Fil cluster

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
js79
Geografisk sted: Holstebro

Fil cluster

Indlæg af js79 »

Hej folkens

Er der nogen der har erfaring med mulighederne indenfor fil cluster?

Det jeg lidt er på udkig efter, er et setup med x-antal maskiner. Disse maskiner har hver deres mængde harddiskplads (ikke nødvendigvis samme mængde) og den samlede harddiskplads på kryds af alle maskinerne skal så kunne tilgåes fra et gigabit ethernet (højst sandsynligt via iSCSI).

Det der er vigtigt, er at den samlede datamængde er fordelt jævnt over alle maskinerne således at drifteb ikke bliver berørt hvis en maskine går ned eller lignede. Alt efter setuppet vil jeg gerne kunne bestemme hvor mange maskiner der skal være inde som sikkerhedbuffer. Derudover skal setuppet nemt kunne udvides uden nedetid - dvs. at jeg gerne ville kunne installere/boote en ny maskine og så tilføje denne on-the-fly til filsetuppet.

Et SAN ville selvfølgelig ikke være dårligt, men det er pengene ikke til. Derfor er jeg på udkig efter en "billig" løsning, hvor man med billigt hardware og store diske kan komme en del af vejen.

Jeg har kigget ganske kort på Gluster, Lustre og OpenFiler, men jeg kender desværre inden af dem. Nogen der evt. kan tilføje et par kommentare her?

Nogen gode idéer?

JS