Dino-lite USB mikroskop fundet med lsusb - (LØST)
-
- IRC nickname: Sp0t
- Geografisk sted: Jamaica
Dino-lite USB mikroskop fundet med lsusb - (LØST)
Hej.
Jeg har lige talt med firmaet "Dinolite.dk", og de har nogle mikroskoper som jeg har interesse i, dog kører jeg linux (Ubuntu), så jeg har spurgt dem om det kan køres derpå, og der mente han ikke det kunne, men han viste selv stor interesse (privat), for at prøve Ubuntu da jeg fortalte ham hvor nemt det efterhånden er blevet for den gængse bruger at installere/sætte op/bruge.
De skriver det bør virke på flere MAC OS X systemer, og som jeg snakkede med ham om, så er det jo UNIX begge 2.
Jeg tænkte derfor på om det måske er muligt at finde en der kan lave en driver til dette USB mikroskop med kamera?
Hvis jeg f.eks efterspørger kildekoden til deres windows/mac drivers (Har absolut INGEN forstand på dette), kan det så tænkes det er muligt nogen kan lave en linux driver for dem da de viser stor interesse i at ikke være underlagt Microsoft og hellere ser det er open-source baseret, så jeg lovede ham at undersøge det.
På forhånd mange tak.
Jeg har lige talt med firmaet "Dinolite.dk", og de har nogle mikroskoper som jeg har interesse i, dog kører jeg linux (Ubuntu), så jeg har spurgt dem om det kan køres derpå, og der mente han ikke det kunne, men han viste selv stor interesse (privat), for at prøve Ubuntu da jeg fortalte ham hvor nemt det efterhånden er blevet for den gængse bruger at installere/sætte op/bruge.
De skriver det bør virke på flere MAC OS X systemer, og som jeg snakkede med ham om, så er det jo UNIX begge 2.
Jeg tænkte derfor på om det måske er muligt at finde en der kan lave en driver til dette USB mikroskop med kamera?
Hvis jeg f.eks efterspørger kildekoden til deres windows/mac drivers (Har absolut INGEN forstand på dette), kan det så tænkes det er muligt nogen kan lave en linux driver for dem da de viser stor interesse i at ikke være underlagt Microsoft og hellere ser det er open-source baseret, så jeg lovede ham at undersøge det.
På forhånd mange tak.
Senest rettet af Spotten 1. okt 2010, 19:58, rettet i alt 4 gange.
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Dino-lite mangler en linux driver
Spotten skrev:Hej.
Det er nu ikke helt rigtigt - især på device driver niveau - er de helt forskellige. Mac OS X har Mach kernen fra Carnegie-Mellon Universitet.
Spotten skrev:Jeg tænkte derfor på om det måske er muligt at finde en der kan lave en driver til dette USB mikroskop med kamera?
Det er nemmest hvis firmaet har brugt standard-elektronik (driveren er lavet, og så skal der kun laves et softwarebibliotek der snakker med driveren). Custom-elektronik gør det hele meget sværere.
Derudover skal programmet skrives om til at køre enten under GTK+, som er et grafisk toolkit, som softwareudviklere bruger til at lave grafiske brugergrænseflader i programmer der kører på GNOME desktoppen. Ubuntu bruger GNOME desktoppen. Det smarte ved GTK+ er at GTK+ findes til Linux, Windows og Mac OS X.
Spotten skrev:Hvis jeg f.eks efterspørger kildekoden til deres windows/mac drivers (Har absolut INGEN forstand på dette), kan det så tænkes det er muligt nogen kan lave en linux driver for dem da de viser stor interesse i at ikke være underlagt Microsoft og hellere ser det er open-source baseret, så jeg lovede ham at undersøge det.
Det burde være muligt. Jeg har lavet Linux device drivers før.
Jeg skal dog lige pointere at da jeg er en arbejdsløs IT ingeniør i teknisk it og indlejrede systemer må jeg ikke arbejde gratis (dagpenge regler).
Er firmaet interesseret kan de kontakte mig via en pb her på forum, eller du kan skrive hvilken email adresse jeg skal kontakte dem på.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Det er da bestemt en mulighed. Det at den kan køre på Mac OS X betyder at den sansenylig vis vil være forholdsvist let at porte, dog er jeg ikke lige klar over om dette også gælder video udstyr.
