Unallocated space til partition

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
joehc

Unallocated space til partition

Indlæg af joehc »

Hej,
jeg har 2 partitioner:
- partition 1 = xp og ubuntu
- partition 2 = private sager (film, billeder etc.)

Det har lykkes mig at fremskaffe 5 gb fra unallocated space fra xp som jeg gerne vil tilføje til min partition 2

men inde i gparted kan jeg ikke få det til at lykkes, også selvom jeg ikke har mountet xp eller partition 2 - jeg kan nemlig kun gøre partition 2 mindre og ikke større.

Er det fordi min swappartition er i vejen eller? jeg kan ikke finde ud af det

Her er et billede som viser mine partitioner: http://img713.imageshack.us/img713/3861/screenshotcx.png

Nogen der kan hjælpe mig?

på forhånd tak
/Joe
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Unallocated space til partition

Indlæg af soundpartner »

joehc skrev:Hej,
jeg har 2 partitioner:

Det har lykkes mig at fremskaffe 5 gb fra unallocated space fra xp som jeg gerne vil tilføje til min partition 2

men inde i gparted kan jeg ikke få det til at lykkes, også selvom jeg ikke har mountet xp eller partition 2 - jeg kan nemlig kun gøre partition 2 mindre og ikke større.

Her er et billede som viser mine partitioner: http://img713.imageshack.us/img713/3861/screenshotcx.png

på forhånd tak
/Joe

det du gerne vil er ikke helt så nemt.
se på det som en bog der er limet i ryggen.
du kan ikke bare rive de førte 5000 sider ud og så bruge dem i slutningen.
det du skal er følgende:
du skal starte op fra en live-cd, og fra denne skal du flytte partitionerne en efter en.
Det er noget som vil tage en del tid, og ikke mindst så er der i sådanne procedyrer en temmelig stor chance for at et eller andet vil gå galt (du skal så at sige afskrive hver side i din bog (som er et læksikon) og på den måde flytte alt data. i denne proces hvor du afskriver ca 1 milion sider manuelt der må du ikke lave en eneste stavefejl, men samtidig skal du huske at lave alle krydsreferencer i leksikon'et om til de nye sider. ikke kun mod det der allerede er skrevet, men også mod det du kommer til at skrive)

edit:
forøvrigt så har du ikke 2 men 5 partitioner.
du skal derfor først udvide sda2 (en logisk partition der indeholder sda5, ssa6, og sda7) til at indeholde den frie plads
derefter skal sda5 rykkes ned i starten af sda2,
så skal sda6 rykkes tilbage til enden af sda5
så skal sda7 rykkes tilbage til enden af sda6
så skal sda2 gøres mindre således at det efterlader de 5 gb i enden (op af sda1)
og til sidst kan de 5 gb så ligges til sda1.
Senest rettet af soundpartner 3. okt 2010, 16:00, rettet i alt 1 gang.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
joehc

Indlæg af joehc »

soundpartner skrev:
jeg har 2 partitioner:

på forhånd tak
/Joe

det du skal er følgende:
du skal starte op fra en live-cd, og fra denne skal du flytte partitionerne en efter en.
Det er noget som vil tage en del tid, og ikke mindst så er der i sådanne procedyrer en temmelig stor chance for at et eller andet vil gå galt (du skal så at sige afskrive hver side i din bog (som er et læksikon) og på den måde flytte alt data. i denne proces hvor du afskriver ca 1 milion sider manuelt der må du ikke lave en eneste stavefejl, men samtidig skal du huske at lave alle krydsreferencer i leksikon'et om til de nye sider. ikke kun mod det der allerede er skrevet, men også mod det du kommer til at skrive)

Hej - og tak for dit svar. Jeg er yderst imponeret over din sammenligning, det satte tingene i perspektiv. :)
Men har du lyst til at uddybe selve proceduren lidt? Så har jeg lidt bedre indsigt i om det er noget jeg skal holde mig fra eller bruge en søndag på :)

Ja det er rigtigt, det er 5, sorry.
Men har lige læst mig til, at det nødvendigvis ikke er så svært alligevel. Der er en som skriver, at jeg blot kan via live cd, deaktivere swap og flytte den frie plads ind i sda 2 og så kan jeg få sda1 til at vokse.

"Ok - you need to do this from a livecd.

