Så det ser ud til at i kommende udgaver af Ubuntu vil OpenOffice blive erstattet af LibreOffice:
Mark Shuttleworth, founder and major shareholder of Canonical, the makers of Ubuntu, has declared: "Office productivity software is a critical component of the free software desktop, and the Ubuntu Project will be pleased to ship LibreOffice from The Document Foundation in future releases of Ubuntu. The Document Foundation's stewardship of LibreOffice provides Ubuntu developers an effective forum for collaboration around the code that makes Ubuntu an effective solution for the desktop in office environments".
Hvis du vil følge med i hvordan LibreOffice udvikler sig - eller vil bidrage med ideer, så er der 2 mailinglister, som du kan tilmelde dig:
Announcements: For receiving news and press releases on The Document Foundation and its products, please subscribe to our announcement mailing list by sending an empty e-mail to announce+subscribe@documentfoundation.org. Discussions: To discuss our ideas, goals and visions, feel free to join our discussion mailing list by sending an empty e-mail to discuss+subscribe@documentfoundation.org.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen erwarten wir getrost was kommen mag. Gott ist mit uns am Abend und am Morgen Und ganz gewiss an jedem neuen Tag" (Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
Det skal lige siges, at navnet LibreOffice indtil videre kun er midlertidigt. Man håber på at få overdraget navnet OpenOffice.org fra Oracle, så det ligesom før er navnet på community versionen.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen erwarten wir getrost was kommen mag. Gott ist mit uns am Abend und am Morgen Und ganz gewiss an jedem neuen Tag" (Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
Det er vist en rigtig god nyhed. Så vidt jeg kan forstå er Google og Novell en del af foretagendet Document Foundation. Et eller andet sted mere betryggende en Oracle. Men det er bare min intuition der taler.
zob skrev:Det er vist en rigtig god nyhed. Så vidt jeg kan forstå er Google og Novell en del af foretagendet Document Foundation.
Jep helt enig - spændende med et fork.
zob skrev:Et eller andet sted mere betryggende en Oracle. Men det er bare min intuition der taler.
@zob Er det ikke bare en pæn måde at sige at Oracles ledelse er inkompetent og/eller bare dårlig eller vildt ringe? Det er i hvert fald det indtryk de efterlader hos mig. Det er kan være at det er en art (almindelig?) amerikansk ledelsesform der pisser FOSS folk af - hvilket kan passe med at amerikanerne generelt ikke er særlig god til andre landes kultur.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Det skal blive spændende at se, om Canonical trækker OpenOffice.org ud af 10.10 til fordel for LibreOffice, eller vi må vente til 11.04 med et skifte. Personligt kan jeg ikke vente på at slippe for det ækle logo som i øjeblikket er påklistret OOo - Jeg er sikker på, at Oracle ikke har taget højde for det røre de har fået skabt med købet af Sun Microsystems, Java og hvad de ellers har anskaffet. En "krig" mod FOSS, som har både Novell og IBM i ryggen kan Oracle kun tabe. Og heldigvis for det.
Hovmod står for fald. Også når det gælder griske advokater og CEO's.
Der kommer ikke til at ske nogen særlige ændringer med 10.10 før udgivelsen. Vi har allerede passeret FeatureDefinitionFreeze, DebianImportFreeze, FeatureFreeze, UserInterfaceFreeze, DocumentationStringFreeze og FinalFreeze. LanguagePackTranslationDeadline er det eneste der mangler. Resten skal være kritiske rettelser og godkendes individuelt.
Rattus Norvegicus skrev:Ville det ikke også være "unormalt" at smide en beta udgave af et program ind i 10.10 som standard, selv om "deadlines" ikke var nået endnu?
De gjorde det med Firefox på et tidspunkt, gjorde de ikke?
AJenbo skrev:Jo var det ikke i 8.10 at der var firefox 3.0beta
Så vidt jeg husker: jo. Men mon ikke det er tvivlsomt at man vil lægge LibreOffice ind allerede nu, når der ikke er sprogunderstøttelse for andet end engelsk endnu?
Så vidt jeg husker: jo. Men mon ikke det er tvivlsomt at man vil lægge LibreOffice ind allerede nu, når der ikke er sprogunderstøttelse for andet end engelsk endnu?
Det bliver ihvertfald, som tidligere nævnt, ikke i 10.10 hvor der næppe kommer de store ændringer fra nu af, ud over fixes. Med mindre det er noget VIRKELIG vigtigt for den samlede oplevelse, hvilket dette ikke er efter min mening.
Det bliver ihvertfald, som tidligere nævnt, ikke i 10.10 hvor der næppe kommer de store ændringer fra nu af, ud over fixes. Med mindre det er noget VIRKELIG vigtigt for den samlede oplevelse, hvilket dette ikke er efter min mening.
jeg kunne forestille mig at den kommer i repositorys og derfor kan installeres, men jeg tror heller ikke at den bliver standart preinstalleret
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd
Webmaster og stifter af: Hvor du finder scripts til en hver situation
Jeg tror det var planlagt at det skulle være 3.0 men den kom ikke ud af beta før 8.10 release og man valgte der for at inkludere 3.0beta (som også hade været der under test)