Det ville nok være en uvuderlig hjælp for personen der skal gøre dette hvis han/hun har adgang til det hardware den skal virke med, og eventuelt noget dokumentation. Har de brugt kendte chips kan det også være en del af det allerede vil være lavet.
Hvis du er i København kan du prøve at snakke med labitat.dk om der er nogen der, der har løst til at arbejde på projektet sammen med dig.
Ellers er der også hackaarhus.dk
Det ville nok være en uvuderlig hjælp for personen der skal gøre dette hvis han/hun har adgang til det hardware den skal virke med, og eventuelt noget dokumentation. Har de brugt kendte chips kan det også være en del af det allerede vil være lavet.
Hvis du er i København kan du prøve at snakke med labitat.dk om der er nogen der, der har løst til at arbejde på projektet sammen med dig.
-
lath skrev:Spotten skrev:Hej.
Det er nu ikke helt rigtigt - især på device driver niveau - er de helt forskellige. Mac OS X har Mach kernen fra Carnegie-Mellon Universitet.Spotten skrev:Jeg tænkte derfor på om det måske er muligt at finde en der kan lave en driver til dette USB mikroskop med kamera?
Det er nemmest hvis firmaet har brugt standard-elektronik (driveren er lavet, og så skal der kun laves et softwarebibliotek der snakker med driveren). Custom-elektronik gør det hele meget sværere.
Derudover skal programmet skrives om til at køre enten under GTK+, som er et grafisk toolkit, som softwareudviklere bruger til at lave grafiske brugergrænseflader i programmer der kører på GNOME desktoppen. Ubuntu bruger GNOME desktoppen. Det smarte ved GTK+ er at GTK+ findes til Linux, Windows og Mac OS X.Spotten skrev:Hvis jeg f.eks efterspørger kildekoden til deres windows/mac drivers (Har absolut INGEN forstand på dette), kan det så tænkes det er muligt nogen kan lave en linux driver for dem da de viser stor interesse i at ikke være underlagt Microsoft og hellere ser det er open-source baseret, så jeg lovede ham at undersøge det.
Jeg skal dog lige pointere at da jeg er en arbejdsløs IT ingeniør i teknisk it og indlejrede systemer må jeg ikke arbejde gratis (dagpenge regler).
Er firmaet interesseret kan de kontakte mig via en pb her på forum, eller du kan skrive hvilken email adresse jeg skal kontakte dem på.
/Lars
Hej Lath.
Ok, jeg har som skrevet heller ikke så meget forstand på det, har blot ladet mig fortælle MAC skulle have taget samme kernel i brug som linux også bruger, tilbage i 1994, men det lyder til du ved det bedre end ham jeg har fået det af vide af!
Jeg ved ikke hvordan deres elektronik er lavet, men det er nok custom lavet som du er inde på, men skal da sende ham jeg snakkede med derinde fra linket hertil så han selv kan vurdere hvad han synes.
Ok, det lyder meget advanceret det hele, men det er nok ikke så slemt hvis man først er inde i det!
Men mange tak for svaret, jeg sender det videre.
-
AJenbo skrev:Det er da bestemt en mulighed. Det at den kan køre på Mac OS X betyder at den sansenylig vis vil være forholdsvist let at porte, dog er jeg ikke lige klar over om dette også gælder video udstyr.
Det kunne da være ham jeg snakkede med er med på at finansere sådan et stykke hardware, samt betale sig fra at få lavet denne driver så de også kan prale med de supportere linux, men stadig uden at tage ansvar da det jo er et gratis værktøj og derfor kun kan forblive dem en udgift, men som han sagde (de sælger normalt kun til erhverh), så er det blevet efterspurgt da der jo også er folk der bruger linux, også firmaer, så det er da ikke at udelukke vil jeg tro.
Er ikke i KBH, desværre, men skal da kigge nærmere på det! Mange tak.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Du kan også bare prøve at skrive lidt med dem, ved at labitat.dk godt kunne bruge en mikroskob, de har gang i noget bio-lab og sad og rodet med et meget gammelt menneske mikroskob sidst jeg så til det
Der er hvis noget rod i dine oplysninger
Linux en kernen, og started i 1993. Mac OS 7 var ikke et Unix system, men 1994 blev der udgivet et program der tillod at man kunne køre nogle Mac programmer på Sun Unix maskiner, det blev droppet igen i 1998. I 1996 gjorde Apple det muligt at køre Linux oven på Mac's kernel, det projeket blev droppet i 2002.
Mac OS X er baseret på Unix metoden, hvilket Linux også er. Men Mac OS X udkom i 1999, dog baseret på kode der stammer tilbage fra 1985, de to kerner er dog langt fra ens.
Ok, jeg har som skrevet heller ikke så meget forstand på det, har blot ladet mig fortælle MAC skulle have taget samme kernel i brug som linux også bruger, tilbage i 1994, men det lyder til du ved det bedre end ham jeg har fået det af vide af!
Linux en kernen, og started i 1993. Mac OS 7 var ikke et Unix system, men 1994 blev der udgivet et program der tillod at man kunne køre nogle Mac programmer på Sun Unix maskiner, det blev droppet igen i 1998. I 1996 gjorde Apple det muligt at køre Linux oven på Mac's kernel, det projeket blev droppet i 2002.
Mac OS X er baseret på Unix metoden, hvilket Linux også er. Men Mac OS X udkom i 1999, dog baseret på kode der stammer tilbage fra 1985, de to kerner er dog langt fra ens.
-
lath skrev:Spotten skrev:Hej.
Det er nu ikke helt rigtigt - især på device driver niveau - er de helt forskellige. Mac OS X har Mach kernen fra Carnegie-Mellon Universitet.Spotten skrev:Jeg tænkte derfor på om det måske er muligt at finde en der kan lave en driver til dette USB mikroskop med kamera?
Derudover skal programmet skrives om til at køre enten under GTK+, som er et grafisk toolkit, som softwareudviklere bruger til at lave grafiske brugergrænseflader i programmer der kører på GNOME desktoppen. Ubuntu bruger GNOME desktoppen. Det smarte ved GTK+ er at GTK+ findes til Linux, Windows og Mac OS X.Spotten skrev:Hvis jeg f.eks efterspørger kildekoden til deres windows/mac drivers (Har absolut INGEN forstand på dette), kan det så tænkes det er muligt nogen kan lave en linux driver for dem da de viser stor interesse i at ikke være underlagt Microsoft og hellere ser det er open-source baseret, så jeg lovede ham at undersøge det.
/Lars
Ham Henrik jeg snakkede med fra Dinolite har sendt informationerne vi har skrabet sammen til deres udviklet i Thaiwan, så nu må vi se om det bliver aktuelt.
EDIT1: Fik følgende mail fra dem som sælger disse mikroskoper efter han fik vendt den med dem som laver det til dem:
svar fra producenten:
The new models that are coming out in the next months will have Linux support (on the driver level); the Dinocapture software is not expected to become available in a linux version any time soon.
Senest rettet af Spotten 27. sep 2010, 20:23, rettet i alt 1 gang.
-
AJenbo skrev:Du kan også bare prøve at skrive lidt med dem, ved at labitat.dk godt kunne bruge en mikroskob, de har gang i noget bio-lab og sad og rodet med et meget gammelt menneske mikroskob sidst jeg så til detOk, jeg har som skrevet heller ikke så meget forstand på det, har blot ladet mig fortælle MAC skulle have taget samme kernel i brug som linux også bruger, tilbage i 1994, men det lyder til du ved det bedre end ham jeg har fået det af vide af!
Derfor jeg også skrev som jeg gjorde, for ikke at lyde som om jeg vidste det med 100% sikkerhed! Man kan jo altid blive klogere!
-
Hej igen.
Tager lige tråden op igen da jeg modtog dette mikroskop i dag i håb om jeg kunne bruge den medfølgende software som er til Windows 2000 / Windows XP / Windows Vista, og jeg har Windows XP installeret i Virtualbox.
Der er ingen problemer i at installere dette i Windows XP, det findes sågar i Ubuntu 10.04 LTS også.
