Harddiskproblemer

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Rattus Norvegicus
Geografisk sted: Albertslund

Harddiskproblemer

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Igår aftes gik jeg igang med at flytte data fra serverharddisken (500 GB) over på en anden midlertidig harddisk, men pludseligt røg forbindelsen mellem computeren og serverharddisken (var koblet til bærbaren via et usb-kabel), og bagefter ville den ikke mounte den største partition på 350 GB (ext4), som indeholder ca. 190 GB data og heller ikke efter genstart af computeren eller på en anden computer vil den mounte, men kommer bare med denne fejlmelding:

mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sdb5
missing codepage or other error
In some cases useful info is found in syslog - try
dmesg | tail

Via Google fandt jeg nogle sider hvor der stod at man skulle køre fsck i terminalen og svare ja til alt, så jeg skrev denne kommando:

sudo fsck /dev/sdb5/ -y

Den startede med at listen en hel masse 7-9 cifrede tal (nok flere hundrede) og derefter kom der en masse af denne slags frem:

File ... (inode #6816177, mod time Thu Oct 7 16:32:51 2010)
has 38 multiply-claimed block(s), shared with 2 file(s):
... (inode #6816179, mod time Thu Oct 7 16:32:51 2010)
... (inode #6816178, mod time Thu Oct 7 16:32:51 2010)
Clone multiply-claimed blocks? yes

De sidste 2 har den stået og arbejdet med kl. 0.30, dvs. i snart 7 timer :shock:

Jeg har ingen anelse om hvor lang tid det vil tage før den er færdig, men når den engang bliver færdig, hvad kan jeg så forvente.

Vil dataene være tilgængelige, så jeg kan forsætte med at tage backup, eller kan jeg forvente at alle data på denne ene partition er gået tabt?

De øvrige partitioner på harddisken virker stadig.
Hilsen Kenny
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Harddiskproblemer

Indlæg af AJenbo »

Prøv at genskabe partition med testdisk, ellers kan du trække din data ud med photorec. De kan beggebtage lige så lang tid.
Rattus Norvegicus

Jeg har afprøvet Testdisk og fandt ud af at man kan kopiere mapper fra partitionen med fejl over på en anden harddisk, men af en eller anden grund er flere af filerne 2-4 gange for store mens andre fylder 0 kb :shock:

F.eks. har jeg en iso-fil på 7,9 gb, som nu fremstår som 16 gb efter kopieringen :shock:

Andre iso filer står pludseligt som 0 kb på trods af at de egentligt fylder 4,4 gb.

Noget er rivende galt ihvertfald :(
Hilsen Kenny
Rattus Norvegicus

Problemet skyldes åbenbart at flere filer deler samme blokke, så nu er jeg ved at køre disse kommandoer i håb om at få adgang til filerne i de rigtige størrelser igen:

Kode: Vælg alt

sudo dumpe2fs /dev/sdc5 | grep superblock

sudo fsck -b 32768 /dev/sdc5

Nu laver den tilsyneladende det samme som nedenstående kommando jeg benyttede igår aftes:

sudo fsck /dev/sdb5/ -y

Nederen hvis det virkeligt skal tage over 8 timer for hver blok der deler filer på over sammenlagt op til 20 gb,men må vel bare væbne mig med tålmodighed :(
Hilsen Kenny
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Så kan det godt vær det er nødvendigt at du bruger photorec, den fungere på et data nuvo så den kan normalt hente filer selv om filtabellen er beskadiget.
Rattus Norvegicus

Jeg valgte at opgive og reddede kun de filer der havde normal størrelse.
Dog opdagede jeg at nogle af mine isofiler ikke indeholder det de skulle men indeholder ting fra andre isofiler :shock:

Så når 10.10 udkommer og er installeret imorgen, så skal jeg til at finde ud af hvilke af de reddede data der egentligt stadig kan bruges :?
Hilsen Kenny
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Rattus Norvegicus skrev:Jeg valgte at opgive og reddede kun de filer der havde normal størrelse.
Dog opdagede jeg at nogle af mine isofiler ikke indeholder det de skulle men indeholder ting fra andre isofiler :shock:

Trist :(