Run the partition editor

Right click the swap partition - turn it off

Now you'll be able to work with the extended partition.

Move the unallocated space so that the extended (sda2) can be grown, once that has finished the unallocate space will be inside the extended and available for to grow whichever partition you need to."

Kan du bekræfte det?
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

joehc skrev:
soundpartner skrev:
jeg har 2 partitioner:

på forhånd tak
/Joe

det du skal er følgende:

Hej - og tak for dit svar. Jeg er yderst imponeret over din sammenligning, det satte tingene i perspektiv. :)
Men har du lyst til at uddybe selve proceduren lidt? Så har jeg lidt bedre indsigt i om det er noget jeg skal holde mig fra eller bruge en søndag på :)

Ja det er rigtigt, det er 5, sorry.
Men har lige læst mig til, at det nødvendigvis ikke er så svært alligevel. Der er en som skriver, at jeg blot kan via live cd, deaktivere swap og flytte den frie plads ind i sda 2 og så kan jeg få sda1 til at vokse.

"Ok - you need to do this from a livecd.

Run the partition editor

Right click the swap partition - turn it off

Now you'll be able to work with the extended partition.

Move the unallocated space so that the extended (sda2) can be grown, once that has finished the unallocate space will be inside the extended and available for to grow whichever partition you need to."

Kan du bekræfte det?

nej for du kan ikke flytte den ualokerede plads. (bogen igen) du skal flytte alle partitionerne en ad gangen som jeg bedkrev i min edit.
det der er problemet med denne procedyre er at du 80% sikkert ender ud med at du ikke kan starte din maskine. du skal så fra en windows cd genoprette din windows bootmanager (dette kan jeg ikke hjælpe dig med) og derefter skal du via en livecd ind i ubuntu og reparere grub (ubuntus bootmanager).
dette er nødvendigt fordi alle dine partitioner skifter plads på din disk efter denne operation.

det ser for mig ud som om du har massere fri plads på din data partition som det ser ud nu, så jeg vil ikke råde dig til at gå i gang med denne operation

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Faktisk er der ikke så stor chance for at der går noget galt med opstarten. Gparted virker fint med xp bootloader og grub 2 bruger uuid og ikke partitions rækkefølgen.
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

AJenbo skrev:Faktisk er der ikke så stor chance for at der går noget galt med opstarten. Gparted virker fint med xp bootloader og grub 2 bruger uuid og ikke partitions rækkefølgen.

min erfaring er detsværre at selvom det burde fungere fint så har jeg ikke få gange oplevet at der går ged i det når man roder med partitioner der indeholder ting der bruges ubnder boot.
min statestik siger at det er sket ca halvdelen af de gange jeg har prøvet, og efterhånden så tænker jeg ikke over det, men det er klart en kedelig oplevelse for en urutineret bruger, og en man fint kunne være foruden.
man kunne så klarer det i forbindelse med en frisk install af 10.10 der kommer om en uge. dette ville for mig være et oplagt tidspunkt at lave sådanne operationer på

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

soundpartner skrev:man kunne så klarer det i forbindelse med en frisk install af 10.10 der kommer om en uge. dette ville for mig være et oplagt tidspunkt at lave sådanne operationer på

Lyder ikke som en helt dårlig ide :)

Du kan forsten også gøre det at du oprette en 5GB partition først på drevet og så mounter den som en under mappe af Joe, det kan lade sig gøre både i Ubuntu og Windows, men du får ikke helt den samme fleksibilitet som hvis du hade det som en partition.
eyvind
Geografisk sted: Smørum

Indlæg af eyvind »

http://img713.imageshack.us/img713/3861 ... shotcx.png

Du har XP og ubuntu i hver sit logiske drev inde i en udvidet partition sammen med swap.

Det jeg ville gøre med gparted er:
Gør den udvidede partition større mod venstre.
Flyt XP drevet mod venstre
Luk gparted ned
Start op i XP
Evt. lige en genstart i XP
..............................windows har det med at blive sur når der røres ved C:
Start gparted igen
Flyt ubuntu mod venstre
Forminsk den udvidede partition mod venstere
Udvid partitionen mod den nu ualokerede plads.

Du kan evt. fjerne/deaktivere flag på partitionerne for at kunne få lov til at ændre dem.
Husk at sætte de samme flag på igen
Rigtige mænd tager ikke backup.