Jeg har installere "Guest Additions" og Virtualbox er opdateret og det er "GA" også.
Jeg har også lige opdateret Windows for at være sikker på det ville virke, men jeg kan stadig ikke få det til at virke.
Jeg sætter først kameraet/mikroskopet til efter driveren er installeret som der står beskrevet i manualen man skal.
Når jeg sætter det til og åbner programmet, så siger den jeg skal sætte det til.
Jeg blev lidt overrasket over at finde den under "lsusb" i terminalen, men hvad betyder dette?
Er det muligt at få den til at virke?
På forhånd tak.
Tager lige tråden op igen da jeg modtog dette mikroskop i dag i håb om jeg kunne bruge den medfølgende software som er til Windows 2000 / Windows XP / Windows Vista, og jeg har Windows XP installeret i Virtualbox.
Der er ingen problemer i at installere dette i Windows XP, det findes sågar i Ubuntu 10.04 LTS også.
Kode: Vælg alt
spot@spot-laptop:~$ lsusb
Bus 007 Device 002: ID 147e:2016 Upek Biometric Touchchip/Touchstrip Fingerprint Sensor
Bus 007 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 006 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 010: ID 0c45:613c Microdia PC Camera (SN9C120)
Bus 003 Device 002: ID 0db0:a97a Micro Star International Bluetooth EDR Device
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Jeg har installere "Guest Additions" og Virtualbox er opdateret og det er "GA" også.
Jeg har også lige opdateret Windows for at være sikker på det ville virke, men jeg kan stadig ikke få det til at virke.
Jeg sætter først kameraet/mikroskopet til efter driveren er installeret som der står beskrevet i manualen man skal.
Når jeg sætter det til og åbner programmet, så siger den jeg skal sætte det til.
Jeg blev lidt overrasket over at finde den under "lsusb" i terminalen, men hvad betyder dette?
Er det muligt at få den til at virke?
På forhånd tak.
-
Re: Dino-lite USB mikroskop fundet med lsusb - virker ikke?
Hej Spotten,
Det lyder som om du kører Windows inde i VirtualBox under Ubuntu.
Hvilken VirtualBoz har du installeret?
Den der hedder VirtualBox-ose kan ikke håndtere USB da det kræver lukket source-kode.
Hvis du vil have det til at virke skal du altså installere den fulde VirtualBox fra dem selv og ikke den fra Ubuntu.
Når du har gjort det, og startet det hele op og forbundet alting - trykker du på den lille USB ikon i statuslinjen på VirtualBox og trykker på at dit mikroskop skal overgå fra Linux kontrol til Windows kontrol.
Men som sagt det virker kun med closed-source udgaven af VirtualBox
Den der hedder VirtualBox-ose kan ikke håndtere USB da det kræver lukket source-kode.
Hvis du vil have det til at virke skal du altså installere den fulde VirtualBox fra dem selv og ikke den fra Ubuntu.
Når du har gjort det, og startet det hele op og forbundet alting - trykker du på den lille USB ikon i statuslinjen på VirtualBox og trykker på at dit mikroskop skal overgå fra Linux kontrol til Windows kontrol.
-
Piilen skrev:Hej Spotten,
Jeg har den fra Virtualbox selv, jeg har også andre ting som virker fint under Windows XP via. Virtualbox, i Ubuntu 10.04 LTS 64 bit.
Undersøger lige nærmere hvad min version af "VB" er..
