordan finder jeg mit WinXP-drev i Ubuntu Notebook? (løst)

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
marti
IRC nickname: Marti

Hvordan finder jeg mit WinXP-drev i Ubuntu Notebook? (løst)

Indlæg af marti »

Hej,

Jeg er nyslået bruger af Ubuntu Notebook, og indtil er jeg begejstret for pakken. Det tiltaler mig utrolig meget, at man kan installere et styresystem, og så få fx en (Open) Office Pakke med. Nu har jeg klikket lidt rundt et par timer, og alt er som det skal være. Næsten... :)

Ubuntu Notebook er installeret med dualboot, således at jeg har en HD-partition med Notebook (D:), og en med Windows (C:). Problemet er, at jeg ikke kan finde C: nogen steder? Jeg har læst lidt her på siderne, om at man bare skal mounte C-drevet, men når jeg går ind i Diskredskab (som jeg troede var stedet man kunne mounte C-drevet) ser jeg ikke rigtig denne mulighed.

Er der nogen herinde, der kan hjælpe mig på rette vej?

--
Marti
Senest rettet af marti 16. okt 2010, 10:21, rettet i alt 1 gang.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Hvordan finder jeg mit Windows-drev i Ubuntu Notebook?

Indlæg af lath »

marti skrev:Hej,

Jeg er nyslået bruger af Ubuntu Notebook, og indtil er jeg begejstret for pakken. Det tiltaler mig utrolig meget, at man kan installere et styresystem, og så få fx en (Open) Office Pakke med. Nu har jeg klikket lidt rundt et par timer, og alt er som det skal være. Næsten... :)

Ubuntu Notebook er installeret med dualboot, således at jeg har en HD-partition med Notebook (D:), og en med Windows (C:). Problemet er, at jeg ikke kan finde C: nogen steder? Jeg har læst lidt her på siderne, om at man bare skal mounte C-drevet, men når jeg går ind i Diskredskab (som jeg troede var stedet man kunne mounte C-drevet) ser jeg ikke rigtig denne mulighed.

Er der nogen herinde, der kan hjælpe mig på rette vej?

--
Marti

Linux er ikke Windows!
Drevbogstaver findes ikke i Linux styresystemer.
Der er kun 1 virtuelt filsystem (VFS), som starter fra /, som kaldes root.

Alle drev monteres på en tom mappe, så kig efter en mappe i /media mappen.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan finder jeg mit Windows-drev i Ubuntu Notebook?

Indlæg af AJenbo »

Har du installeret fra windows med wubi så finde du dit windows drev under /host/
ellers så kig under menuen steder.
marti
IRC nickname: Marti

Re: Hvordan finder jeg mit WinXP-drev i Ubuntu Notebook? (løst)

Indlæg af marti »

Hej,

Tak til jer begge to for gode inputs.

@ Lars: Jeg er godt klar over, at Linux ikke er Windows, men jeg syntes den bedste måde at beskrive mit problem på, var at benytte mig af drev-betegnelser. Fra nu af lover jeg kun at tale om mapper. :)

@ Ajenbo: Begrebet host hjalp mig på vej i jagten på windows-partitionen, Man kan finde den ved at vælge windows-partitionen i Diskredskab, og klikke på "host" som også er så fint highlightet med orange. (Nogen gange er løsningen lige for næsen af én.)

Igen tak til jer begge inputs,

Martin
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan finder jeg mit WinXP-drev i Ubuntu Notebook? (løst)

Indlæg af AJenbo »

En anden vej der ind er Steder-maskine-filsystem-host.
Siden du har installeret ubuntu inden i Windows kan du nok ikke skrive til Windows partitionen da den er i brug.