lansomt system ?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
dgaa1991
IRC nickname: dgaa1991
Geografisk sted: København SV

lansomt system ?

Indlæg af dgaa1991 »

hej når min maskine har stået tændt ca 1 times tid uden jeg har brugt den og så sætter mig til at bruge den
så begynder den at lagge så meget at jeg ikke kan åbne programmer eller noget ? har ikke lgie nogen id´e om hva der er galt

mit setup er:

MA-790-up5d
4 gb corsair ram
8800 gts (640mb)
550 corsair strømforsyning

og i win7 er der intet problem så tror det ahr noget at gøre med styresytemet (ubuntu 10.10)
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: lansomt system ?

Indlæg af soundpartner »

dgaa1991 skrev:hej når min maskine har stået tændt ca 1 times tid uden jeg har brugt den og så sætter mig til at bruge den
så begynder den at lagge så meget at jeg ikke kan åbne programmer eller noget ? har ikke lgie nogen id´e om hva der er galt

mit setup er:

MA-790-up5d
4 gb corsair ram
8800 gts (640mb)

og i win7 er der intet problem så tror det ahr noget at gøre med styresytemet (ubuntu 10.10)

ubuntu 10.10 er stadig beta. så jeg vil bede dig om at lave en bugreport på launchpad, og så se om dette resulterer i en løsning.

husk at beta software bruges på eget ansvar, og anbefales ikke til produktionsmaskiner.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Nordsig
Geografisk sted: Varde

Indlæg af Nordsig »

10.10 er kun ude i Beta og der er derfor nogle ting der skal justeres endnu. Du er nok nød til at vente til den 10. i næste månede før den er 100% stabil. Det har jeg i hvert tilfælde tillid til :D
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

dgaa1991 skrev:hej når min maskine har stået tændt ca 1 times tid uden jeg har brugt den og så sætter mig til at bruge den

mit setup er:

MA-790-up5d
4 gb corsair ram
8800 gts (640mb)

Ubuntu 10.10 er en beta udgave du ikke skal bruge til en produktionsmaskine.
Det er sandsynligvis det der hedder en memoryleak.
En memeoryleak "spiser" RAM - og en genstart hjælper på det.

Sådan identificerer du at et program har en memoryleak
Kør free programmet (fra terminal) det rapporter fri ram tilbage - du kan også køre top ellet htop programmet (også fra terminal) og så prøve og lægge mærke til om der et program som hele tiden bruger mere og mere RAM.
Kan du ikke finde nogen memoryleak i nogen programmer kan memoryleaken være i kernen, og det er slemt!

Prøv at lave en opdatering - evt. over flere bidder af fuldendte installationer afsluttet med en genstart.
Så kan de være at problemet forsvinder.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags