Toshiba fan problemer [LØST]

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Ziggy

Toshiba fan problemer [LØST]

Indlæg af Ziggy »

Hej til jer der læser dette :-)

Jeg har et lille spørgsmål mht min computer. Før jeg siger alt for meget kan jeg lige indskyde typen, det er en Toshiba Satellite A300-1B9.

Jeg har haft Ubuntu kørende med stor fornøjelse i godt en måned nu. Men jeg har lagt mærke til at blæseren ofte blæser for fuld kapacitet, konstant. Som den ikke plejede, og efter som tiden går er det som om det er dét eneste jeg hører når jeg tænder den.
Jeg har ikke kunne finde nogle passende indstillingere i den basale "power management" menu.
Jeg har dog fundet hvad der måske ku være hjælp til løsningen, men jeg er i tvivl om det. Inde på ubuntus software center findes der et utility kaldet "toshset" eller "toshutils". Men jeg er ikke sikker på hvorledes adgangen til ændring af disse indstillinger kan opnås.

Jeg håber det var uddybbende nok. Skulle der bruges flere informationer, er i velkomne til at spørge :-).

Cheers
Ziggy
Senest rettet af Ziggy 20. sep 2010, 19:34, rettet i alt 1 gang.
Nordsig
Geografisk sted: Varde

Re: Toshiba fan problemer

Indlæg af Nordsig »

Det lyder som om din PC trænger til at blive blæst igennem og renset for støv.
Mener det er en AMD processor der er i din PC og de bliver varme o har brug for meget køling, derfor pisker blæseren undt og er der støv der har sat sig på vingerne begynder den at larme.
Så enten skal du skille den ad og fjerne støv eller næstbedst prøve at blæse komprimeret luft igennem køleribberne.
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Mange bærbar har det med at samle støv i mellem kølegitter og kabinettet, sluk den og prøv at køre en kraftig støvsuger hen over luft ud og indgange på maskinen. Ellers må du have den skild at og fjernet støvet den vej.
Det kan også være lejrene der er slidte.

Her er et godt eksempel på problemet:
http://www.paulstravelpictures.com/Tosh ... e-071.html
Ziggy

Indlæg af Ziggy »

Jeg kan se det for mig.
Tak for jeres hurtige svar :-)
Vil prøve at rense den for støv så godt jeg nu kan, som i skrev man kan, og så må jeg jo se ad derefter.
Men mange tak :-)