spot@spot-desktop:~$ aptitude show virtualbox-3.2
Pakke: virtualbox-3.2
Status: installeret
Automatisk installeret: nej
Version: 3.2.8-64453~Ubuntu~lucid
Prioritet: frivillig
Afsnit: non-free/misc
Vedligeholder: Oracle Corporation <info@virtualbox.org>
Ukomprimeret størrelse: 97,7M
Afhænger: libc6 (>= 2.11), libcurl3 (>= 7.16.2-1), libgcc1 (>= 1:4.1.1),
libgl1-mesa-glx | libgl1, libpng12-0 (>= 1.2.13-4), libpython2.6 (>=
2.6), libqt4-network (>= 4:4.5.3), libqt4-opengl (>= 4:4.5.3),
libqtcore4 (>= 4:4.6.1), libqtgui4 (>= 4:4.6.1), libsdl1.2debian (>=
1.2.10-1), libssl0.9.8 (>= 0.9.8k-1), libstdc++6 (>= 4.4.0), libx11-6
(>= 0), libxcursor1 (> 1.1.2), libxext6 (>= 0), libxinerama1, libxml2
(>= 2.7.4), libxmu6, libxt6, zlib1g (>= 1:1.1.4), psmisc, adduser
Forhåndsafhænger: debconf (>= 1.1) | debconf-2.0
Anbefaler: libasound2, libpulse0, libsdl-ttf2.0-0, dkms, linux-headers, gcc,
make, binutils, libhal1 (>= 0.5), pdf-viewer, libgl1, python-central
Konflikter med: virtualbox, virtualbox-ose
Erstatter: virtualbox
Giver: virtualbox
Beskrivelse: Oracle VM VirtualBox
VirtualBox is a powerful PC virtualization solution allowing you to run a wide
range of PC operating systems on your Linux system. This includes Windows,
Linux, FreeBSD, DOS, OpenBSD and others. VirtualBox comes with a broad feature
set and excellent performance, making it the premier virtualization software
solution on the market.
spot@spot-desktop:~$
Tjekkede også lige den gamle ikke lå der stadig:
spot@spot-desktop:~$ aptitude show virtualbox-3.1
Pakke: virtualbox-3.1
Status: ikke installeret
Version: 3.1.8-61349~Ubuntu~lucid
Prioritet: frivillig
Afsnit: non-free/misc
Vedligeholder: Sun Microsystems, Inc. <info@virtualbox.org>
Ukomprimeret størrelse: 89,2M
Afhænger: libc6 (>= 2.11), libcurl3 (>= 7.16.2-1), libgcc1 (>= 1:4.1.1),
libgl1-mesa-glx | libgl1, libpng12-0 (>= 1.2.13-4), libpython2.6 (>=
2.6), libqt4-network (>= 4:4.5.3), libqt4-opengl (>= 4:4.5.3),
libqtcore4 (>= 4:4.6.1), libqtgui4 (>= 4:4.6.1), libsdl1.2debian (>=
1.2.10-1), libssl0.9.8 (>= 0.9.8k-1), libstdc++6 (>= 4.4.0), libx11-6
(>= 0), libxcursor1 (> 1.1.2), libxext6 (>= 0), libxml2 (>= 2.7.4),
libxmu6, libxt6, zlib1g (>= 1:1.1.4), psmisc, adduser
Forhåndsafhænger: debconf (>= 1.1) | debconf-2.0
Anbefaler: libasound2, libpulse0, libsdl-ttf2.0-0, dkms, linux-headers, gcc,
make, binutils, libhal1 (>= 0.5), pdf-viewer, libgl1, python-central
Konflikter med: virtualbox, virtualbox-ose
Erstatter: virtualbox
Giver: virtualbox
Beskrivelse: Sun VirtualBox
VirtualBox is a powerful PC virtualization solution allowing you to run a wide
range of PC operating systems on your Linux system. This includes Windows,
Linux, FreeBSD, DOS, OpenBSD and others. VirtualBox comes with a broad feature
set and excellent performance, making it the premier virtualization software
solution on the market.
spot@spot-desktop:~$
-
Forresten selvom den bliver listet ved en "lsusb", så bliver den fundet som "ukendt" når jeg starter Virtualbox og Windows XP, og jeg har prøvet at finde dens driver via hardwareegenskaberne derinde, men den vil simpelthen ikke installere det korrekt, driveren ser ud til at ryge ind fint, men sætter jeg mikroskopet til, starter programmet, så siger den jeg skal sætte mikroskopet til, som allerede sidder til.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Spotten skrev:Forresten selvom den bliver listet ved en "lsusb", så bliver den fundet som "ukendt" når jeg starter Virtualbox og Windows XP, og jeg har prøvet at finde dens driver via hardwareegenskaberne derinde, men den vil simpelthen ikke installere det korrekt, driveren ser ud til at ryge ind fint, men sætter jeg mikroskopet til, starter programmet, så siger den jeg skal sætte mikroskopet til, som allerede sidder til.
