Fn F9 = Touchpad off

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
bimsebasse

Fn F9 = Touchpad off

Indlæg af bimsebasse »

Hejsa, håber I kan hjælpe mig med den her - jeg har prøvet alt efterhånden men kan ikke få fnf9 til at slå touchpad'en fra, der sker ingenting. Mine andre fn hotkeys virker fint.

acpi_listen giver "hotkey ATKD 0000006b 00000001" for FnF9

/etc/acpi/events/asus-touchpad:

...
event=hotkey (ATKD|HOTK) (0000006b|00000001)
action=/etc/acpi/asus-touchpad.sh

/etc/acpi/asus-touchpad.sh:

#!/bin/sh
[ -f /usr/share/acpi-support/power-funcs ] || exit 0

. /usr/share/acpi-support/power-funcs

getXconsole

if xinput list-props "ETPS/2 Elantech Touchpad" | grep "Device Enabled" | grep 0
then
xinput set-prop "ETPS/2 Elantech Touchpad" "Device Enabled" 1
else
xinput set-prop "ETPS/2 Elantech Touchpad" "Device Enabled" 0
fi

Hvad gør jeg galt?
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Fn F9 = Touchpad off

Indlæg af lath »

bimsebasse skrev:Hejsa, håber I kan hjælpe mig med den her - jeg har prøvet alt efterhånden men kan ikke få fnf9 til at slå touchpad'en fra, der sker ingenting. Mine andre fn hotkeys virker fint.

acpi_listen giver "hotkey ATKD 0000006b 00000001" for FnF9

/etc/acpi/events/asus-touchpad:

...
event=hotkey (ATKD|HOTK) (0000006b|00000001)
action=/etc/acpi/asus-touchpad.sh

/etc/acpi/asus-touchpad.sh:

#!/bin/sh
[ -f /usr/share/acpi-support/power-funcs ] || exit 0

getXconsole

if xinput list-props "ETPS/2 Elantech Touchpad" | grep "Device Enabled" | grep 0
then
xinput set-prop "ETPS/2 Elantech Touchpad" "Device Enabled" 1
else
xinput set-prop "ETPS/2 Elantech Touchpad" "Device Enabled" 0
fi

Hvad gør jeg galt?

Jeg har ikke rigtig nogen ide om det - men kan måske give dig en ide om hvad du kigge på.
1)
Du bør muligvis nok bruge 2 udev regler.

2)
synaptics kan måske gøre det for dig - der findes et program (synaptics?) der kobler touchpad fra når du begynder at bruge tastaturet, og automatisk kobler touchpad ind igen et stykke tid (justerbart) efter at du er holdt op med at skrive.

Om dit script:
3)
Det kan være du ønsker at bruge bash i stedet for dash, så det er derfor jeg skriver det her:

#!/bin/sh
/bin/sh er ikke er symlink til /bin/bash men derimod en simplere shell: /bin/sh -> /bin/dash

4)
I linien

er der et mellemrumstegn imellem "." og "/usr/share/acpi-support/power-funcs" - skal der være det?
Normalt bør man bruge absolutte stier i scripts.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
bimsebasse

Indlæg af bimsebasse »

Tak for feedback, Lars, jeg har ryddet lidt up i scriptsne men det hjalp ikke :(

Bruger allerede "disable touchpad while typing" men det virker ikke nær så godt som en helt slået fra touchpad.
lath

Indlæg af lath »

bimsebasse skrev:Tak for feedback, Lars, jeg har ryddet lidt up i scriptsne men det hjalp ikke :(

Bruger allerede "disable touchpad while typing" men det virker ikke nær så godt som en helt slået fra touchpad.

Jeg regner med at du har kørt (testet) scriptet uden at bruge F9 tasten.

Om at finde fejl:
Du kan også indsætte en echo kommando som skriver noget tekst på strategiske steder i dit script
Ændrer du scriptet til at bruge bash kan du bruge bashdb til at debugge dit script (bashdb pakken er en bash debugger).

ellers må du til at kigge på udev.
udev er det kerne-hændelsessystem som kernen bruger nu.

Søger du med udev i Google er det 1. og 3. link mest interessant.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
bimsebasse

Indlæg af bimsebasse »

Sorry, Lath :)

Det er alt for avanceret til mig det der, må jeg indrømme, jeg er IT-amatør.

Øhm, hvis du skulle forklare det til en 6-årig, hvordan ville du så skrive det?
lath

Indlæg af lath »

bimsebasse skrev:Sorry, Lath :)

Det er alt for avanceret til mig det der, må jeg indrømme, jeg er IT-amatør.

Øhm, hvis du skulle forklare det til en 6-årig, hvordan ville du så skrive det?

Beklager, jeg skriver ikke dine script og/eller udev regler for dig - det må du selv gøre.

Med scripts og udev regler har du meldt dig ind i gruppen af avancerede brugere som må forventes at kunne klare sig selv, evt. med nogle henvisninger til noget dokumentation.

Det næst-bedste du kan gøre er at kigge blandt pakkearkivernes 35.000+ pakker, og finde noget du kan bruge ud af boksen eller fifle lidt på.

/Lars
bimsebasse

Indlæg af bimsebasse »

Nejnej, jeg oprettede også kun spørgsmålet hvis der var nogen herinde der kendte et simpelt svar.

FnF9 virkede for mig i 10.4 så jeg ved da at det kan virke. Det er ikke meningen at jeg skal have skrevet scripts fra bunden, det må kunne løses ret simpelt. Det er såmænd bare det :)