Hej Spotten
Win XP har ikke kontrollen over dit USB mikroskop - så for Windows er det ikke tilsluttet.
Kig lidt på mit indlæg i en anden tråd: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=74548#p74548 (post venligst ikke dit eget problem i den tråd, plz)
Der skriver jeg om netop USB og VirtualBox, også at man ikke kan bruge Virtualbox-ose sammen med USB enheder - det ser dog ud til at du har fat i den rigtige.
Du skal lægge mærke til hvordan jeg får fat i VendorID og ProductID. De 2 oplysninger skal du bruge - og dem finder du måske ikke med lsusb da dit USB device kan være UNCLAIMED - istedet finder du den sandsynligvis i loggen (/var/log/messages), som du nemmest kan se via System > Administration > Logfremviser, og derefter vælge den log der hedder messages.
Læg også mærke til at dit brugernavn skal være med af en bestemt gruppe (vboxusers).
/Lars
Lille eksempel med
Bus 003 Device 010: ID 0c45:613c Microdia PC Camera (SN9C120)
Det er 0c45:613c der er interessant. Tallet før ':' er VendorId, og tallet efter er ProductID, så VendorId er 0c45 og ProductID er 613c.
Microdia PC Camera kan være et WebCam
som er bygget ind i din monitor/skærm, eller koblet til via USB.
Det er ikke sikkert at Microdia PC Camera er dit mikroskop kamera.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Spotten, som lath skriver skal du være medlem af vboxuser gruppen - det har vb nu selv gjort de sidste par versioner. (hvis du melder dig ind i gruppen selv, skal du huske at logge ud og ind, ellers tager det ikke ved)
Når du har checket dette og startet VB med Windows og sluttet dit mikroskop til mangler du kun at at give VB besked på at overtage kontrollen med mikroskopet - det har linux=ubuntu nemlig.
Kører du din windows i et vindue i ubuntu, eller kører du den så den overtager hele skærmen?
Det er nemlig lettest at forklare hvis du kører i et vindue.
Tryk nu på VB's menu Enheder og vælg USB enheder...
Så ser du en liste af usb dimser som er tilsluttet til din linux box, find nu dit mikroskop i slisten og tryk på det.
Derved overtager VB kontrollen med det fra ubuntu og giver det til windows, som så gerne skulle genkende det og installere/aktivere driveren.
Du kan også checke at VB har sat et lille haktegn ud for i Enheder /USB enheder.
Held og lykke
Morten
Når du har checket dette og startet VB med Windows og sluttet dit mikroskop til mangler du kun at at give VB besked på at overtage kontrollen med mikroskopet - det har linux=ubuntu nemlig.
Kører du din windows i et vindue i ubuntu, eller kører du den så den overtager hele skærmen?
Det er nemlig lettest at forklare hvis du kører i et vindue.
Tryk nu på VB's menu Enheder og vælg USB enheder...
Så ser du en liste af usb dimser som er tilsluttet til din linux box, find nu dit mikroskop i slisten og tryk på det.
Derved overtager VB kontrollen med det fra ubuntu og giver det til windows, som så gerne skulle genkende det og installere/aktivere driveren.
Du kan også checke at VB har sat et lille haktegn ud for i Enheder /USB enheder.
Held og lykke
Morten
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Hov spotten. Noget tyder på at du har fået tændt for dit indbyggede webcam på din MSI PR200. Du ved, det vi ikke kunne finde den anden dag: viewtopic.php?f=3&t=11898&st=0&sk=t&sd=a
Jeg tror nemlig, som også lath antyder, at det webcam du har fundet nu er det indbyggede - ikke dit mikroskop - men jeg kan tage fejl.
Så uden for denne tråds emne kan du jo prøve at se om din indbyggede webcam nu fungerer i guvcview eller cheese.
Jeg tror nemlig, som også lath antyder, at det webcam du har fundet nu er det indbyggede - ikke dit mikroskop - men jeg kan tage fejl.
Så uden for denne tråds emne kan du jo prøve at se om din indbyggede webcam nu fungerer i guvcview eller cheese.